מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אז והיום – סבא שמעון רביבו

אני עם הנכדה שלי
אני עם המשפחה שלי במרוקו
החיים במרוקו ובישראל

החיים במרוקו

שמי שמעון רביבו, נולדתי בשנת 1956 במרוקו בעיר בני מלאל, בשכונה יהודית מעורבת עם ערבים. הורי קראו לי בשם זה על שם רבי שמעון בר יוחאי. נולדתי למשפחה שבה יש שבעה אחים: חמישה בנים ושתי בנות, אני השני בין האחים לאחר אחותי הבכורה. בילדותי למדתי בבית ספר מעורב עם ערבים ויהודים, בו למדנו עברית, ערבית, תנ"ך ומתמטיקה והתלבושת האחידה שלנו הייתה חליפה בצבע כחול. בבית הספר כאשר מישהו היה מפריע בשיעור, הוא היה נענש והמורה היה מכה עם סרגל על האצבעות שלו. בילדותי גדלתי בבית שבו היו שלושה חדרים, סלון, מטבח, חצר גדולה ובקרבת הבית היה בית כנסת. לאמי קוראים רבקה ולאבי שלמה, שעבד בחברת אוטובוסים במרוקו, אמי הייתה עקרת בית. בשעות הפנאי שלי הייתי משחק עם האחים שלי בתופסת, מחבואים, חמש אבנים, חבל או גומי. גם היינו לפעמים מטיילים עם המשפחה במעיינות. כשרצינו לקנות אוכל היה לנו מול הבית שוק שהיינו הולכים אליו וקונים משם ירקות ודגים, ואת הבשר היינו שוחטים בבית. בבוקר אכלנו בדרך כלל מופלטהספינג' ובצהריים אכלנו תפוח אדמה עם עוףעל האשקישואים ופתיתיםדגים.

העלייה לישראל

אני ומשפחתי גרנו בשכונה יהודית עם ערבים וכאשר גדלנו, הוריי לא רצו שנתבולל עם הערבים והחליטו שהם רוצים שנעלה לישראל. בשנת 1969 עלינו לישראל וזה התחיל כשנסענו לצרפת. שם היינו כחודש ימים ולאחר מכן טסנו לישראל והגענו לעיר אשקלון, שם גרנו בדירה. כשהגענו לישראל היה לי קצת קשה להסתגל, אך ככל שעבר הזמן הכרנו יותר אנשים והמצב נהיה יותר קל. למדתי את השפה אצל מורה אבל גם ידעתי קצת מהבית. אבי חיפש מקום עבודה בישראל. בהתחלה הוא עבד במפעל אבל העבודה הייתה לו קשה ולכן החליט לפתוח מכולת וכך כל משפחתי עבדה במכולת כעסק משפחתי.

בתקופת לימודיי בבית הספר התיכון הכרתי את אילנה אשתי, איתה ביליתי בהופעות או בסרטים. כך הכרנו יותר ולבסוף התחתנו. לאחר כמה שנים נולדו לנו ארבעה ילדים: אבי, מאיר, אתי ושירן. כיום הם גרים בפתח תקווה, שדרות, אשקלון ובמושב נועם.

הזוית האישית

חן: היה לי מאוד כיף לדבר עם סבא שלי ולהכיר אותו יותר. אני מאחלת לשנינו שנמשיך לשמור על קשר.

מילון

ספינג'
זה מאכל מרוקאי שעשוי מבצק שמרים ומטוגן בשמן עמוק, וסופג לתוכו את שמן הטיגון, בדומה לסופגנייה. הספינג' נראה כמו סופגנייה עם חור באמצע.

רבי שמעון בר יוחאי
(מכונה בקיצור רשב"י) היה תנא בן הדור הרביעי ותלמידו של רבי עקיבא. הלכות רבות בשמו מובאות במשנה. כתיבת ספר הזוהר מיוחסת לרשב"י, אך לייחוס זה קמו מערערים. רשב"י הפך לסמל של תורת הסוד והקבלה, ולדמות מרכזית באירועי ל"ג בעומר, בהם נערכת מדי שנה הילולא על קברו במירון. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני ומשפחתי גרנו בשכונה מעורבת של יהודים וערבים וכשגדלנו הוריי לא רצו שנתבולל“

הקשר הרב דורי