מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבת השירה, המוסיקה והיצירתיות

סבתא שרה ויהלי הנכדה.
סבתא שרה בצעירותה בצרכניית נורדיה
איך הכל היתחיל

שמי יהלי ואני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי. סבתא שלי שרה בן יעקב, נולדה בנורדיה בשנת 1949 לבית משפחת דיטקובסקי. רצינו להביא את סיפורה, מאיפה קיבלנו את הגן לאהבת השירה הריקוד והמשחק?

ריקוד השרל'ה

סבתא של סבתא ששמה הוא שרה דיטקובסקי ועל שמה סבתי שרה בן יעקוב דיטקובסקי. סבתא של סבתא אירגנה והכינה לקראת החתונות בעיירה ביטן ברוסיה הלבנה, ריקודי השרל'ה והייתה אחראית לכל נושא הכיבוד (היום קוראים לזה בימאית ומפיקת אירועים).

סבא רבא יעקב וסבתא רבתא שושנה ז"ל, שניהם ניצולי שואה, שנפגשו והתחתנו במחנה בוונציה. הם אהבו לרקוד והשתתפו במופעים, הצגות וריקודים – היום קוראים לזה חוג דרמה.

סבא רבא וסבתא רבתא שלי יעקב ושושנה ז"ל אהבו לשיר ורקוד

תמונה 1

העלייה לישראל

סבתא רבתא שושנה ווסבא רבא יעקוב ז"ל, עלו לישראל באניית מעפילים ארבע חרויות.  ארבע חרויות  הייתה אניית מעפילים אשר הגיעה לחופי ארץ ישראל מאיטליה בתאריך 23 לאוגוסט 1946. על סיפונה הפליגו 1024 ניצולי שואה. האנייה נלכדה על ידי הבריטים ומעפיליה גורשו למחנות המעצר בקפריסין, אך סבי וסבתי היצלחו להימלט.

שושנה ויעקוב דיטקובסקי ז"ל, נקלטו בארץ והיו בין מייסדי המושב השיתופי נורדיה בשנת 1948.

התיישבות בארץ

תמונה 2

בארץ המשיכו בפעילותם החברתית. סבא רבא יעקוב ז"ל השתתף והקים עם מספר חברים, את התזמורת של המשק. הוא ניגן על הכינור (למד לבד לנגן עליו), אף את התפאורה סבא רבא יעקוב ז"ל צייר ותיכנן.

המנון נורדיה – 1950

סבא עם מספר חברים כתב את המנון נורדיה בשנת 1950:

נשיר כולנו את שיר השירים

על מה שאהוב ויקר בחיים

על השיתוף ועל החברה

ועל מושב נורדיה.

סבתי שרה, ממשיכה את המסורת המשפחתית של אהבת השירה, המוסיקה והיצירתיות. היום סבתא שרה בחבורת הזמר צלילי פולג. סבתא שרה בחבורת זמר השרון, חבורה ייצוגית של עירית נתניה בניצוחו של יוסי קירש בשיר השביל בארץ ישראל.

בתמונה רואים את הקלטת השיר מילה טובה לדיסק שירי "צלילי פולג

תמונה 3

ואני  ממשיכה במסורת המשפחתית ושרה במקהלת בית הספר

תמונה 4

 

לסיפור המלא במצגת שלנו

הזוית האישית

יהלי: נהניתי מאוד לעבוד עם סבתי שרה וללמדו על העבר האמנותי והיצירתי של משפחתי להעמיק סיפורים שכבר שמעתי היה מהנה מאוד.

סבתא שרה: התרגשתי מאוד לספר לנכדתי איך הכל התחיל מהיכן האהבת השירה והיצירה של משפחתנו והקשר הרב דורי העמיק את הקשר בינינו בנושא זה. התרגשתי לחזור לילדותי ולעלות ולספר בקצה המזלג מה הכישורים שהיו במשפחתנו ולדעת שישנם כישורים רבים עוד שלא נרשמו בעבודה זו.

מאד נהנינו בהכנת המצגת והעבודה. העבודה המשותפת קירבה אותנו מאד ונוכחנו לגלות דברים חדשים ומעניינים לגבי המשפחה שלנו. זו הייתה הזדמנות נהדרת לשיתוף פעולה ובילוי זמן משותף איכותי ומלמד של סבתא ונכדה. תודה על ההזדמנות.

מילון

גן
תכונה שעוברת בתורשה

נורדיה
נוֹרְדִיָּה הוא מושב שיתופי באזור השרון סמוך לעיר נתניה השייך למועצה אזורית לב השרון. נקרא על שם מקס נורדאו. נורדיה הוקם ב-2 בנובמבר 1948 (ל' בתשרי תש"ט) על ידי חניכי תנועת הנוער בית"ר וחיילי האצ"ל, אשר שירתו ביחידות החי"ל בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. ויקיפדיה

ציטוטים

”מאיפה קיבלנו את הגן לאהבת השירה הריקוד והמשחק“

הקשר הרב דורי