מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אוסף הבולים של סבא בדרך מאיטליה

העיר העתיקה של קזבלנקה
הבול הראשון בעולם-ויקיפדיה
העליה לארץ

סבי נולד בעיר קזבלנקה שבמרוקו בשנת 1945. הוא היה האח השלישי במשפחה בת שבעה אחים, כאשר שתי אחיותיו הגדולות נפטרו עוד כשגרו במרוקו.

בילדותו עבד בבניין כדי לעזור להוריו. בגיל 17, בחר סבי לעלות לארץ ישראל בעקבות היותו ציוני ויהודי נלהב.

הוא עלה יחד עם משפחתו בשנת 1963. הם הפליגו לישראל ממרוקו ובדרך עגנו באיטליה. בזמן העגינה, לקחה אחותו הקטנה של סבי את אוסף הבולים שהביא איתו. אוסף זה היה חשוב לו מאוד. היו בו בולים מאוד נדירים בני יותר ממאה שנים, והחליטה למכור את האוסף במחיר של בערך חמישה שקלים. זאת כדי שתוכל לקנות לעצמה חטיף לאכול. הבחור לו מכרה אחותו של סבי את האוסף, שמע שיש נוסע אחד שמאוד אוהב בולים. הוא חיפש אותו וכאשר נפגשו הראה לו הבחור את אוסף הבולים. סבי היה מופתע והמום מאוד ולא הבין איך אוסף הבולים שלו הגיע לידי הבחור.

שאל אותו סבי כיצד הגיע אליך אוסף הבולים הזה. השיב לו הבחור שילדה קטנה, בלונדינית, מכרה לו את האוסף תמורת 5 שקלים. סבי ישר זיהה את אוסף הבולים שלו, הסביר לו את המקרה וביקש שיחזיר לו חזרה את אוסף הבולים. הבחור לא הסכים ולאחר שעות של וויכוחים, סבי וויתר על האוסף. לאחר מכן חיפש סבי את אחותו הקטנה כי מאוד כעס עליה. בעת שחיפש אותה, אימו החביאה אותה בסיפון התחתון של האוניה על מנת שסבי לא ימצא אותה. לאחר חיפושים ממושכים מצא אותה וכנקמה על מה שעשתה הוא שם אותה בתוך ארגז ובמשך כמה שעות לא נתן לא לצאת. רק לאחר שנרגע מכעסו הוציא אותה מן הארגז.

הזוית האישית

שמחתי להיפגש עם נכדי ולספר לו את הסיפור המיוחד על אוסף הבולים המיוחד שלי, היום כבר לא אוספים בולים.

מילון

בול דואר
או בקצרה בול, מודבק על מכתב על מנת להוכיח ששולח המכתב שילם לרשות הדואר המעבירה את המכתב. לרוב זהו נייר מלבני קטן המצורף למעטפה. כחלק מתהליך המשלוח, פריט הדואר נחתם במטרה לבטל את ערך הבול וכך למנוע שימוש חוזר בו. הבול הוא הגרסה הפופולרית ביותר לדמי דואר משולמים מראש, אך כיום רוב הדואר המשרדי מוחתם בחותמות מוסכמות או נשלח במעטפות שתמונת בול מודפסת עליהן. בשנים האחרונות, מכתבים נושאי בולים הופכים שכיחים פחות עקב התפתחותו של הדואר האלקטרוני והשימוש המתפתח במדבקות תשלום או במעטפות "מבויילות".

ציטוטים

”באוסף הבולים היו בולים מאוד נדירים בני יותר ממאה שנים“

הקשר הרב דורי