מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה נכזבת בצל המעברה

אגם ויצחק בחדר מחשב
מעברה
איך הקשיים והפער התרבותי והחברתי הקשו על חיי

עליתי מעירק לארץ ישראל בתאריך 5/1/1938 ישר למעברות בהוד השרון (צריף).
 
במעברה, הייתה זו תקופה קשה של עוני ומחסור. בחורף היה קשה מאוד, כשהייתי תלמיד בבית ספר, המורה שלי שמה מלכה, הגיעה ללמד אותנו והיא ראתה שאני מאוד רזה לכן כשראתה שאני רזה מדי, לקחו אותי לבית הבראה כדי שאשמין. בבית הבראה הייתי שבוע ושם קיבלנו בגדים חדשים, אחרי שקיבלתי את הבגדים החדשים לקחו אותי לקיבוץ שמיר בגליל העליון . בגלל שהינו עשרה אחים והיה מעט אוכל היינו עומדים בתור לאוכל כדי לקבל כיכר לחם וכך היה כול התקופה.   
   
כשהייתי בן 17 עזבתי את הקיבוץ והלכתי לתנועת הנוער "השומר הצעיר". היינו עוזרים בשבתות לקיבוצים וכל שבת זה היה בקיבוץ אחר כמובן היו בערך 50 קיבוצים. לאחר מכן נשארנו בתנועת הנוער השומר הצעיר. בגיל 18 אני והחברים שלי התגייסנו לצבא בנחל ועשינו את הצבא בקיבוץ .טירונות עשינו במחנה שמונים כאשר סיימנו טירונות, חזרנו לקיבוץ ואני עבדתי במטעי בננות עד אחרי צבא. אחרי זה ראיתי את הוריי המצב הכלכלי שלהם היה קשה והייתי צריך לעזור להם לכן עזבתי את הקיבוץ וחזרתי הביתה.
 
בבית עזרתי לאבא ואז עבדתי בכפר ערבי בתירס וזיתים והייתי מביא פרנסה ועזרה לביתי. אחרי זה עברנו לבתי מגורים בעפולה ושם קיבלנו מקום לגור רמת החיים השתפרה מאוד,  המקלחת ושירותים היו בחוץ לכן אנו היינו הולכים לתנועה. במהלך הפעילויות הכרתי משהי צברית ואהבתי אותה מאוד היינו הולכים ביחד לתנועת השומר הצעיר, היינו הולכים לראות סרטים ביחד, הייתי מלווה אותה הביתה שהייתה מפחדת ללכת לבד והיה בינינו קשר מאוד מיוחד. רציתי להיות אתה יותר ואפילו להתחתן אתה, אך אביה התנגד בתוקף שאצא אתה ואז נפרדנו בצורה מתורבתת.
 
בזמן ההוא היו אפליות בין האשכנזים לספרדים העולים החדשים חששו מתרבויות שלא הכירו , לא הכירו את המנהגים וליתר בטחון העדיפו שיתחתנו עם בני העדה ולכן אבא לא הסכים שאתחתן עם בחורה שהיא לא מהעדה שלי, התחתנתי עם אישה מהעדה שלי והבאתי ילדים.
היום אנחנו מסתכלים על הדברים בצורה אחרת כולם התחתנו עם כולם, יש עירוב של עדות וכל המאכלים ידועים לכולם וגם המנהגים , אני מסתכל העבר ומבין שהשינויים האלו היו שינויים טובים לחברה הישראלית, למדנו לקבל גם אחרים ולהקשיב לעומת התקופה בהתחלה.
 
העשרה
מעברה: "מַעְבָּרָה, מחנה עולים או יישוב קליטה, היה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה."
השומר הצעיר: "השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב-1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר – ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים."
תשע"ה

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, מחנה עולים או יישוב קליטה, היה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.

השומר הצעיר
השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב-1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר - ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים.

טייח
הצפוי של הבלוקים

ציטוטים

”שוויה שוויה- בחיים צריך סבלנות ולהיות רגוע ולשקול את המעשים ולחשוב טוב טוב“

הקשר הרב דורי