מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אח איפה הם הימים ההם?

לומדים את פלאי הטכנולוגיה ביחד
בנינו בתים מקש שהיה בחצר ומשחקים.
זיכרונות מתוקים מהימים ההם

מאיר נולד בארץ ישראל והתגורר בעפולה עלית.

ילדות

מאיר חזי מספר כי שיחקו בשעות הפנאי בכדורגל ובגולות. משחק מיוחד שהוא זוכר, ששיחקו בו בשדה דומה למשחק שאנו מכנים כיום: "שודדים וגנבים". חזי מספר: "היו לנו בשדה חבילות קש שמהם הינו בונים כמו בית גדול ומשחקים בו את המשחק, עם החברים שהיו בעיקר החברים מהכיתה ומהשכונה. אמצעי התקשורת ביננו הילדים היה בעזרת חוט שאותו קשרנו לקצה קופסאות אשל, המשחק היה כמעין "הוקי טוקי". כמו כן הינו מתכתבים זה עם זה, עש שהגיע עידן טלפון.

ימי בית הספר

בנוסף למשחקים הינו מקדשים זמן רב, ללימוד תנ"ך וקריאת תהילים. בנוסף הינו חוזרים ומשננים את שלמדנו בבית הספר. מאיר למד בבית ספר ממ"ד "מעלות", בעפולה עלית. מקצועות הלימוד היו: תנ"ך, משנה, מתמטיקה, אנגלית, מוסיקה וכל המקצועות שאנו לומדים היום, פרט למחשבים שלא היה באותה תקופה. היחסים עם המורים היו טובים, יחסים על בסיס של כבוד ומשמעת. "כיבדנו את המורים כפי שכיבדנו את הורינו". בבית הספר היו עונשים שקיבלו תלמידים שהפריעו, עונשים כמו: לעמוד בפינה, יש שקיבלו מכות על קצות האצבעות מהמקל של המורה או המנהל. עונש אחר היה לכתוב מאה פעמים: "לא להפריע בשיעור." היתה להם תלבושת אחידה, שהיא היתה חובה על כולם, חולצה בצבע ירוק ומכנס ג'ינס.

במסגרת בית הספר לקחו אותנו לטיולים רבים, חלקם היו קצרים ואחרים היו ארוכים, למשך שלושה ימים. בבית הספר היו מסיבות כיתתיות ומסיבות בית ספריות, בנוסף היו ערבי כיתה. אחת המורות שזכורה למאיר, היא המורה של כיתה א'-ב', שדאגה כל הזמן שהתלמידים ילמדו, יתקדמו ויצליחו.

שעות הפנאי

בשנות העשרים שמענו מוסיקה ערבית של הזמרת אומ-כולתום וגם מוסיקה תימנית. סגנון הריקוד היה בעיקר "הורה", "סלאו" וריקודי עם לשירם של יהורם גאון, אילנית, אורי שבח, אבנר גדסי ודקלון. הלהקות הבולטות היו: "להקת העוד", "הגשש החיוור" ועוד.

אחד מכלי הנגינה היה פח, עליו תופפו ויצרו מנגינה, לקול התיפוף רקדו לסבבו של הפח והמתופף. המוסיקה והריקודים היו שונים לפי המקום והישוב של האנשים הרוקדים והשרים. "נהגנו לשבת באחד הבתים של אחד מתושבי השכונה, כל אחד היה מביא מביתו, שתיה חריפה, פירות וכל מיני דברים. הינו יושבים בחבורה אחת, בעל הבית היה מדליק נרגילה עם עלה גת וכך הינו מבדרים את עצמנו. הינו מספרים סיפורים עד שהיינו מתעייפים."

הזוית האישית

שלו לוי ונועם אדרי בקשר הרב דורי יחד עם מאיר חזי "לומדים את פלאי הטכנולוגיה ביחד".

מילון

ריקודים סלוניים
סגנון ריקודי זוגות המבוססים על סגנונות אשר התפתחו בכל רחבי העולם ואומצו בתרבות המערבית

מוזיקת אומכולתום
אוּם כּוּלְתוּם הייתה זמרת ומוזיקאית מצרייה, אחת הזמרות הידועות והאהובות בעולם הערבי.

ציטוטים

”היו לנו בשדה חבילות קש שמהם הינו בונים כמו בית גדול ומשחקים.“

”היחסים עם המורים היו טובים, יחסים על בסיס של כבוד ומשמעת.“

”מצי התקשורת ביננו הילדים היה בעזרת חוט שאותו קשרנו לקצה קופסאות אשל“

הקשר הרב דורי