מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה ממבט ראשון

אליאור ואביה בביתה של אסתר.
אסתר ושלמה סילוק ביום חתונתם.
סיפור אהבתה של אסתר סילוק בתקופת השואה

אסתר סילוק נולדה בשנת 1934 במרוקו.

השואה הגיעה לעיר שבה היא ומשפחתה גרו — בני־מללאל. באותה תקופה היו מחלות קשות, קור ומחסור במזון. אסתר איבדה את אביה בגיל צעיר בעקבות מחלת הטיפוס. מכיוון שחלתה במחלה בעצמה, היא לא למדה תקופה ארוכה. הפער שנוצר לא הותיר לה ברירה אלא לפרוש מהלימודים. בעקבות כך, אסתר עבדה בתור תופרת במשך שנים רבות.

סיפור האהבה של אסתר התחיל בבית אחיה יעקב, שהיה הרב של העיר. אסתר, שהייתה אז בת חמש־עשרה, נסעה לביקור אצל אחיה שגר מחוץ לבני־מללאל.

תמונה 1
אסתר

מה שהיא לא ידעה היה שחברו הטוב של אחיה, שלמה סילוק, הגיע לבקר. כשהיא פתחה לו את הדלת, היא הופתעה כאשר הוא התנפל עליה בנשיקות, כבר בפעם הראשונה שראה אותה הוא התאהב בה. אסתר הייתה בהלם; היא לא הכירה את האדם העומד מולה והרגישה לא בנוח איתו. היא צעדה צעד אחורה, ומרוב מבוכה, היא לא סיפרה על כך לאחיה יעקב ולאשתו רינה. שניהם נכנסו הביתה וישבו אחד מול השנייה. אסתר הסתכלה עליו בכעס, אבל שלמה חייך אליה. מאותו היום, שלמה תמיד ציפה לראות אותה. הוא ביקר בבית אחיה כל יום בתקווה שתהיה שם, עד שהיא חזרה לביתה בבני־מללאל.

 

פעמים רבות שלמה בא לבקר בבית אחיה, גם אחרי שאסתר חזרה לעיר, כדי לראות אם היא שם. בפעמים שהיא כן הגיעה הוא פספס אותה. ההיתקלות השנייה שלה איתו הייתה בברית של אחיינה מצד אחיה, שלמה כהן, כשבעצם שלמה סילוק נשלח למסור בדים וכפתורים לתפירת חלוק לאשתו של אחיה יעקב, שם הם התחילו להכיר.

אסתר לא זכרה את שלמה סילוק, אבל הוא כבר ידע שהוא רוצה לשאת אותה לאישה. הוא התחיל לדבר על כך עם אשתו של יעקב, שתמכה באירוסין באופן מלא, לעומת חלק מבני המשפחה שחשבו ששלמה בן העשרים־ושתיים יעשה רק צרות…

לבסוף, האהבה ניצחה ולמרות ההתנגדות החריפה לקשר הזה, מפני ששלמה לא היה אדם שומר מסורת, התקרב שלמה אף יותר לאסתר.

כשאסתר הייתה בת שש־עשרה וחצי, משפחתו של שלמה סילוק הגיעה לבית הוריה של אסתר. שלמה, שעד לפני שנה היה רק החבר של אחיה, נהיה לארוסה.

במשך שנתיים, שלמה נסע לעבוד בקזבלנקה על מנת שתהיה לו ולאסתר את היכולת להקים בית יציב. לאחר שנתיים של אירוסין הם התחתנו.

עמיתיו  האמריקאים, לעבודה של בעלה, התלבטו איזו מתנה לתת לזוג המאושר: כסף? וילונות? שטיחים? אחד העובדים שהיה מתורגמן מאנגלית לערבית (וגם עברית), הציע למסור את הכסף לשלמה, אך הוא בעצם חמד בכסף והעדיף לשמור אותו לעצמו. שלמה לא קיבל את הכסף.

החתונה הייתה בקזבלנקה, בבית גדול בעיר, בשנת 1951. בזמן הנסיעה לצילומים שרו להם שירי חתונה עד שהגיעו. זמרות הוזמנו לשיר, כמו מנורה שהייתה הזמרת האהובה על שלמה. המשפחות, שכנים ואפילו מכרים ערבים, הגיעו לחתונה של אסתר ושלמה. אסתר גזרה את השיער הארוך והחלק שהיה לה לכבוד הרגע הזה וסלסלה אותו, למרות שבעלה אהב אותו כמו שהוא.

לאחר מספר ימים של חופשה לאחר החתונה, שלמה חזר לעבוד. חבריו דיברו איתו על הכסף של החתונה וגילו כי האדם שהיה צריך למסור את הכסף שמר אותו בכיסו. מיד אחד האחראים ביקש להוריד אותו לתפקיד נמוך יותר ולקחו לו את המשכורת הראשונה בשביל לשלם לזוג.

כיום, אסתר חיה בישראל; היא נשואה באושר לשלמה סילוק ואם לחמישה ילדים, סבתא לאחד-עשר נכדים וסבתא־רבתא לארבעה נינים.

תמונה 2
שלמה ואסתר מאושרים באחת ממסיבות סוגת
תמונה 3
המשפחה

 

 

הזוית האישית

אביה, שלי ואליאור –  אסתר היא אישה חמה, קיבלה אותנו בברכה ואהבה, אנחנו מאחלות לה המשך חיים ארוכים ובריאים.

מילון

בני מללאל
עיר הנמצאת במרכז מרוקו למרגלות ההר תאסמיט.

ציטוטים

”שלמה סילוק: "בפעם הראשונה שראיתי אותה התאהבתי בה"“

הקשר הרב דורי