מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה, זה כל הסיפור

סבתא מלכי עם הנכדה האהובה נועם בחצר בית הספר
מסיבת בת מצווה של הנכדה רביד
לאחר השואה התגברה האהבה למשפחה שלי

המסר החשוב ביותר בחיים הוא: "אהבה"

אני בת בין שני בנים, יש אח אחד מעליי והשני מתחתי.

הורי עלו ארצה מהונגריה פעמיים. בפעם הראשונה הבריטים היו בארץ ואבי התבקש לתת לבריטים את שקית התפילין שליוו אותו לאורך כול השואה, אבי התנגד ופרצה תגרה ביו אבי לבריטים לכן הם העלו אותם על האנייה ושלחו אותם למחנה מעצר קפריסין, שם הם שהו שנה שלמה ואחותי הגדולה נולדה במחנה זה.

החיים במחנה היו קשים מאוד ואמי, טיילה סיפרה שהיה להם קשה מאוד במחנה.

אחותי הגדולה נולדה במחנה מעצר בקפריסין ועלתה ארצה כמובן יחד עם הוריי כתינוקת בת שלושה חודשים. אימי ספרה שאחותי הגדולה בכתה כול הדרך כי הייתה רעבה מאוד.

היה חורף קשה והיה מחסור רב וגם מלחמת השחרור עמדה לפרוץ. על החוף בחיפה כשירדו מהאנייה חיכו להם נשים בחלוקים לבנים ויעצו להם להביא את התינוקת לבית החולים עד שהם יקבלו בית ואז ייקחו את התינוקת לביתם. אמי הספיקה לבקר את אחותי הגדולה שלוש פעמים ובפעם הרביעית כשתכננה לקחת אותה הביתה התינוקת נעלמה ועקבותיה לא נמצאו עד היום הזה.

לאחר מכן נולדו לאמי טיילה ואבי  אליעזר עוד שלושה ילדים שני בנים ובת (אני).

כבת יחידה סבתא טילה הסבירה לי והחדירה למוחי מגיל צעיר מאוד שמשפחה זה המרכז, משפחה היא הגרעין שממנו שואבים את הכוח לחיים. מגיל צעיר מאוד הוטלה עליי משימה אחראית ביותר והיא דאגה לשלומם של אחיי לארגון הבית, לבשל, לנקות , לכבס ובקיצור כל מלאכות הבית. האחריות שלי הייתה לדאוג לשלומם של אחיי וגם להיות איש הקשר של המשפחה כולה.

אמי נהגה לומר את המשפט "כל כבודה בת מלך פנימה" כלומר האישה נמדדה על פי ההצלחה שלה בהתנהלות הבית. לפי אמי טיילה, אישה לא הייתה חייבת ללמוד אלא להיות המוצלחת ביותר בקרב הנשים.

באותה תקופה רמת החיים הייתה מאוד נמוכה והיה קושי אמיתי בהתנהלות היום יומית. כלומר לא יצאנו מעולם לחופשה עם ההורים ולא צרכנו תרבות כי מצבינו הכלכלי היה קשה.

החכמה של אמי הייתה להנחיל לנו שהדבר החשוב ביותר בחיים הוא להיות שמח ומאושר ממה שיש.

מיותר לציין שהקשר שלי עם אחיי היה הדוק ביותר עד יום נשואיהם של אחיי.

היום, סבתא מלכי וסבא איציק ממשיכים את הקו של אהבה למשפחה, את הדאגה לילדים והנכדים ושומרים בקנאות את הקשר עם הנכדים. הם מארחים אותם הרבה ומשתדלים כסבא וסבתא להעביר להם את האהבה למשפחה, הדאגה, יצירת קשר תמידית ושותפות בכל הקורה בחייהם.

הזוית האישית

סבתא מלכי– "זו הפעם השנייה שאני מצטרפת לנכדה בבית הספר בפרויקט הקשר הבין דורי. בשנה הראשונה השתתפתי בתכנית עם נכדתי טל וסיפרתי על התכשיטים יקרי ערך של סבתי שהוחבאו באדמה. אני מגיעה מרחוק אך תמיד נהנית מזמן איכות עם הנכדות ומהפעילות המקסימה והחשובה."

הנכדה נועם – "כיף לי שסבתא שלי מגיעה לבית הספר ומבלה איתי זמן איכות. אני לומדת דברים חדשים ונהנית."

מילון

מחנה מעצר קפריסין
מחנה אליו הכניסו הבריטים את העולים בזמן המנדט.

ציטוטים

”אמי הספיקה לבקר את אחותי הגדולה שלוש פעמים לפני שנעלמה“

הקשר הרב דורי