מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה ממבט ראשון

אנחנו, נגה וטיבי פרנקל. נהננו מאוד יחדיו
זה ביתי ברומניה. בביתנו היו 4 משפחות!
אהבה לארץ ישראל (שמי העברי קרוי על הארץ- ישראל) ולאשתי היקרה אדית פרנקל.

אהבתי לארץ

שמי ישראל, טיבריוס (טיבי), נולדתי בשנת 1947, בעיר המולדת רומניה בשם זימבור.

סיפור העלייה שלי

"ביקשנו (אני ועוד המון אנשים שאני לא מכיר) מספר פעמים לעלות לישראל, בכל פעם דחו אותנו. בפעם השלישית והרביעית אישרו לנו, אבל לא היה כתוב על מסמכי העלייה לאנייה עלייה לישראל אלא לברזיל. עבור כל היהודים שקבלו את אישור העלייה זו הייתה שמחה רבה, את הידיעה קיבלנו על-ידי הרב רוזן (הרב הראשי של רומניה).

יצאנו לדרך, נסענו לאיטליה, חיכינו מספר ימים בבית מלון. לאחר מספר ימים, העלו אותנו לאנייה שנקראת  "המלכה אליזבט", היינו באנייה זו שבוע. לאחר מכן, הגענו לארץ ישראל, לנמל חיפה, זה היה בערב חג פסח אני זוכר את התאריך 14.4.62.

דוד אלכסנדר שגר בטבעון חיכה לנו בנמל חיפה. הדבר הראשון שהוא נתן לי זה חבילת מסטיקים. הוא לקח אותנו אליו הביתה לתקופה עד שקיבלנו את הדירה בנשר, בשכונת "בן דור". שם גרתי משנת 1962 עד לשנת 1982 כאשר התחתנתי.

 התעודות שלנו

תמונה 1
תמונה 2

אהבה ממבט ראשון

"בשנת 1966 כשהתגייסתי לצבא, הכרתי את אדית שגרה באותה השכונה שכונת בן דור בנשר. נהגנו לצאת לסרט כל מוצאי שבת עם האוטובוס (קו 71) של שעה 18:00, חזרנו  בשעה 21:00. לפני הסרט אהבנו ללכת לאכול פלאפל ליד תחנת האוטובוס ברחוב הרצליה בחיפה. בילינו קרוב ל 7-8 זוגות יחד. היו גם ימי שבת שהיינו יורדים כל הזוגות ברגל לקולנוע בנשר וגם חוזרים ברגל הביתה.

בימי שישי היינו עושים כל פעם אצל מישהו בבית ריקודים סלונים (סלואו, צ'ה צ'ה צ'ה, וטנגו). כאשר הייתי בצבא נהגנו לכתוב מכתבים אחד לשנייה. שירתתי בחיל האוויר בתור מנוען על מטוס מיסטר ואורגאן, חזרתי הביתה אחת לשבועיים. חתונתינו התקיימה בחיפה ברחוב הרצל באולמי הגליל. הזמנו את כל המפקדים והחיילים של מחלקת המנועייה. השירות הצבאי שלי היה צריך להימשך שנתיים וחודשיים אך כל פעם הוסיפו עוד. לבסוף, שירתתי בצה"ל שלוש שנים. לאחר שיחרורי – נישאנו.

אני ואידית

תמונה 3

הזוית האישית

סבא טיבי – ישראל: היה פנטסטי! היו לי הרבה שעות תוכן עם הנכדה! נהנתי מאוד, זה עזר מאוד לשנינו, תמשיכו להתמיד בפגישות כאלה של תלמידים סבא וסבתא.

נגה פרנקל: נהנתי מאוד על סבא שלי וללמוד על עברו ומשפחתו ובעצם לדעת איך הכל התחיל! אני מתרגשת כל פגישה ולא מאימינה שזה נגמר! וסבא טיבריוס אומר לי: "כל דבר טוב נגמר מהר".

מילון

צ'יזבטים
צ'יזבטים זה לא רק סיפורים מפחידים?!?

ציטוטים

”"אל תעשה לרעיך מה ששנוא עליך" אל תעשה גם לשונאיך דברים רעים.“

הקשר הרב דורי