מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבתו של סבא אשר לשירה ונגינה

סבא אשר ואסף
אשר בילדותו
השירים היפים שלנו מגבירים את אהבתנו לשפה העברית

<?xml encoding="UTF-8">

סבא שלי, אשר שפרלינג, נולד בשנת 1945 בישראל. הוא למד בבית הספר התיכון הריאלי בחיפה, ואחר כך למד בטכניון הנדסת מכונות במסגרת העתודה האקדמית. הוא השלים לימודי תואר שני בהנדסה ושירת בצבא כקצין. במשך כ-30 שנה הוא היה המנהל של המכללה הטכנולוגית בטכניון להנדסאים, שהיא המכללה הגדולה בארץ והטובה מסוגה. לפני כשנתיים פרש לפנסיה ועכשיו יש לו יותר זמן להקדיש למשפחה, לילדים ולנכדים וכמובן לתחביבים שלו, שהחשוב שבהם הוא – המוזיקה.

סיפור חיינו במילים

סיפור חיינו במילים
מכיוון שאני מכיר את עבודתו כמנהל, וגם הייתי במסיבת הפרידה שלו, שהייתה מרשימה ביותר, ביקשתי ממנו שיספר לי משהו מיוחד, והוא החליט לספר לי על אהבתו למוזיקה ולשירה.
בילדותו הלך סבא לבית הכנסת עם אביו בכל החגים, ואהב לשמוע את המנגינות של התפילות והמזמורים. ניגונים אלה השפיעו עליו כל חייו. גם הזמירות ששר אביו בלילות שבת עוררו בו אהבה לשירה. בבית הספר היסודי היו שיעורי זמרה, המורה למוזיקה היה כותב את המילים על הלוח והתלמידים העתיקו אותם לפנקס שנקרא שירון, אחר כך למדו את השיר, ושרו אותו באולם למוזיקה, סבי שר כבר אז יפה וצלול והיה סולן. גם בחגיגות בבית הספר הטילה המורה על סבא תפקידים של שירה. בכיתה א' התחיל סבא ללמוד לנגן בחלילית, המורה הראשונה הייתה אחותו. בכיתה ב' הצטרף לקבוצה עם מורה והגיע לדרגה טובה של נגינה, שאפשרה לו לנגן ללהקת הריקודים של תנועת הנוער. בגיל 9 התחיל ללמוד נגינה בכינור והמשיך בלימודים עד גיל 18, הוא השתתף בקונצרטים לתלמידים, וגם ניגן בתזמורת גדנ"ע.

אשר מנגן בכינור

אשר מנגן בכינור
מכיוון שסבא אהב לשיר התחיל ללמוד גם נגינה בגיטרה, דבר שאפשר לו במשך שירים רבות להופיע בשירה וללוות את עצמו בגיטרה.

אשר והגיטרה

אשר והגיטרה
בתנועת הנוער צירף 3 חברים נוספים והקימו להקת זמר שהופיעה הרבה ונקראה איילון. לפני כשנה נערך מפגש של השכבה מהצופים לאחר פרידה של 50 שנה. סבא הביא את הגיטרה ושלף בהפתעה את אחד מהחברים בלהקה והם הופיעו בשני קולות באחד מהשירים הישנים שלהם, כאילו נפרדו רק אתמול. בגיל 18 לפני הגיוס ניגש סבא לבחינות ללהקה צבאית.

אשר עם החברים והגיטרה

אשר עם החברים והגיטרה
לשמחתו הוא התקבל, אבל בגלל המצב הכלכלי של משפחתו החליט לוותר על השירות בלהקה הצבאית, והתקבל לעתודה האקדמית ללימודי הנדסת מכונות, אותם סיים בגיל 22.
לפני 47 שנים התחתנו סבא וסבתא, וכמתנת אירוסים ביקש סבא לקנות לו גיטרה חדשה במקום טבעת כמקובל.

אשר ואהבת חייו חנה

אשר ואהבת חייו חנה
החל מגיל 37 שר סבא במגוון גדול של חבורות זמר. הוא ממשיך בדבקות לשיר בלהקות זמר ובהרכבים מוזיקליים עד היום. בחתונה של הוריי סבא שר לכבודם, וזכה למחיאות כפיים של כל הנוכחים.
לסבא יש קשר מיוחד לשואה, על אף שנולד בארץ. חלק גדול ממשפחתו הושמד בשואה בפולין. סבא נסע 3 פעמים לפולין וסייר במחנות ההשמדה במסגרות שונות. בכל אתר יהודי שבו נערכה אזכרה לקרבנות סבא השתתף בטקס, ושר שיר לזכרם. כשסבא וסבתא נוסעים לחו"ל ומבקרים בבתי כנסת, סבא לא מחמיץ את ההזדמנות ושר מזמורים ותפילות בבתי הכנסת, בין היתר במרוקו, רוסיה, ליטא, רודוס, פולין ועוד. בזמן הנסיעה באוטובוס בטיולים בחו"ל סבא מתבקש לעתים לשיר במיקרופון ליד הנהג ונענה ברצון. סבא אוהב מאוד את השירים הישנים והוא אוהב להשמיע ולחבב אותם על הצעירים. לדעתו השירים העבריים הם אוצר שצריך לשמר. לפיכך, במהלך 30 שנות עבודתו כמנהל בית הספר להנדסאים של הטכניון נהג להזמין בכל שנה לטקס חלוקת הדיפלומות חבורת זמר. הוזמנו חבורות זמר מכל קצווי הארץ כדי שכל התלמידים והבוגרים ישמעו שירים עבריים ויאהבו אותם.

עם ראש עיריית חיפה ושרת העבודה והרווחה כמנהל בית הספר להנדסאים הטכניון

עם ראש עיריית חיפה ושרת העבודה והרווחה כמנהל בית הספר להנדסאים הטכניון
סבא אמר לי: "השירים היפים שלנו גם מגבירים את אהבתנו לשפה העברית שמסמלת את תקומת העם היהודי בארצו". חשבתי לעצמי, במשך השנים שאני עם סבא הספקתי להכיר צדדים רבים בו. אמנם ידעתי שהוא מנגן ואוהב לשיר ויש לו קשר למוזיקה, אולם עכשיו אני יודע שהוא עבר עם המוזיקה את כל חייו ואני מודע לכך שהקשר שלו לשירים ולמנגינות הוא חזק יותר, אפילו יותר ממה חשבתי. אכן, היה כדאי להצטרף לפרויקט ולנצל את המפגשים המשותפים להיכרות נוספת ומעמיקה.
תשע"ו

 קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – ציוני דרך בשירה

מילון

עושים חושבים
עוצרים רגע לחשיבה

ציטוטים

”השירים היפים שלנו מגבירים את אהבתנו לשפה העברית שמסמלת תקומת העם היהודי בארצו“

הקשר הרב דורי