מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אומץ ליבה של סבתא רבתא רבקה בדרכה לא"י

אילון וסבתא מינה
סבתא רבקה וסבא מנחם ממקימי כפר עציון
סבתא רבתא רבקה וסבא רבא מנחם ממייסדי כפר עציון

סבתא רבקה נולדה בתאריך ו' בסיון תרע"ט 1.4.1919. היא נפטרה בתאריך ה' באדר ב' תש"ס 12.3.2000. סבתא עלתה לארץ ישראל בשנת  1940. שמות הוריה: יחיאל יצחק ונעמי רפפורט. שמות אחיותיה ואחיה: רחל- לאה, אסתר, חנה, פאלק (רפאל), מוישלה (נהרג בגיל 3 כתוצאה מנפילה מכתפיו של שמש ביהכ"נ) ושרה. סבתא רבקה נולדה אחרי רחל – לאה.

סבתא העריצה את אביה והושפעה ממנו רבות. בגיל 17 הוא קיבל הסמכה לרב בז'וכנין ולאחר מכן כיהן כרב באנז'יוב. בגיל 21 התמנה כרב ראשי בלוצק. הוא היה ציוני שהטיף בקהילה לעלות לארץ ישראל. תנועת "אגודה" רדפו אותו על כך, הם טענו שאין לעלות לא"י אלא עם ביאת המשיח. לאחר מס' שנים עבר לקרמניץ וכיהן שם כרב ראשי. הוא נפטר בגיל 35  כשרעייתו הייתה בהריון עם שרה, בתם האחרונה.

סבתא למדה בבית ספר "תרבות" ולאחר מכן בבית ספר אורט -תפירה, כדי לרכוש מקצוע לקראת העליה ארצה. היא השתתפה בתחילה ב"שומר הצעיר", אך עם הזמן עזבה, כשראתה שמחללים שם שבת. כשהייתה בת 17 התארח בביתם שליח מא"י. היא שאלה אותו אם יש תנועת נוער דתית במקביל ל"שומר הצעיר". הוא סיפר לה שיש בסלבקוב הכשרה מטעם "חלוץ המזרחי". היא ידעה שאמה לא תאפשר לה לנסוע לסלבקוב ולהצטרף לתנועת נוער מעורבת של בנות ובנים. לכן נסעה לסבא שלה, חסיד גור, וסיפרה לו שהיא רוצה לעלות לא"י. לשם כך היא זקוקה לסרטפיקט (אשרה), ואם תצטרף להכשרה דתית בסלבקוב, תוכל לקבל אשרה לעלות לא"י. אחרי שהבטיחה לו שתנהג בצניעות, נתן לה את ברכתו. כך נתנה אמה את הסכמתה ליציאתה להכשרה. סבתא השתתפה בהכשרה שנתיים, עבדה במחסן בגדים, בגינה וברפת. בהכשרה רצו להרגיל אותם לחיי קומונה. לכן, לדוגמה, אכלו שניים מאותה צלחת. בלילה ישנו כל שניים במיטה אחת. במוצ"ש חייבו את הקבוצה לרקוד.

בשנת 1939 התחילה מלחמת העולם השנייה. סבתא קיבלה מכתב מהבית שאמה חולה מאוד ושתבוא הביתה. כשהגיעה הביתה, ראתה שאמה בריאה וששיקרו לה כדי שתחזור הביתה, כי רצו שתהיה עם המשפחה בעת המלחמה. כשהגיעה הביתה הפציצו את העיר שלהם וכולם ברחו ליער, עד שחלה רגיעה. סבתא הבינה שזה הזמן לברוח מפולין לא"י. היא ניגשה לאחד מעשירי העיר ואמרה לו שאמה שלחה אותה בבקשת הלוואה.  היא לבשה מספר שכבות של בגדים, ועם ההלוואה שקיבלה לקחה מפת פולין ויצאה לעבר הגבול. בהגיעה לגבול פגשה מספר חברות שלה, נכנסה לאכסניה וישנה על תבן עם שני בנים ושתי בנות. בבוקר הם יצאו "לגנוב" את הגבול. בדרך ראו אותם קבוצת ליטאים וירו עליהם. מיד הם הרימו ידיים לכניעה. סבתא אמרה להם שהיא יתומה ושאינה קומוניסטית ורוצה להישאר שם. הם עצרו אותה ושמו אותה במשפחה גויה כלשהי. בלילה הגיע לשם אחד החיילים ,שמסתבר שהיה יהודי ואמר לה שנוכח שהיא כ"כ אמיצה, שהחליט לעזור לה. הוא שילם כסף לגוי כדי שיעביר אותה את הגבול. היא נסעה עם הגוי. באמצע הדרך, ביער, הוא אמר לה שתרד, שלא יוכל להמשיך איתה. היא נשארה לבדה ביער והמשיכה ללכת בקור מקפיא. לאחר זמן ראתה עמודי חשמל והלכה בכיוון זה. לפתע ראתה בית, דפקה בדלת, למזלה הגויה שגרה שם ריחמה עליה והכניסה אותה לביתה. הגויה ראתה שהיא קפואה ורעבה. היא הציעה לה לאכול מהארנבות שבישלה. אבל סבתא סירבה ואמרה שהיא לא רעבה. היא לא הייתה מוכנה לאכול אוכל לא כשר וביקשה רק מיטה לישון. למחרת ביקשה מהם שייקחו אותה לוילנה ,כמובן תמורת תשלום. בוילנה פגשה את החברים שהגיעו מההכשרה בסלבקוב. בוילנה הם פגשו את ד"ר ורהפטיג, שסידר לאנשי ההכשרה שיקבלו סרטפיקט לעלות לא"י. סבתא עלתה בתור בתו של הרב סירוטקין והצטרפה כבת למשפחתו. זו הייתה עליה של עסקנים יהודים. היא טסה למרסיי בצרפת, ומשם הגיעה באוניה לא"י. היא הצטרפה ל"קבוצת אברהם" בכפר פינס, שם עבדה במחסן בתפירה.

פמוטי סבתא רבקה

תמונה 1

בשנת 1941 סבתא התחתנה עם סבא מנחם רוזנברג, שלימים שינה את שם המשפחה לבן משה, לזכר אביו ז"ל. הם התחתנו בדירה של חברים בתל אביב.  סבא נולד בתאריך ז' בתמוז תרע"ו 1.1.1916, ונפטר בתאריך טז' מר חשוון תשנ"ב 23.10.1991. שמות הוריו: משה ומינה חיה רוזנברג. שמות אחיו ואחיותיו: יצחק, שאול, סבקה  ורג'ינקה-מלכה. סבא היה הבכור בין אחיו. סבא גר בזבירצ'ה בפולין. הוא השתתף בתנועת "השומר הדתי" ויצא להכשרה לחמש שנים. משפחתו הייתה משפחה ציונית. אחיו יצחק ז"ל עבד כדי לעזור לו לחסוך כסף, כדי לעלות לא"י. הוא עלה לארץ בשנת 1938, יצא באנייה "פולוניה" לקונסטנצה שברומניה ומשם באוניה ובסירות עד לחוף ת"א. סבא הצטרף ל"קבוצת אברהם, בכפר פינס-שם עבד במשקים -בפרדס בקטיף ובבניין.

סבתא רבקה וסבא מנחם

תמונה 2

סבא וסבתא יצאו מקבוצת אברהם והיו בין מקימי כפר עציון. בכפר נולד בנם הבכור יחיאל. לימים פנה אליו הרב נריה (שהתארח בביתו של סבא בפולין, כשהגיע כשליח מהארץ לשכנע יהודים לעלות לא"י) וביקש ממנו לעבור לגור בכפר הרוא"ה ולנהל את "מוסד יקיר", מוסד לילדים שהגיעו מחו"ל לא"י. כך עזבו סבא וסבתא את כפר עציון לפני שכפר עציון נפל. בכפר הרוא"ה גרו 13 שנים ועברו לבני ברק. בכפר הרוא"ה נולדו להם שלשה ילדים נוספים: שמעון, נעמי-חיה ומינה-שרה.

בחתונת הזהב של סבתא רבקה וסבא מנחם 

תמונה 3

 

סבתא רבקה נותרה יחידה מכל משפחתה הענפה שנספתה בשואה. ממשפחתו של סבא מנחם עלו לארץ אחיו שאול ושני דודיו: ישראל וברוניה. כל צאצאיהם של סבא מנחם וסבתא רבקה הקימו משפחות וגרים כולם בא"י.

סבתא רבקה וילדיה יחיאל, שמעון, נעמי ומינה

תמונה 4

 

על הרב יחיאל יצחק רפפורט

תמונה 5

 

הזוית האישית

מינה תיק השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי נכדה אילון פוקס. התכנית נערכה בבית הספר חמ"ד אורי אורבך בפתח-תקווה, התשע"ט.

מילון

תנועת "השומר הדתי"
התנועה שילבה בין פעילות ציונית וחלוצית לשמירה על קיום המצוות והמורשת היהודית. התנועה ייצגה קו שמרן במעט מאשר זה שהיה קיים ב"בני עקיבא".

ציטוטים

”סבתא עלתה בתור בתו של הרב סירוטקין והצטרפה כבת למשפחתו. זו עליה של עסקנים יהודים“

הקשר הרב דורי