מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה חוצה גבולות

סבא צ'ינו, אלי וסבתא טלי 2019
סבא צ'ינו וסבתא טלי בחתונתם תאריך 09/01/1973
החבר והמרגל

החבר, המרגל וארץ ישראל מפי סבא אברהם

סיפור שלי מתחיל בסבא שלי (סבא רבא רבא של אלי). לסבא שלי קראו איסק. הוא נולד בעיר צ'נקלה שבטורקיה. כשהגיע לגיל 17, רצו לגייס אותו  לצבא הטורקי. כיהודי, הוא לא רצה לשרת בצבא הטורקי. הוא סיפר להוריו שהוא רוצה לעזוב את טורקיה, נפרד מהם וברח. חצה את הגבול לבולגריה השכנה והקים את חייו החדשים בעיר פלובדיב.

במקביל לסיפור הזה, אני רוצה לספר על סבתי רבקה. משפחתה גרה בעיר אדרנה שבטורקיה. אדרנה שכנה קרוב לעיר פלובדיב. היהודים באדרנה קבלו יחס עוין מצד שכניהם הטורקים. כשרבקה הייתה תינוקת בת חודשיים משפחתה החליטה לעבור את הגבול לפלובדיב שבבולגריה. כשרבקה הגיעה לגיל 17 היא פגשה את איסק.

כאן נפגשים שני הסיפורים. ביום חורפי ומעט מושלג, יצאה רבקה  לשוק המקומי לקנות מעט מצרכים לשבת. בעודה מטיילת בשוק, הגיעה לאפה ריח של לחמים טריים שהרגע יצאו מהתנור. רבקה, החליטה ללכת בעקבות הריח והגיעה לדוכן לחמים ומאפים טורקיים, אותם הכירה מבית הוריה ובין רגע תחושת חום נעימה, התפשטה בגופה. מבלי להרים עיניה מרשימת הקניות ביקשה מאפה לשבת. "כרצונך", ענה הקול שהפתיע אותה. היא הרימה את ראשה ומבטה פגש את מבטו של גבר נאה עם שפם. היא הרגישה נבוכה, מאחר והמוכר הנאה בדוכן, לטש את מבטו ללא בושה כמהופנט מיופיה. באותו הרגע, ידע איסק, כי פגש את אשתו לעתיד. הוא מילא עבורה את הסל במאפים לשבת וסירב לקחת ממנה תשלום, רק ביקש רשות לפגוש אותה בשנית.

איסק ורבקה התאהבו תוך זמן קצר והחליטו להתחתן. הם הולידו שני ילדים קלו הבכורה (שהיא אמא שלי) וניסים. הם חיו באושר והתפרנסו בכבוד מאפיית בורקסים, לחמים ועוגות.

ברבות הימים, איסק התמלא געגועים לאמו, שנשארה בטורקיה. הוא אהב אותה מאוד והיה מאוד קשור אליה. מאחר שעברו 10 שנים, מאז נפרד ממנה, הוא החליט להסתכן ולעבור את גבול בולגריה בחשאי לתורכיה. הוא פנה לחברו הטוב דוד [שעבר מטורקיה לבולגריה מאותן הסיבות של איסק], כדי לתכנן את נתיב הכניסה לתורכיה. הוא נפרד מאשתו רבקה ומילדיו בבכי ובחסות החשיכה איסק ודויד, עברו את הגבול לתורכיה בבגדים כהים, כדי לא לבלוט.

לפתע הם שמעו קול צעקה "עצור או שאני יורה" שניהם עצרו במקום והרימו ידיים. הם שמעו צעדים קרבים אליהם ופתאום ראו לנגד עיניהם קבוצת חיילים תורכיים עם נשק מכוון אליהם. החיילים לקחו אותם למחנה ושם חקרו אותם וגילו כי שניהם ברחו מהצבא התורכי, לפני 10 שנים. עוד גילו החוקרים במהלך החקירה, כי דויד, חברו הטוב של איסק, הוא מרגל לטובת בולגריה. דויד ואיסק נלקחו לבית משפט צבאי טורקי. דויד נדון למאסר עולם ואיסק נכלא לשנתיים. בהיותו בכלא, חשב איסק על מר גורלו ועל כך שהשאיר את אהבותיו הגדולות מאחור, אמו, אשתו וילדיו. בעודו בכלא, שלח מכתב לאימו. אמו, כשקיבלה את הבשורה המרה, נתקפה כאבים חזקים בחזה ועברה התקף לב. היא שכבה על ערש דווי 3 ימים ולבסוף נפטרה, בעודה ממלמלת את שמו. הידיעה על מותה של אמו, לא הגיעה אל איסק ובתום תקופת המאסר, חזר איסק אל ביתו בצ'נקלה, בשמחה לפגוש את אמו, שהרי בשבילה עבר את מסע היסורים.

בהגיעו לביתו בעיר, הודיעו לו השכנים, על מותה של אמו. איסק לא ידע את נפשו מרוב צער. בלית ברירה, נשאר לגור בבית אמו וכתב לאשתו, כי אמו נפטרה, אך הוא אינו יכול לעזוב את טורקיה, משום שגוייס ל20 שנה, לצבא הטורקי. באותו המכתב, כתב איסק כי למרות ואולי בגלל.. אהבתו העזה לרבקה, הוא משחרר אותה ממחוייבותה אליו ומפציר בה לפתוח בחיים חדשים, לה ולילדים ולא לחכות לו. משראתה רבקה את המכתב, פרצה בבכי קורע לב ובאותו הרגע, החליטה בהחלטה אמיצה, לעזוב את בולגריה, עם שני ילדיה ולהצטרף אל בעלה אהובה בטורקיה, משום שלא יכלה לדמיין את חייה בלעדיו.

רבקה הגיעה לצ'נקלה בשנת 1939. המשפחה התאחדה מחדש ופתחה מאפיה, ממנה התפרנסה שנים רבות. ארבעשנים, לאחר הגעתה של רבקה לטורקיה, נולדה לאיסק ורבקה בת נוספת, בשם פאני.

אמי קלו, כשהייתה בת 18, הכירה את אבי, יוסף, שהיה מוכר בדים בצ'נקלה ומבוגר ממנה ב15 שנים. יוסף התאהב באמי, שהייתה יפיפייה ושכנע אותה להתחתן עמו. הם הקימו משפחה ובשנת 1947, נולד אחי הבכור, יצחק, על שם סבי, איסק.

לאחר הקמת מדינת ישראל, התגבשה החלטה בקרב רבים מיהודי צ'נקלה לעלות לארץ ישראל. בשנת 1949, עלו לישראל 2 משפחות, משפחת לוי איסק ורבקה עם בנם ניסים ובתם פאני  ומשפחת לוי הנוספת, יוסף וקלו ובנם יצחק. כולם הגיעו לעיר יפו, שם התגוררו בבית ערבי ישן, עם 2 משפחות נוספות, ליד מסגד.

לימים, איסק ורבקה, קנו תנור גדול ואנשים הגיעו אליהם הביתה, לאפות חלות ומאפים שונים. כמו כן, הם הראשונים שמכרו בורקסים ביפו. לימים, הם לימדו את סמי השכן, להכין בורקסים. הוא "סמי בורקס" המפורסם. בשנת 1950 נולדתי אני לאמי קלו ואבי יוסף. ב1951, נולדה אחותי שלי ובשנת 1957, נולדה אחותי הקטנה רבקה, על שם סבתי.

סבתא מספרת לאלי חוויות מהעבר בפעילות בבית התפוצות

תמונה 1

בסיור במוזיאון "טעם של פעם" לתולדות קדימה בו אלי נכדתנו מופיעה

תמונה 2

בסיור במוזיאון "טעם של פעם" לתולדות קדימה בו אלי נכדתנו מופיעה 

תמונה 3

סבא צ'ינו וסבתא טלי יחד עם אלי מברכים ליום המשפחה

תמונה 4

אלי סבא צ'ינו וסבתא טלי יחד עם מספרים וכותבים את הסיפור בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 5

אלי, סבא צ'ינו וסבתא טלי יחד בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 6

קישור למצגת באתר ביה"ס "ניצני השרון" 

הזוית האישית

סבא צ'ינו וסבתא טלי סיפורו וכתבו ותיעדו את סיפורם בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתם אלי שיזף להב.

מילון

נשיקה בגולייה
נשיקה בראש

ציטוטים

”לאהבה של סבא וסבתא אין גבולות. “

הקשר הרב דורי