מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אחרי שנים רבות אני כבר לא לבד…

אחותי ואני עם סבתי בבר מצוותי
סבתי בילדותה
סבתי נולדה בשנת 1946 לאחר סיום המלחמה, סיפורה עוסק בעלייה לארץ.

סבתא טוני
סבתי נולדה בבוקרשט ברומניה בשנת 1946 לאחר סיום מלחמת העולם השנייה היא נולדה לאביה יעקב (ג'ק) שעבד בקולנוע בהפעלת המקרן של פעם ולאמה נלי שעבדה בתור מתורגמנית בבית חרושת שהיה שייך לגרמנים.  
לאחר המלחמה היה בלבול גדול אנשים היו בהלם ולא הבינו מה קורה סביבם.
אבא של סבתי נשלח במהלך המלחמה למחנות עבודה באזור רומניה,והחליף לא מעט מחנות עבודה.
כשחזר היה המום לא דיבר על כלום ונראה זוועה הוא היה מלא סימני מכות של שוט ומטונף עד היום סבתי אינה יודעת מה עבר על אביה במחנות העבודה. אמה של סבתי גרה עם הוריה בחצרות של הלגיונרים אשר עבדו עם הנאצים והיו חברים טובים של משפחתה ובזכות כך ניצלה.
בסיום המלחמה הקומוניסטים ובראשם גאורגה גאורגיו דז' שלטו ברומניה ולא האמינו בדתות הם חשבו שכל אנשי העולם שווים. הקומוניסטים העניקו לכל הילדים חוק חינוך חובה חינם הם קיבלו אוכל מבית הספר, תלבושת אחידה, ספרים מחברות ואפילו כלי כתיבה.
בשל הרצון של המבוגרים ללמוד באוניברסיטה גם שם הלימודים היו בחינם והתרכזו בלימודי הרפואה והמשפטים.
בשנת 1951 כאשר סבתי הייתה בת 5 משפחתה של סבתי ביקשה מהממשלה הרומנית לעלות לארץ אך הממשלה לא הסכימה, כעבור 13 שנים כאשר סבתי הייתה בת 18 וסיימה את לימודיה בתיכון ורצתה ללמוד רפואה באוניברסיטה ממשלת רומניה הסכימה למשפחות מעטות לעלות לארץ ישראל.
 
למרות שסבתי רצתה לעלות לארץ ישראל היא הרגישה שעולמה חרב עלייה היא רצתה לעלות למדינה מוכנה, שתוכל לתרום לה. היא יצאה עם משפחתה משדה התעופה שבבוקרשט בניאסה לנפולי איטליה ושם שהתה במשך שבוע, לאחר שבוע עלתה לאוניה מולדת ואחרי 4-5 ימים הגיע לנמל חיפה.
כשסבתי הגיעה לארץ ישראל נתנו לה ולמשפחתה שתי דירות בגבעת אולגה אחת להוריה ואחת לסבה וסבתה שם גרה במשך כמה שנים עד שהוריה הזדקקו למישהו שיפרנס אותם. הם גרו בחיסרון וסבתי עבדה מהבוקר עד הליל. בשנת 1969 התחתנה עם סבי אפרים, שנתיים לאחר מכן בשנת 1971 נולד אבי ארווין. בשנת 1973 נולדה דודתי גלית ובשנת 1977 נולדה דניאלה דודתי השנייה וגם מת אביה של סבתי. בגלל מקרה זה היא החליטה להביא לעולם עוד ילד ולקרוא לו על שם אביה. בשנת 1979 נולדה דודתי השלישית ג'קלין.
כיום סבתי בת 69 ויש לה 10 נכדים וסוף סוף יש לה משפחה והיא לא לבד.  
 
העשרה
גאורגה גאורגיו דז' : "גֶאוֹרְגֶה גֶאוֹרְגִיוּ-דֶז' (ברומנית: Gheorghe Gheorghiu-Dej; שמו בלידה גאורגה גאורגיו (Gheorghe Gheorghiu ; ; 8 בנובמבר 1901, ברלאד – 19 במרץ 1965, בוקרשט) היה פוליטיקאי רומני, המנהיג דה פקטו של המפלגה הקומוניסטית הרומנית בשני גלגוליה, בין השנים 1945–1965, והדיקטטור של רומניה בין השנים 1948–1965."
תשע"ה

מילון

גאורגה גאורגיו דז'
גֶאוֹרְגֶה גֶאוֹרְגִיוּ-דֶז' (ברומנית: Gheorghe Gheorghiu-Dej; שמו בלידה גאורגה גאורגיו (Gheorghe Gheorghiu ; אלפבית פונטי בינלאומי: (??e?or?e ?e?or??i.u de?)‏; 8 בנובמבר 1901, ברלאד – 19 במרץ 1965, בוקרשט) היה פוליטיקאי רומני, המנהיג דה פקטו של המפלגה הקומוניסטית הרומנית בשני גלגוליה, בין השנים 1945–1965, והדיקטטור של רומניה בין השנים 1948–1965.

לגיונרים
האנשים ברומניה ששיתפו פעולה עם הנאצים

ציטוטים

”"סוף סוף אחרי שנים רבות אני כבר לא לבד..."“

הקשר הרב דורי