מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבתי לכדורגל

אני וסבא וסבתא בפעילות שבוצעה בפורים.
סבא מרקוס שיחק כדורגל עוד בארגנטינה.
האהבה לכדורגל עוד מימי בארגנטינה ממשיכה גם בארץ ואפילו עוברת לנכד שלי נעם.

שמי מרקוס מוסטוסלבסקי, נולדתי וגדלתי ב 1944 בטוקומן, עיר בארגנטינה, המונה בערך מיליון תושבים.

אבי נולד באוקראינה והגיע לארגנטינה כשהיה בן 15 ואמי נולדה בארגנטינה. ההורים שלי עבדו במכירת בגדים והיינו משפחה במעמד בינוני. חיינו יחד, כחלק מכל הקהילה היהודית, קהילה שמנתה בערך כ- 1000 משפחות.

בבקרים הייתי לומד בבית הספר הרגיל שבו היו גם לא יהודים ואחר הצהריים הייתי לומד בבית הספר היהודי שבו למדנו היסטוריה ותורה, עברית לא למדנו כלל. את כל חגי ומועדי ישראל היינו חוגגים יחד כל הקהילה היהודית.

האהבה שלי לכדורגל התחילה מגיל מאוד צעיר, 4 שנים. הייתי יושב עם אחי הגדול ומקשיב למשחקים ששודרו דרך הרדיו כי לא היתה אז טלויזיה. אבא שלי לקח אותי פעם ראשונה למשחק בגיל 6 וחשבתי שארצה להיות כדורגלן כשאגדל…כל התקופה כשגדלתי המשכנו לשחק כדורגל בשכונה, בביה"ס, ובמגרש כדורגל של הקהילה היהודית. עד גיל 22 בערך המשכנו לשחק  ככה כל יום, עד שפתחו קבוצה, כחלק מהליגה הכללית שנקראה: "הפדרציה הטוקומנה של פוטבול". נרשמתי לקבוצה והשתתפנו במספר תחרויות בין בתי ספר וגם בתחרויות במכביאדה של ארגנטינה.

במקביל בגיל 18 התחלתי ללמוד רפואה, כך שהייתי גם לומד וגם משחק בקבוצה עד גיל 25 בערך. נאלצתי לפרוש כי התחלתי לעבוד במשרה מלאה כרופא בארגנטינה, והכדורגל נשארה האהבה והתחביב שלי כל התקופה הזו, עד שעזבנו את ארגנטינה .

ב-1976 עלינו לישראל, לבאר שבע לאולפן,  המשכתי לאהוב את הכדורגל הארגנטינאי, אהדתי את  קבוצת "ריבר פלייט" הארגנטינאית וגם התחלתי להתעניין בכדורגל הישראלי. גם הבן שלי כמוני, אוהב כדורגל והתאמן בנבחרת הילדים של הפועל באר שבע כשהיה קטן, והיינו נוסעים יחד למשחקים בכל מיני מגרשים בארץ.

האהבה שלי לכדורגל עברה גם לבני וגם לנכד האהוב שלי שאוהב כדורגל בצורה שונה ממני, כי אני שיחקתי פיזית בקבוצה והוא אוהב לצפות בכדורגל גם במגרש וגם בטלויזיה, ויש לו ידע פנומנלי על הקבוצות בישראל ועל קבוצות בחו"ל וזה מחבר בינינו בצורה אמיתית והדוקה. הוא מלמד אותי כל כך הרבה דברים שאני לא יודע וזה מדהים. אם יוצא לנו, אנחנו הולכים יחד לראות משחק ישיר, ואם לא אני מביא לנעם כל שבוע את עיתון הספורט כדי לעבור עליו, לבדוק איך היה השיפוט ואנחנו מדברים על המשחקים שהיו, מחווים דיעה, מתווכחים, מתדיינים במשך כמה שעות. בכל שישי אנחנו יושבים גם עם הבן  שלי, הדוד של נעם, ומדברים על המשחקים שהיו, מנתחים איך שיחקו, מתווכחים ומחווים דיעה, לפעמים צופים בנעם משחק בפיפ"א.  כאבא וכסבא זה מרגש ומשמח לראות איך האהבה שלי לכדורגל עברה גם אליהם ואהבה זו היא שמחברת בינינו בצורה מיוחדת ועמוקה.

הזוית האישית

נעם – היה לי מאוד כיף להקשיב לסיפור ולדעת על העבר של סבא שלי. הפעילויות היו מיוחדות וכיפיות. הקשר שלי עם סבא וסבתא התחזק וניהנתי מאוד שבאו לפעילויות בבית הספר שלי.

מרקוס- אני חושב שהפרויקט "הקשר הרב דורי" זהו רעיון מקסים שמחבר בין הדור הצעיר לדור המבוגר, זה מרגש אותי מאוד שנכדי נעם נהנה לשמוע על העבר שלי ומתעניין בסיפורים על הכדורגל, זה קירב אותנו מאוד וחיבר אותי לנכד האהוב שלי .

מילון

מכביאדה
תחרות ספורט של יהודים ברחבי העולם

ציטוטים

”כאבא וכסבא זה מרגש ומשמח לראות איך האהבה שלי לכדורגל עברה גם אליהם.“

הקשר הרב דורי