מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אזרחית בהר הבית

אני וסבתא שלומית בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא שלומית בשחרור הר הבית
סבתא הייתה האזרחית היחידה בהר הבית בטקס של חיילים בשחרור הר הבית

רקע לסיפור:

עד מלחמת ששת הימים, הצד המזרחי של ירושלים היה בידי הערבים (כולל הר הבית והכותל המערבי). עשרה ימים לפני פרוץ המלחמה גויסו כל  היחידות הלוחמות.

סבא שמעון היה אז בצנחנים ויחד עם היחידה שלו חיכה.

באותה תקופה סבתא שלומית, שלמדה בירושלים, הייתה בפתח תקווה ועזרה לטפל באביה החולה. כשהחיילים גויסו, סבתא נסעה כל יום לבקר אותם. סבתא הביאה להם צ'ופרים, הודעות ממשפחותיהם, וכשחזרה לפתח תקווה התקשרה למשפחות החיילים על פי בקשת החיילים. למעשה תפקדה כמו פקידה פלוגתית.

ועם פרוץ המלחמה, היחידה עברה לירושלים. בלילה פרצו את הגבול לגבעת התחמושת ובית הספר לשוטרים. לאחר קרב קשה ואכזרי הצליחו להשתלט על השטח

ובבוקר נחו בגבעת התחמושת. סבא שמעון מיד עבר לצד המערבי והתקשר לסבתא וסיפר לה מה קורה איתו ואיפה הם. סבתא עלתה לירושלים ולמחרת סבא העביר אותה למקום שבו היחידה חנתה דרך האזור שנוקה ממוקשים. סבתא חזרה ל"תפקידה", אספה מספרי טלפון, וכשחזרה לדירתה בירושלים המערבית התקשרה למשפחות החיילים למסור דרישת שלום.

שחרור הכותל המערבי

תמונה 1

בסוף המלחמה התקיים מסדר ניצחון של החיילים על הר הבית. למרות שהמסדר היה מיועד ללוחמים בלבד, היחידה של סבא שמעון החליטה שלסבתא מגיע להשתתף. שוב העבירו אותה לצד המזרחי, למקום הכינוס של החיילים. הם הסתדרו לצורך העלייה להר הבית בטורים ושלשות. כדי שסבתא תעלה איתם מיקמו אותה ביניהם כשמסביבה החיילים הכי גבוהים ביחידה כדי שיסתירו אותה. השלשות התחילו ללכת וסבתא איתם עד שעברו את השער של הר הבית.

שם עמד סטמפל, הסמח"ט המפורסם של היחידה. הוא "קלט" את סבתא ושלף אותה מבין החיילים. סבתא ניסתה להמשיך ללכת איתם אבל הם אמרו לה שהיא יכולה לצאת. כי היא במילא כבר למעלה.

תחילת הטקס נדחתה עד שיגיעו מבתי החולים בירושלים פצועי היחידה.

סבא וסבתא ניצלו את הזמן וירדו לכותל המערבי. בצמוד לכותל, במרחק של שניים – שלושה מטר ממנו, היו בתים של ערבים. כשסבא וסבתא הגיעו. ראו שם בולדוזרים שהורסים ומפנים את הבתים כדי שיהיה מקום לכל האנשים שירצו להגיע לכותל המערבי.אז סבא וסבתא עלו חזרה למעלה. הפצועים הגיעו בליווי האחיות והתחיל הטקס.

סבתא הייתה האזרחית היחידה (פרט לאחיות שהיו שם בתפקיד) שהשתתפה בטקס.

הטקס נגמר בשירת "התקווה" והמשתתפים ירדו.

הזוית האישית

יערה: היה מלמד וכיף לא ידעתי שסבתא הייתה בכזה טקס בצבא.

סבתא שלומית: היה כיף להיות עם נכדתי ולספר משהו משמעותי מחיי ומחיי סבא.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 המלחמה התקיימה בין ישראל לבין מצריים ירדן וסוריה. המדינות נתמכו על ידי עירק, סעודיה ,לוב, סודן, תוניסיה, מרוקו, אלגיריה. נקראת כך בגלל משך זמן המלחמה.

ציטוטים

”"בעצם תפקידה היה כמו פקידה פלוגתית היום'' “

הקשר הרב דורי