מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה ממבט ראשון

אני וסבא בזמן עריכת העבודה
דוד ילין בה היו סבא וסבתא
איך סבא פגש את סבתא...

אהבה ממבט ראשון
 
במפגשי תכנית הקשר הרב דורי, סבא ויקטור בן נעים מספר לנכדו יהודה חדד איך הוא פגש את סבתא?
 
"פגשתי את סבתא אני (annie) בתנועת צופים היהודים-צרפתים בדצמבר של 1963. "התנועה הייתה מבין תנועות הנוער הפעילות ביותר בקרב יהדות צרפת לפני כיבוש המדינה על ידי הגרמנים במלחמת העולם השנייה, ועסקה בפעילות חינוך. עם תחילת הכיבוש הגרמני ירדו חברי הצופים היהודיים למחתרת והחלו לעסוק בפעולות מגוונות להצלת יהודי צרפת מידי הנאצים ומשטר וישי ששיתף עימם פעולה.".
פגישתנו הייתה בנסיעת לילה (נסיעות ארוכות  של כמה שעות בחו"ל שנוהגים לעשות בלילה כדי להרוויח זמן) לסמינריון הדרכה במקום קסום בהרי האלפים שבדרום צרפת.
 
התאהבנו במבט ראשון ובילינו שבוע נפלא בסמינריון. לצערי אחרי שובנו לפריז הייתה תקופת "התקררות" ביחסים (מהצד של סבתא). הם התחדשו 9 חודשים יותר מאוחר בעת ביקורנו בארץ בקיץ 1964, כשהייתי בגיל 17. סיירנו במשך כחודשיים בכל הארץ והתחלנו את הביקור בשבוע לימודים מטעם הסוכנות היהודית במכללת דוד ילין שבבית הכרם.
 
בסמינר במכללת דוד ילין, שמו את הדגש על תור הזהב של יהדות ספרד כדי לפאר את העבר המהולל של יהדות ספרד. רק אחרי כמה שנים הבנתי שבישראל דאז המתחים בין ספרדים לאשכנזים היו בשיאם ואנחנו שבאנו מצרפת, לא היינו מודעים לקרע הזה. נישואים בין ספרדים לאשכנזים היו דברים שבשגרה בצרפת בניגוד לישראל(דאז).
לאחר שלוש שנות חברות התחתנו ומאז אנו חייםיחד, בקריית היובל שבירושלים.
 "באושר ובעושר עד עצם היום הזה…"  
 
העשרה
תנועת הצופים והצופות היהודיים בצרפת (.E.E.I.F – Eclaireuses et Eclaireurs Israélites de France) היא תנועת צופים יהודית הפועלת בצרפת אשר הוקמה בשנת 1923 וכוללת כיום כ-4,000 חניכים. התנועה משויכת להתאחדות הצופים והצופות הצרפתית ולפורום הבינלאומי של הצופים היהודים. התנועה הייתה מבין תנועות הנוער הפעילות ביותר בקרב יהדות צרפת לפני כיבוש המדינה על ידי הגרמנים במלחמת העולם השנייה, ועסקה בפעילות חינוך. עם תחילת הכיבוש הגרמני ירדו חברי הצופים היהודיים למחתרת והחלו לעסוק בפעולות מגוונות להצלת יהודי צרפת מידי הנאצים ומשטר וישי ששיתף עימם פעולה. בזמן זה שם התנועה היה ה- E.I.F (תנועת הצופים היהודים בצרפת)".
תשע"ו                         

מילון

תנועת הצופים והצופות היהודיים בצרפת
תנועת הצופים והצופות היהודיים בצרפת (.E.E.I.F - Eclaireuses et Eclaireurs Isra?lites de France) היא תנועת צופים יהודית הפועלת בצרפת אשר הוקמה בשנת 1923 וכוללת כיום כ-4,000 חניכים. התנועה משויכת להתאחדות הצופים והצופות הצרפתית ולפורום הבינלאומי של הצופים היהודים. התנועה הייתה מבין תנועות הנוער הפעילות ביותר בקרב יהדות צרפת לפני כיבוש המדינה על ידי הגרמנים במלחמת העולם השנייה, ועסקה בפעילות חינוך. עם תחילת הכיבוש הגרמני ירדו חברי הצופים היהודיים למחתרת והחלו לעסוק בפעולות מגוונות להצלת יהודי צרפת מידי הנאצים ומשטר וישי ששיתף עימם פעולה. בזמן זה שם התנועה היה ה- E.I.F (תנועת הצופים היהודים בצרפת)

דאז
בזמן ההוא, אז.

ציטוטים

”jeu de mains ,jeu de vilains“

הקשר הרב דורי