מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה לארץ ישראל

סבתא שלי, מרגלית ואני שיה.
סבתא שלי בילדותה
אהבה לטבע

שמי מרגלית מאיר, נולדתי ב1947 בישראל. כילדה גרתי בקיבוץ חמדיה שנמצא בעמק בית שאן.

הקיבוץ היה מוקף בשדות ועצים. ליד הבתים היו גינות מטופחות והמון מדרכות ודשאים. אחד התחביבים שלי כילדה היה לטייל בטבע , מחוץ לקיבוץ ראינו את פרחי הבר ובין הסלעים פרחו כלניות רקפות ועוד.

הקיבוץ היה כולו מטופח עם המון גינות דשאים פרחים עצים שהעניקו צל, ורדים שהפיצו ריח נפלא. למרות זאת, בימי החום לא היה מזגן, התקררנו בעזרת טפטפות מים. אחד מהאוספים שאהבתי היה לקטוף פרחים ועלים, לייבש אותם וליצור מהם ברכות .

תמיד אהבתי לטייל גם בטיולים כיתתיים בארץ, נהנתי מהנופים השונים והמשתנים שנראו לי כמו שטיחים. הנופים האלה מלווים אותי תמיד. ברבות הימים עבדתי כמטפלת בתינוקות, זאת היתה גם אחת האהבות הגדולות שלי. אחרי השירות הצבאי הייתי מטפלת בקבוצת תינוקות, היה זה כאשר הילדים היו ישנים בבתי ילדים.

החיים בקיבוץ היו שיתופיים בכל. הייחודיות של החיים בקיבוץ היא בשוויון ובשיתוף גם מבחינה כלכלית חברתית וחינוכית. הלימודים, העבודה בקיבוץ והגיוס לצבא, הכל היה עם ערך מאוד חשוב, וזה הוביל אותנו להיות אנשים שתורמים גם לקבוצה החברתית וגם למדינה.

כנערה, עבדתי בבתי ילדים. עם הזמן למדתי ואהבתי מאוד לעבוד עם תינוקות והפכתי למטפלת תינוקות והוסמכתי בנושא. בבגרותי עם השנים  הדרכתי אמהות צעירות לאחר לידה. קיבלתי קבוצת תינוקות וטיפלתי בהם עד גיל הגן. כשאני וחברי הפכנו להיות הורים אנחנו שינינו את הנוהג של שינה בבתי הילדים, והכנסנו את הלינה משפחתית  – כל ילד ישן בבית ההורים. לצערי היו תקופות ארוכות שבהן הילדים נאלצו לישון במקלטים בשל המצב הביטחוני.

למרות שמאוד אהבתי את הקיבוץ עזבתי עם משפחתי לעיר כדי להתנסות בחיים אחרים. כיום חיי הקיבוץ השתנו וערך השיתוף כבר לא קיים.  עם זאת נשאר לי זיכרון טוב מהחיים בקיבוץ. מראה המושבים של היום דומה ומזכיר משהו בנופים ובשדות את הקיבוץ, ולכן לא פלא שכשילדיי גדלו, כל אחד מהם חי כיום במושב ברחבי הארץ.

הזוית האישית

מרגלית (סבתא): המפגשים היו מאוד מרגשים ומלמדים, היה לי מאוד כיף להשתתף בתכנית הזו ואני חושבת שזה חשוב שהנכדים שלנו ילמדו קצת על העבר. אני מאחלת לשיה שתצליח בכל מה שתרצה, שתשמח תמיד, שתהיה בריאה ושלמה.

שיה (הנכדה): מאוד נהניתי להשתתף בתכנית. מעבר לזה שלמדתי, תמיד כיף להיות עם סבתא בכל מקום. אני מאחלת לסבתא שתהיה בריאה וחזקה, מלאה בשמחה ומאושרת לעד.

מילון

בתי ילדים
מקום בקיבוץ שבו בעבר כל הילדים והתינוקות ישנו, שיחקו וגדלו יחד.

ציטוטים

”כיום חיי הקיבוץ השתנו וערך השיתוף כבר לא קיים, נשאר לי זיכרון טוב מהחיים בקיבוץ.“

הקשר הרב דורי