מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה להוראת המדעים

יחזקאלה עם התלמידים מוריה, ריק
יחזקאלה בפורים בגיל 6
הקשר הרב דורי של יחזקאלה עם התלמידים מוריה, ריקי וחיאל

 הקשר הרב דורי של יחזקאלה עם התלמידים מוריה ריקי וחיאל
יחזקאלה מוריה ריקי וחיאל

יחזקאלה מוריה ריקי וחיאל

נולדתי בשכונת בית אליעזר, בת שנייה להוריי ניצולי השואה שהגיעו לארץ בשנות ה-50. כיום אני גרה באותו הבית שאליו הגעתי מבית היולדות בחדרה.

 יחזקאלה התינוקת
 תמונה 1
 
למדתי בבית הספר "קפלן", תמיד אהבתי לצאת לטייל בשכונה, בשדות, לקטוף פרחים, לשמוע ציוץ ציפורים.
 
 
בעקבות אהבתי לטבע, למדתי בהצטיינות את המקצוע אצל מורה בשם אלי דהן ז"ל, שהיה מורה עם נשמה ואהבה רבה למקצוע. משם המשכתי ל"תיכון חדרה" ולמדתי במגמה הביולוגית אצל המורה אריה לוקר שכיום הוא מנכ"ל "תיכון חדרה". שאהב את המקצוע , לימד עם כל הנשמה, שגרם לרוב התלמידים בכיתתי ללמוד בהמשך רפואה או ביולוגיה. ממנו קיבלתי גם אני כמו כל השאר את האהבה להוראה וכמובן למקצוע המדעים.
 
לאורך שנות ילדותי חלמתי להיות רופאה, אבל לצערי הרב כשהייתי רואה דם הייתי מתעלפת. לכן החלטתי שאם לא רפואה אז לפחות אלמד ביולוגיה, אך גיליתי שאני לא עומדת בפני דם ופציעות.
 
במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973, יצאנו מהתיכון כיתה בהרכב מלא לבית החולים "הלל יפה" לבקר פצועים. נכנסנו לחדר שבו שכב פצוע שסיפר לנו על הקרבות במלחמה ואיך הוא נפצע. הוא הראה לנו את הרגל שלו שהתרסקה בפיצוץ. כשהראה לנו את הפגיעות שלו הרגשתי סחרחורת והתעלפתי. מיד השכיבו אותי על המיטה וטיפלו בי, ככה הבנתי שאני לא בנויה לטיפול בחולים וירדתי מהרצון ללמוד רפואה, לצערי.
 
למדתי בסמינר הקיבוצים את הוראת המדעים שזה כלל: ביולוגיה, כימיה ופיזיקה. בסמינר עבודת הגמר שלי הייתה בנושא: "אנורקסיה" התחברתי לנושא זה מאוד. משום שדיאטות ורזון היו מאוד נפוצות בגילאי ה- 20 של הבנות (גם אני הייתי בת 20). כמובן שיש גם בנים הסובלים מ"אנורקסיה", אבל פחות מבנות. הנושא דן בסיבות שמביאות את הבנות להיכנס לתהליך של ה"אנורקסיה" וכיצד אפשר לעזור לאנורקסיות לצאת מזה.
עבודה נוספת גדולה שעשיתי במהלך לימודיי בסמינר הייתה בנושא: "החיים בשלולית החורף". נסעתי לווינגיט ושם יש מקום שמידי שנה נוצרת שלולית גדולה ולקחתי ממנה דגימות שאותן הבאתי למעבדה בסמינר. בכדי לבדוק במיקרוסקופ את סוגי בעלי החיים שחיים בשלולית, נפוצים יותר ונפוצים פחות. מאוד נהניתי לעשות את העבודה המחקרית הזו. לשמחתי הרבה בני אודי הושפע מאהבתי למקצוע הרפואה ובסיום התיכון החל ללמוד רפואה בבאר שבע, כיום הוא רופא בתחום המחקר של מחלת הסרטן.
 
בתחילת דרכי כמורה עבדתי 15 שנים בנווה חיים בבית הספר "ניצנים", הייתי מורה לטבע בכיתות ו-ח. לאחר מכן החליטו לפתוח את החטיבות בחדרה והתחלתי לעבוד בבית ספר "עמל" בשנה הראשונה לפתיחת החטיבה, הייתי ממייסדי החטיבה זו. בבית ספר זה עבדתי 21 שנים כמורה למדעים ומחנכת בכיתות ז'-ט'. הקמת החטיבה לוותה בלא מעט קשיים משום שהשינוי במערכת החינוך בעיר יצר אצל ההורים חששות כבדים והתנגדות עצומה. שאלות רבות בנוגע לאינטגרציה ולמעבר לבית ספר שש שנתי הוביל את ההורים למאבק עיקש כנגד פתיחת חטיבת הביניים ואכן, שנת הלימודים הראשונה נפתחה, ומספר התלמידים שהגיעו ביום הראשון היה זעום. התלמידים שכן הגיעו היו מלאי חששות ואפילו חשדנים לגבי מה שצפוי להם.
 
אנחנו המורים, ניסינו בכל דרך אפשרית לתת לתלמידים את מלוא האהבה ותשומת הלב וכשההורים והתלמידים הבינו שמצפה להם חוויה לימודית טובה וערכית, פחתה ההתנגדות ומידי יום נוספו עוד ועוד תלמידים עד שכל הכיתות אוכלסו ובית הספר נכנס לשגרת לימודים. את השבועות הראשונים הקדשנו למעבר הלא קל שחוו התלמידים, אפשרנו להם להביע רגשות, התלמידים נפתחו בפנינו ולאט לאט נוצרה אווירה נהדרת בכיתה, נוצרו חוויות חדשות והאווירה בכיתות הפכה לנינוחה וטובה. במהלך עבודתי בבית ספר "ניצנים" לא היו תנאי מעבדה משוכללים והשתדלתי להדגים לתלמידים תופעות מדעיות באמצעים הפשוטים שעמדו לרשותי. בחטיבה, בהתחלה גם המעבדה לא הייתה מצוידת בהרבה ציוד. הייתה לבורנטית שהכינה לנו ניסוים פשוטים בעיקר להדגמה.
 
אחרי מספר שנים בנו את אשכול הפיס, מבנה מאוד גדול ומיוחד שיועד למעבדות בלבד, בנוסף אודיטוריום גדול וחדרי מחול. ובאשכול היה כבר ציוד מודרני כגון מחשבים, אמצעים אור-קוליים נוספים, מיקרוסקופים משוכללים ועוד שבהם נעזרנו בעבודתנו כמורים למדעים. יש כבר שתי לבורנטיות שמכינות לנו ניסוים והדגמות, או סרטים ומצגות שבעזרתם אנו יכולים להראות ולהדגים לתלמידים את רוב הדברים והנושאים שאותם אנו מלמדים. את האהבה למקצוע המדעים שקיבלתי עוד משחר ילדותי, קיבלתי מהמורים המדהימים שלימדו אותי ותרמו רבות לאהבתי זו.
 
אהבתי ועדיין אוהבת את הסביבה הטבעית, להעמיק בתופעות המתרחשות בטבע וכמובן ללמד ילדים, לחנך אותם ולהטמיע בהם את אהבת הארץ, הטבע והאדם. במסגרת עבודתי בצוות המורים למדעים ריכזתי במהלך 8 השנים את הנושא: " שבוע הבריאות השנתי בבית הספר". בשבוע זה חושפים את כל תלמידי החטיבה להרצאות בתחומים רבים כגון: תופעות טבע חדשניות, מחלות נפוצות באוכלוסיה, השתלת איברים ועוד. השתדלתי להשיג מרצים בתחומים אלה שהגיעו להרצות בהתנדבות לתלמידים. ההרצאות היו מרתקות והן לוו בסרטים ומצגות שונות. נהניתי מאוד לרכז את התחום הנ"ל משום שהרגשתי מאוד מחוברת לנושאים השונים. מלבד עבודתי כמורה למדעים הייתי כמובן מחנכת 3 שנים ברצף לאותם התלמידים.
 
אהבתי מאוד את עבודתי כמחנכת. הקשר עם התלמידים גרם לי סיפוק רב והשתדלתי להיות שם ובשבילם בכל עת. במשך שלוש שנים ראיתי כיצד הם הופכים מילדים צעירים לבוגרים עם עוצמות, השקפת עולם ואחראיים. השינוי העצום שחל בהם שימח אותי מאוד והרגשתי מסופקת. בשני מקרים מיוחדים עזרתי לשני תלמידים בהשגת שני אמצעים מאוד חשובים בחייהם.
 
תלמיד אחד שהיה קצר רואי והמשקפיים שלו נשברו מספר פעמים ומשפחתו כבר לא יכלה לממן לו משקפיים חדשות. פניתי לחנות אופטיקה בחדרה וביקשתי מהם תרומה לילד הנזקק למשקפי ראייה. בעל החנות נענה לבקשתי, ביצע לילד בדיקת ראייה והכין לו משקפיים  בהתאם למידה הרצויה.
 
במקרה השני, תלמידה מקסימה שעבדה קשה מאוד מחוץ לשעות הלימודים בכדי לאסוף כסף ולממן גשר לשיניה. ראיתי שהסכום שאליו היא צריכה להגיע גדול מאוד, לכן פניתי למרפאת שיניים בקופת החולים "כללית". ביקשתי תרומה מרופא אורתודנט, שיכין לה גשר ויטפל בה עד ליישור השיניים בהתנדבות.
 
אני מאמינה שילדים אלה נתרמו על ידי הקהילה ולא ישכחו זאת אף פעם. במקרים אחרים, תלמידים שובבים ותלמידות מרדניות קיבלו ממני שיחות אינסופיות בקשר להתנהגות הולמת כלפי עצמם, החברים והמורים.
 
עבודת החינוך היא עבודת קודש בעיצוב הדורות הבאים, חינוכם והבאתם להבנה שאהבת האדם והזולת היא ערך עליון.
 תשע"ו, 2016

מילון

שלולית החורף
היא מערכת אקולוגית עונתית וייחודית הנוצרת מהיקוות של נגר עילי בכל מקום בו מצויים בקרקע שקעים, טבעיים או מעשה ידי אדם. בשלוליות אלה חיים בע"ח כגון: דו-חיים, יצורים חד תאיים רבים כמו סנדליות אמבות ועוד.

אליעזר קפלן ( 1891-1952)
פעיל ציוני, חבר הנהלת "הסוכנות היהודית" ומנהל הכספים שלה, סגן ראש הממשלה הראשון , שר האוצר הראשון של ישראל ושר המסחר והתעשייה. ע"ש נקראת שכונת "בית אליעזר" שבחדרה ובית הספר היסודי בשכונה הנקרא "קפלן".

אנורקסיה
הפרעת אכילה מסוכנת הגורמת לאובדן משקל משמעותי ובמקרים קיצוניים אף למוות. המונח "אנורקסיה" (אובדן תיאבון) מקורו ביוונית ופירושו אי תאבון.

שבוע הבריאות בבית ספר
בשבוע זה נחשפים התלמידים להרצאות מעניינות בתחום מחלות, השתלת איברים, התפתחויות טכנולוגיות בתחום הרפואה ועוד.

ציטוטים

”"עבודת החינוך היא עבודת קודש בחינוך הדורות הבאים, והטמעת ערך האדם והזולת היא עליון" “

הקשר הרב דורי