מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה בשנגחאי

עירית בתכנית עם יונתן
המכתב מעיתון על המשמר
סיפור נישואי הורי בשנגחאי בסין ועלייתם לישראל

באודיסה שברוסיה ושם גדל ומשפחתו חששו מהפרעות שהחלו והחליטו כמו רבים אחרים לעזוב את אודיסה. הם בחרו לברוח למקום אחר, הם בחרו לברוח לסין למנג'וריה. אחרי שאבי שהה במנג'וריה הוא הגיע לחרבין. בחרבין הוא רצה למצוא עבודה וללמוד אך לא מצא את עצמו והחליט לנדוד לשנגחאי.

בשנגחאי הוא למד, התאקלם ומצא עבודה ופתח מוסך משלו. אחד מלקוחותיו היה סיני. בת משפחתו של הלקוח הסיני, מצאה חן בעיני אבי. הבעיה הייתה שהיא לא הייתה יהודיה, היא הייתה בודיהסטית מה שאומר שהיא הייתה צריכה להתגייר. תהליך הגיור והגיור עצמו היו לא פשוטים הן מבחינה אישית והן מבחינה משפחתית.

אבי ואמי ביום נישואיהם

תמונה 1

משפחת אמי לא ראתה בעין יפה את תהליך הגיור ואף התנגדה לה. התוצאה הייתה שמשפחתה ניתקה את הקשר איתה. אמי התגיירה והתחתנה עם אבי שם נולדו ארבע בנות ובניהם אני הבת האחרונה שנולדה שם.

כתובת חתונת הורי כתובה בסינית

תמונה 2

 כריכת הכתובה

תמונה 3

המצב הכלכלי של ההורים היה מצב טוב מאוד הם היו אמידים: להורי היה בית בשכונה מאוד יוקרתית זה היה הרובע הצרפתי שכונה שנחשבה טובה ומבוססת. הייתה להם עוזרת שניקתה, משרתת שעזרה לאמי לגדל את אחיותיי ואותי. היה נהג צמוד שחיכה לאחותי עד שסיימה את לימודיה.

החיים בקהילה היהודית בשנגחי – אמי מתגיירת

כפי שציינתי בהתחלה אמי עברה תהליך גיור. אמי זוכרת, עד היום שהנציגים שבעצם קישרו אותה אל היהדות היו נציגי סוכנות שהגיעו מישראל לשנגחאי. האדם שהוא היה מאוד מרכזי בכל תהליך הגיור היה איש הסוכנות ושמו אבינעם. אבינעם היה האיש שחשף בפני אמי את השפה העברית האותיות העבריות ואת ארץ ישראל  רב הקהילה, שאימי לא ידעה מהו שמו, כי היא נהגה לקרוא לו "רבי", הוא שלימד את אמי על היהדות, דינים, חוקים, חגי ישראל, סיפורי התנ"ך ועוד.

אישור העלייה מישראל לסין

תמונה 4

אחרי הטבילה במקווה אמי קיבלה על עצמה את היהדות, בסוף בחנו אותה על התורה והמנהגים. אמי נהגה להדליק נרות בימי שישי בערב, לחגוג חגי ישראל, במיוחד זכור לה יום כיפור. חגי תשרי, ראש השנה וסוכות וכמובן שאת פסח חגגו, למרות קשיים בגלל החמץ.

יש לציין שסבתי אימו של אבי, סבתא לאה, או כפי שקראנו לה "בבושקה" הייתה יהודיה מאמינה מאוד. היא נהגה לבקר בבית הכנסת וחגגה את חגי ישראל באופן מאוד אדוק. סבתא, "בבושקה" עזרה לאמי במידה מסוימת בכל ענייני היהדות החגים והמאכלים. היא לימדה את אמי להכין גפילטע-פיש, להכין גולאש רוסי, לימדה אותה מה זה חלה וכדומה

העלייה לארץ ישראל

עם עליית הקומוניסטים לסין החליטו הורי לעזוב את סין מכיוון שלא היו מוכנים לחיות תחת שלטון קומוניסטים. עמדו בפניהם ארבע אפשרויות: לחזור לרוסיה ארץ הולדתו של אבי, להגר לאוסטרליה, לשם חלק מבני משפחתו אבי היגרו לאוסטרליה. אפשרות נוספת להגר לארצות הברית, שגם לשם היגיעו חלק מבני המשפחה של אבי. האפשרות האחרונה לעלות לארץ ישראל.

הורי החליטו לעלות לישראל למעשה ההכרעה הייתה של אמי.

אמי החליטה אחרי תהליך הגיור שעברה שהיא חייבת לראות מה זאת ארץ ישראל? מהי ארץ היהודים? ההחלטה מכל האפשרויות נפלה כמובן על העלייה לארץ ישראל. ההכנות לקראת הנסיעה ועזיבת סין היו לא פשוטות, מכיוון שהיה צורך לחסל את העסק של אבי ולסגור אותו. היה צורך לארגן את כל הנסיעה של משפחה בת שבע נפשות. היה צורך להיפרד מחברים מכרים ומעט מהמשפחה שנותרה. אבי הגיע לסין עם אחיו ואמו, שאר בני המשפחה של אבי שזה אומר עוד שלושה אחים נהרגו בפרעות שהיו באודיסה.

אחיו של אבי שנקרא אברהם, החליט שהוא חוזר לרוסיה  הוא חשב שחייו ברוסיה יהיו טובים יותר, מכיוון שהוא הגיע משם, הוא מכיר את השפה, התרבות וחשב שהכי נכון לו לחזור לאודיסה. סבתי אמו של אבי שהייתה אישה מאמינה ואדוקה בחרה להגיע לארץ הקודש, לישראל, יחד עם הורי.

מסלול העלייה לארץ נקבע על ידי הסוכנות. היא זו שקבעה איך נגיע, כלומר עם איזה כלי תחבורה ואיזה מסלול.  כלי התחבורה שהועידו לנו היה אנייה

 מסלול העלייה לארץ – מסלול ההפלגה משנגחאי לחיפה

תמונה 5

המסלול היה ארוך מאוד וקשה המסלול עבר דרך הודו, כף התקווה הטובה שבדרום אפריקה אל מייצרי ג'יברלטר ומשם חניה באיטליה והגעה לחיפה

הורי ואחיותיי הבוגרות סיפרו על ההגעה, העגינה והחוויות של אותו יום. התרגשות גדולה אחזה בהם כשהבינו שהגיעו אחרי מסע וטלטולים של חודשים רבים בים כשהצבע האחד כמעט שראו היה כחול. כחול הים וכחול השמים.

סוף סוף ראו את צבע האדמה של אדמת ארץ ישראל.

בארץ נולדו שלוש אחיותיי הצבריות. כאן בארץ גדלנו התחנכנו, שרתנו בצה"ל, רכשנו השכלה אקדמאית, נישאנו הקמנו משפחות לתפארת. כל משפחה תרמה והקריבה מעצמה למדינת ישראל.

טיול שורשים לסין

בשנת 2008 יצאנו אימי אחיותיי והבעלים שלנו לטיול שורשים בסין. החוויות בטיול השורשים היו עצומות ומטלטלות בכל קנה מידה. סיירנו וראינו את בית החולים שבו נולדנו, הוא התרחב שופץ והפך לבית חולים לרפואת עיניים. ראינו ונכנסנו לבית בו נולדנו. כמה הופתענו כשגילנו שהבית נשאר שמור להפליא ומתגוררת שם משפחה מהקונסוליה.

סיירנו במקומות שהיו מרכזיים בחיי משפחתנו. ההתרגשות של אמי הייתה גדולה ומרגשת. אמי "הכירה" לנו מקומות שהעלו בה זיכרונות מימי נעוריה וזיכרונות משותפים עם אבינו, כמובן שהיינו שותפות לחוויה להתרגשות. לאבי, שהיה האחראי לעלייתנו לארץ, הוא נפטר לפני שנים רבות, חבות אנו לו הרבה על כל מה שהטביע והטמיע בנו. על כל מה שהוא הנחיל לנו, על הערכים ועל העולם שפתח בפנינו.

 הקשר הרב דורי – תיעוד מורשת קהילת יהודי סין

עירית קדמי השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם התלמיד יונתן בוחניק  מדריכת תכנית בבית ספר אלומות, ליאורה כהן שומעת את סיפורה של עירית

תמונה 6

מורה מובילת תכנית ארנה עם מנהלת תכנית, תמי גרין, מקשיבות לסיפורה של עירית

תמונה 7
עירית ויונתן
תמונה 8
העשרה:
איגוד יוצאי סין – שנגחאי – "בשנת 1862 כבר הייתה קהילה יהודית קטנה בשנחאי, שכן בשנה זו רכש אליהו דוד ששון חלקת בית קברות לצורכי הקהילה. בית הקברות- שנותר בשימוש עד לשנת 1919, היה העדות היחידה לקיומה של הקהילה היהודית בימיה הראשונים. (כל בתי הקברות היהודיים בשנחאי נהרסו ואינם קיימים יותר)."
שנגחאי – ויקיפדיה: "היא עיר נמל במזרח סין. היא העיר בעלת האוכלוסייה הגדולה ביותר בסין, באסיה ובעולם, עם למעלה מ-24 מיליון בני אדם (נכון לשנת 2013), הגרים בעיר ובמטרופולין הסובב אותה. העיר ממוקמת על נהר חְוַאנְגפּוֹ, פלג של נהר היאנגצה.
שנגחאי – הקהילה היהודית "מסע אחר" – "יהודים רבים שהיגרו לישראל ולארצות הברית פנו אל נוי במהלך השנים במטרה לחפש אחר מצבות או שרידים כלשהם של קרובי משפחתם, וכולם נענו באותה תשובה: לא ניתן למצוא זכר לארבעת בתי הקברות היהודיים שהיו בשנחאי, למצבות או לשרידים אחרים.

מילון

שנגחאי
(בכתב סיני: ??, פין-יין: Sh?ngh?i ‏- IPA: [????x?i] (מידע · עזרה); בשפת שאנגחאי: Z?nhae‏ - IPA‏: [z????h?]) היא עיר נמל במזרח סין. היא העיר בעלת האוכלוסייה הגדולה ביותר בסין, באסיה ובעולם, עם למעלה מ-24 מיליון בני אדם (נכון ל 2013), הגרים בעיר ובמטרופולין הסובב אותה. העיר ממוקמת על נהר חְוַאנְגפּוֹ, פלג של נהר היאנגצה.

ציטוטים

”משפחת אמי לא ראתה בעין יפה את תהליך הגיור של אימי הסינית ואף התנגדה לה“

”סוף סוף ראו את צבע האדמה של אדמת ארץ ישראל “

הקשר הרב דורי