מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה של סבתא ברברה לישראל

סבתא ברברה ונכדתה חיה מושקא
סבתא ברברה המספרת
התאהבתי בארץ!! כל כך אהבתי את ארץ ישראל, את הנופים והמראות המיוחדים כל כך שבה

שמי ברברה שרודר נולדתי בשנת 1949 למשפחת סלופק.

גדלתי בקולצ'סטר במדינת קונטיקט, זהו כפר קטן בארה"ב, לשם שלח הברון הירש יהודים כדי להשתקם באמריקה. למדתי שם בבית ספר לא יהודי, ואחריו למדתי 3 פעמים בשבוע בבית ספר יהודי. שם הייתי פעילה מאד בכל מה שקשור אליו.

לאחר לימודי התיכון למדתי באוניברסיטה. תוך כדי הלימודים עברתי לישראל לשנה, כדי לבדוק האם אוכל להשתקם בארץ? לאחר תקופה כל כך ארוכה שגרתי בארה"ב? התאהבתי בארץ!! כל כך אהבתי את ארץ ישראל, את הנופים והמראות המיוחדים כל כך שבה, את השבילים, העיירות, הצמחייה, הקהילה, והערים. פשוט נהניתי מכל רגע. מיד ידעתי: "שזה המקום שלי"!

ומאז שנת 1971 כל חיי אני כאן, בארץ ישראל כותבת ספרים, עיתונים ותסריטים.

התחתנתי וגידלתי 5 ילדים שגדלים על דרך התורה והמצוות בירושלים. יש לנו 19 נכדים יהודים ואני ממשיכה לכתוב וגם עובדת ל"ארגון הדסה".

יום אחד הגעתי לתחנה מרכזית. המקום היה מאד תוסס ורועש. בתור לפניי עמדו אנשים וחיכו עם תרנגולות בידיהם! המוזיקה בסביבה הייתה חזקה  עם הרבה רעש. נעמדתי בתור ולפניי היו 2 אנשים. הראשון בתור קנה כרטיס לחיפה. השנייה בתור קנתה כרטיס לקריית גת. ואז הגיע תורי . הנחתי את הכסף על הדלפק, ופתאום הסתחררתי מרוב התרגשות. נזכרתי בדורות הקודמים של המשפחה שלי. חשבתי על הוריי שנולדו באמריקה,על סבא שלי שזרק שוטר אנטישמי מעבר לגדר(!) חשבתי על דורות קודמים שחיו בגולה בפחד מהשכנים הלא יהודים, כאשר האשימו אותם על מחלה קשה שנקראה "המוות השחור". ושאלתי את עצמי למה דווקא אני זכיתי לגור ב"ה כאן בירושלים עיר הקודש, בארץ הקודש?

הזוית האישית

בכל מקרה אני שמחה ומרוצה שזכיתי לגור בירושלים ולגדל משפחה יהודית, חמה ואוהבת.

מילון

המוות השחור
או המגפה השחורה הייתה מגפה שהכתה באסיה ובאירופה בכמה גלים במשך כחמש שנים (1347–1351) וקטלה, לפי הערכות שונות, כ-35 מיליון בני אדם בסין לבדה[1], ובין 20 ל-25 מיליון בני אדם באירופה. האומדנים נעים בין רבע[2][3] לחצי מאוכלוסיית היבשת. בכפרים מסוימים נספו עד 80% מהאוכלוסייה. זהו האסון הדמוגרפי הגדול ביותר אשר פגע באירופה הקדם-מודרנית. התפרצויות של המחלה, בהיקף קטן יותר, המשיכו להכות במקומות שונים באירופה עד המאה ה-17‏[4]..

ארגון הדסה
ארגון נשים ציוניות הדסה באמריקה. הדסה, הוא הארגון הציוני של נשות אמריקה, הוא הארגון היהודי הגדול ביותר וארגון הנשים הגדול ביותר בעולם. הארגון נוסד בשנת 1912 בניו- יורק, על ידי קבוצת נשים שבראשן עמדה הנרייטה סולד, אשר העלתה רעיון להפנות מאמצי נשים לטובת ציונות מעשית בתחום הרפואה בארץ ישראל

ציטוטים

”אני שמחה ומרוצה שזכיתי לגור בירושלים ולגדל משפחה יהודית, חמה ואוהבת.“

הקשר הרב דורי