מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבתו של סבא לאון נחמני למדינה

יום הולדתו של סבי בשנת 2018 עם כל הנכדים
פס במרוקו - העיר שסבי נולד
על איך סבי אהב את המדינה

סבא שלי נולד בשנת 1948, וגדל בעיר פס. סבא למד בבית ספר "אליאנס" – בית ספר יהודי של בנים ובנות. הוא מספר שהייתה בו משמעת וכיבוד המורים.

בתקופת ילדותו הוא שמע רבות על ארץ ישראל, הוא חשב שהמקום הנכון ביותר לכל היהודים לחיות בו הוא בארץ ישראל. סבא חש שאינו מספיק חופשי להביע את דעותיו במרוקו, שהיא ארץ מוסלמית. בנוסף, הוא שמע רבות על הצלחתם של היהודים בהקמת מדינת ישראל, ורצה להתגייס לצבא ולהיות חלק מהעם היהודי שבונה את ארץ ישראל.

יותר ויותר יהודי מרוקו עזבו את מרוקו בגלל קשיים כספיים וכי חשו שלא יהיה להם עתיד טוב שם. סבא שלי עלה לארץ ממרוקו בשנת 1970. הוא יצר קשר עם הסוכנות היהודית, הם סידרו לו שהוא יטוס במטוס לצרפת עם עוד אנשים שהייתה להם את אותה כוונה. אנשי הסוכנות היהודית אמרו למרוקאים שהם טסים לחופשה בצרפת- אך בעצם שיקרו ולא חזרו למרוקו.

מצרפת הפליג, ללא משפחתו, באנייה לישראל- לנמל חיפה, מפני שלא היה אפשר לטוס ממרוקו ישירות לישראל, מכיוון שבמרוקו לא רצו שיהודים יעלו לישראל כי הם חששו שלא יישארו בסוף יהודים במרוקו. לאחר שהגיע לארץ, הלך ללמוד באוניברסיטה, וגר במעונות של הסטודנטים.

לאחר שעברה שנה, משפחתו (הוריו והאחים שלו) עלתה גם לארץ בעקבותיו.

הזוית האישית

סבא לאון: "המפגשים היו מעניינים והדגישו בעיקר מה שהיה פעם לעומת היום בהרבה תחומים כגון מנהגים של פעם, התקדמות במדע, ועוד…"

נועה נחמני: "היה לי מאוד משמעותי! תהליך העבודה לימד אותי רבות על החיים של סבי. לסבי חשוב שנעביר את סיפור משפחתו לאורך דורות. אני מאחלת לסבי שימשיך לספר לי ולמשפחתי על חייו, זהו דבר שמשמח אותנו."

מילון

הסוכנות היהודית
ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל

ציטוטים

”סבא חש שאינו מספיק חופשי להביע את דעתיו במרוקו, שהיא ארץ מוסלמית“

הקשר הרב דורי