מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה לפני הכל

על תבונה ורגישות, אריאל ורות בתכנית הקשר הרב דורי
רות ואריאל, אהבה בעיניים
רות, אישה נעימה שחוותה אנטישמיות בארגנטינה ומאמינה באהבה

שמי רות צ'סלר, נולדתי בארגנטינה בשנת 1934, עליתי ארצה ב-29 בספטמבר 1959. עלינו עקב האנטישמיות הקשה שלצערי עדיין קיימת עד היום כלפי היהודים בארגנטינה, בד בבד עם המשבר הכלכלי שפקד את המדינה וגרם להתגברות העלייה ארצה. יש לי שתי אחיות, עם האחות השנייה שלי שהיא יותר קטנה ממני, לא הסתדרתי, היינו ממש שונות אחת מן השנייה. החינוך בבית היה שונה ואני קיבלתי יחס שונה מאחיותיי בבית.

נהגתי לאסוף בולים והיינו מחליפים בולים בין החברים. אני אוהבת לאכול ניוקי תפו"א. כילדה וכנערה אהבתי מאוד לקרוא, הלכתי הרבה לספרייה, רקמתי, ציירתי. אני זוכרת שבילדות פחדתי מאוד מכלבים וכשהייתי בת 15 ההורים שלי קנו לי כלב כדי שאני אתחיל להתרגל לכלבים ולא אפחד מהם.

רות צ'סלר

תמונה 1

חפצים החשובים לי מעבר הם אלבום שכתבו לי בבית-הספר, חולצה שקנו לי כשהייתי בת 15, ויש לי דברים מאימא שלי שאני עדיין לובשת. יש לי ארבעה בנים וכולם נולדו בארגנטינה. בזמן שהותנו בארגנטינה סבלנו הרבה מגלי אנטישמיות. החלטתי לעלות לארץ מפני שלא רציתי שילדיי יסבלו גם מהאנטישמיות שבארגנטינה.

כשעלינו ארצה הגענו למושב שדה יעקב שממוקם במערב עמק יזרעאל, בסמוך לקריית טבעון. לא הייתה לנו מכונת כביסה, אז דוד של אבא שלי שהיה נשוי, ניסה לעזור לי יחד עם אשתו. אשתו הייתה מאוד טובה אליי, היא הייתה שולחת לי את הכביסה שלי כשהיא נקייה ומקופלת."

סרטון קצר של רות:

הזוית האישית

אריאל: אני מאחלת לרות להמשיך לא להיות תלויה באף בנאדם ושיהיה לה רק טוב.

רות: לדעתי, התפקיד של בן-אדם בעולם הזה הוא לדעת שהוא היה ויודע שהוא הולך, ובזמן שהוא בעולם הזה הוא לומד על חוקי הטבע. לא צריך להיות תלויים באף-אחד, ולקבל את כולם באהבה כפי שהם. חשוב להיות בן אדם ישר.

רות צ'סלר, מבית האבות הספרדי חיפה, השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם התלמידה אריאל רוייף מכיתה ז'3 מנהיגות, בית הספר עירוני ג' חיפה.

מילון

אנטישמיות
היא המונח המודרני לתיאור תופעה חברתית שלפני המאה ה-19 נודעה בשם שנאת יהודים או שנאת ישראל. הסיבות לאנטישמיות במהלך ההיסטוריה הן רבות, ובהן: שנאה על רקע דתי, שנאה על רקע כלכלי-חברתי, שנאה על רקע תרבותי ושנאה על רקע גזעני (ויקיפדיה).

ציטוטים

”החינוך בבית היה שונה, קיבלתי יחס שונה מאחיותיי בבית“

”צריך לקבל את כולם באהבה כפי שהם. חשוב להיות בן אדם ישר“

הקשר הרב דורי