מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה בצבא

אלה וסבתא רבקה
סבא וסבתא בצבא
סבתא חיילת בתקופת מלחמת ההתשה

סבתא שלי (רבקה) נולדה בארץ בבית חולים רמב"ם בחיפה וגרה בקרית טבעון. סבתא התגייסה לצבא בשנת 1968. זה היה שנה אחרי מלחמת ששת הימים ולאחר שכבשנו את מדבר סיני, והגבול של מדינת ישראל עם מצרים היה בתעלת סואץ.

סבתא שלי רצתה להיות חיילת קרבית ולכן ביקשה לשרת בחיל השריון וביקשה לשרת בסיני. למרות שהצבא נמנע מלשלוח בנות לחזית, בכל זאת הצליחה ואכן הציבו אותה במקום שנקרא "ביר גפגפה" ובעברית: "רפידים". התקופה הזאת נקראת "מלחמת ההתשה" כי המצרים לא השלימו עם העובדה שניצחנו אותם וכבשנו את סיני, לכן כל הזמן הפציצו אותנו וניסו לפגוע בחיילים שלנו ולהתיש אותנו. סבתא שלי זוכרת שכל החיילים שנשארו בבסיס דאגו מאוד לחיילים שיצאו למשימות והיו חשופים לאש האויב, ומאוד שמחו כשחזרו לבסיס בשלום. סבתא הייתה גאה בחיל השריון שנחשב לחיל מאד חשוב ומאוד מרשים, בגלל הטנקים הגדולים ובגלל החברות בין כל החיילים.

למרות הסכנות סבתא מציינת שמדבר סיני מאוד יפה: היא וכל החיילים היו מטיילים המון בסביבה, היה מורל גבוה, וגם הרבה זמרים ולהקות היו באים להופיע בפניהם. חשוב לציין שכאן בסיני היא הכירה את סבא שלי שלום מרקו, ששירת יחד איתה בשריון באותו הבסיס. סבא שלום היה מבאר שבע והמרחקים בין טבעון ובאר שבע חיזקו את הגעגועים שלהם אחד לשנייה ואת הרצון להתחתן. אחרי שהשתחררו מהצבא המשיכו להיות חברים ולאחר שנתיים התחתנו.

הזוית האישית

הנכדה אלה: היה לי כיף עם סבתא שלי בתכנית הקשר הרב דורי. אני הכי אהבתי את הסיור לתל אביב בבית התפוצות. אני אוהבת אותך המון ומאחלת אושר ובריאות.

סבתא רבקה: התכנית מאוד יפה ומרשימה. הרבה יותר חווייתית מתכניות שורשים אחרות שהיו עם הילדים, וגם עם הנכד נועם שלמד בבית הספר הזה. אהבתי להיפגש עם אלה נכדתי ועושה רושם שגם היא נהנתה לראות אותי כל שבועיים.

מילון

ביר גפגפא
עם סיום מלחמת ששת הימים ביר גפגפה נהפך לבסיס צבאי ישראלי. שמו הישראלי של הבסיס הוא "רפידים", על שם התחנה בה עצרו בני ישראל בדרכם במדבר ממצרים לארץ ישראל. מלבד חיל האוויר, הוצבו בו גם יחידות נוספות של הצבא בהן יחידות מחיל הלוגיסטיקה וכן הבסיס שימש גם כבסיס אספקה ותובלה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא שלי רצתה להיות חיילת קרבית ולכן ביקשה לשרת בחיל השריון“

הקשר הרב דורי