מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אובדן משפחתי בבאבי יאר

סבתא רבא שלי(ימין) וסבתא שלי(שמאל)
אנדרטה לזכר ההרוגים היהודים
בלה אוסמן

סבתי, בלה אוסמן, נולדה ב-1926, בקייב שבאוקראינה. ב-1993, המשפחה של אמי עלתה ארצה מבירת אוקראינה, קייב.

בזמן מלחמת העולם השנייה הייתה אנטישמיות כבדה בכל אירופה, עם עליית הנאצים לשלטון משפחות יהודיות קיבלו מסרים על כך שמגיעות רכבות לאיסוף כל היהודים לקבלת נכס חדש ומקום עבודה להמשך חיים טובים. מכל יהודי ביקשו לתלות טלאי צהוב לזיהוי. היהודים לא ידעו שהרכבות מגיעות למחנות ההשמדה, כך גם המשפחה של סבא רבא שלי, עמדו בפיתוי ויצאו לדרכם האחרונה, הוא ואביו היו הניצולים היחידים בגלל שהתגייסו לצבא.

בדרכם לתחנת הרכבת חיילים עצרו את כולם והפנו אותם לכיוון אחר, עד שהגיעו לבור, המפקד הנאצי נתן לכולם הוראה להתפשט לגמרי ולאחר מכן ירו בכולם וזרקו אותם לבור. העמק שנקרא "באבי יאר", בין האנשים הייתה אמו של סבא רבא שחי ביחד עם חמשת אחיו, בין בני המשפחה הייתה תינוקת בת כמה חודשים, כאשר סבי חזר מהמלחמה גילה שאין שום זכר למשפחתו.

קייב בזמן מלחמת העולם השנייה

בשנת 1941, במהלך מלחמת העולם השנייה, נכבשה אוקראינה כולה על ידי הצבא הגרמני והוכפפה לקומיסריון הרייך אוקראינה. על שטחה הוקמו גטאות, ויהודיה נרצחו בהמוניהם בבורות על ידי יחידת האיינזצגרופן של האס אס ומשתפי פעולה אוקראינים. אוקראינים רבים (במיוחד במערב המדינה) קיבלו את הכובשים הגרמנים כ"משחררים", שיתפו עמם פעולה והשתתפו ברדיפת היהודים וגם בהשמדתם, סך הכול על פי ההערכות כ-900 אלף יהודים נרצחו על אדמת אוקראינה, כשאחד המקומות הידועים לשמצה הוא באבי יאר שבפאתי קייב. בשנת 1944, לקראת סוף המלחמה, שוחרר רוב שטחה של אוקראינה על ידי הצבא הסובייטי. בזמן המלחמה איבדו כ-5 עד 8 מיליון אזרחים את חייהם, המספר כולל את יהודי המדינה, בנוסף ל-2.7 מיליון הלוחמים בצבא האדום.

הזוית האישית

העבודה גילתה לי הרבה דברים על המשפחה שלי, וגם על השואה עצמה.

מילון

באבי יאר
באבי יאר הוא גיא הנמצא צפונית-מערבית למרכז קייב בירת אוקראינה, שבו רצחו הנאצים בין 100,000 ל-150,000 איש, החל מ-29 בספטמבר 1941 ומתוכם כ-50,000 יהודים. בנוסף ליהודים, כ-50,000 צוענים, חולי נפש, שבויי מלחמה סובייטיים ואזרחים רבים שהואשמו כמפרי הסדר נרצחו בבאבי יאר במשך כשנתיים.

ציטוטים

”כאשר סבי חזר מהמלחמה גילה שאין שום זכר למשפחתו.“

הקשר הרב דורי