מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה באגם כנרת

אילנה שטרק ואדר קלט חט"ב אורט גוטמן
יום חתונתי - אלנה וגבי שטרק
משפחת שטרק

שמי אילנה שטרק לבית זומר. נולדתי ברמת גן בשנת 1944 להורים יוצאי גרמניה.

אבי, מאיר זומר, הגיע ארצה עם הוריו בשנת 1933 לפרדס חנה. הוריו של אבי שלחו אותו לבית הספר החקלאי במקווה ישראל.

אמי, מלי זומר לבית גולדמן, הגיעה לאנגליה בשנת 1939 ברכבת שנקראה אז קינדר טרנספורט כלומר הצלת ילדים יהודים בשואה. משם הגיעה אמי ארצה בשנת 1942, ועברה לגור אצל חברים בפרדס חנה, שם היא הכירה את אבי.

כעבור זמן מה הם נישאו ועברו לגור בשכונה קטנה מחוץ לעיר חדרה, שנקראה שכונת אגרובנק ולאחר מספר שנים הוחלף שמה לוייצמן.

אני ילדה יחידה להורי. הילדות שלי זכורה לי כתקופה נהדרת, המון משחקים: חבל, מחניים, מונופול וכו' וגם הרבה מאוד ים. סיימתי לימודים בעיר חדרה, ואת שירותי הצבאי עשיתי בחיל הים, בבת גלים חיפה. בחופשות מהצבא נסעתי לעבוד במלון גלי כנרת בטבריה, שם המשכתי לעבוד גם אחרי שירותי הצבאי בתור פקידת קבלה וזאת במיוחד מאחר ושלטתי היטב בשפה הגרמנית והאנגלית.

תקופת עבודתי במלון גלי כנרת היתה חוויה נהדרת. זכיתי להכיר הרבה תיירים, צליינים שהגיעו לטבריה בדרך לנצרת, ראשי ממשלות ונשיאים מארץ ומעולם, וביניהם גם דוד בן גוריון וזלמן שז"ר שהתארחו באופן קבוע בכל שנה במלון.

העבודה במלון זימנה לי גם את האירוע הטוב ביותר שקרה לי באותה תקופה, הכרתי את בעלי גבי שטרק שהגיע לעבוד במלון בתור מלצר. קורותיו של בעלי בזמן מלחמת העולם השנייה מאוד נגע לליבי.

גבי נולד בשנת 1943 בעיר בודפשט אשר בהונגריה בזמן מלחמת העולם השנייה. אביו גוייס לפלוגות העבודה של הצבא ההונגרי. פלוגות עבודה אלו היו מיועדות ליהודים בלבד. משפחתו של גבי הוצאה מהדירה שלה, ואולצה להתגורר בדירה אחת עם עוד מספר משפחות של יהודים. בסוף שנת 1944, לקראת סוף המלחמה, נלקחו גבי, אמו יהודית שטרק (לבית הורווט) ואחיו אנדרש זטרק למצעד המוות של יהודים הונגרים, במזל שלושתם ניצלו ונשארו בחיים, אך זמן קצר אחרי כן, בתאריך 31.12.1944, ליל השנה החדשה, פשיסטים ההונגרים ירו למוות בסבא וסבתא של גבי אנדור וז'וזינה הורווט, ובהדודתו לידיה קלרה הורווט על גדת נהר הדנובה יחד עם יהודים רבים נוספים. היום ישנה במקום שבו נורו בני משפחתו מצבה לזכר היהודים שנרצחו שם.

חודש אחרי הטבח, בודפשט שוחררה והמלחמה נגמרה בהונגריה. אביו של גבי שנדור שטרק שוחרר הביתה, הצליח שוב לרכוש בית ובנה את עצמו מחדש.

בשנת 1951 כל רכוש המשפחה של גבי, כולל ביתם, נלקח על ידי הקומוניסטים, והמשפחה עברה לבית בבעלות המדינה. בשנת 1956 פרץ המרד בהונגריה, שלא צלח, ולאחר 12 ימים פלשו הרוסים והעבירו את השלטון במדינה לבני חסותם שהחזירו את השלטון הקומוניסטי הקשוח. הקומוניסטים ישבו בכל פינה בעיר ושברו כל התנגדות  בכח הטנקים. אביו של גבי עזב בזמן המרד לאוסטריה והמשיך משם לקנדה עם חברתו וילדיה (אשה שאיתם הם גרו באותו בית). בשנת 1957 בעלי, אמו ואחיו עלו ארצה.

ההכרות עם גבי

ההיכרות בין גבי וביני התחילה במלון בו עבדנו עם הרבה קינוחים טובים מהמטבח ושחייה באגם הכנרת. את החופשות השתדלנו לקבל ביחד ונסענו אל בית הורי שמיד חיבבו את גבי.

לשמחתנו, היה לנו הרבה זמן לבלות ביחד מכיון ששנינו גרנו במלון. האהבה פרחה. טיילנו הרבה בעיר, בשוק המפורסם של אז וצפינו בסרטים כמו ד"ר ז'יואגו המפורסם ודייג בכנרת. היינו מאוהבים עד הגג.

מלחמת ששת הימים ב-1967 קטעה את האופוריה. גבי, אז חבר שלי, גוייס למלחמה בתפקיד חובש בצנחנים. הדאגה היתה כבדה מאוד. אמי ואנכי שמענו שהצנחנים אחרי הקרבות בירושלים יעברו לרמת הגולן דרך משטרת חדרה. נסענו לשם מהר אולי נראה אותו במשאיות שיעברו. היתה התקהלות ענקית של הורים מודאגים כמונו. לא ראינו אותו עובר. אחרי כמה שעות קיבלנו טלפון מאדם שגם חיכה כמונו. מסתבר שגבי זרק פתק מהמשאית שנסע בה, עם מספר הטלפון של ההורים שלי  וכך שמענו שהוא בסדר.

זמן קצר אחר כך הוא הגיע לביתנו מאובק ומלוכלך ושמחתנו הייתה אלוהית, רצתי לשכננו ובקשתי ממנו בגדים להשאלה. המחזה לא ישכח לעולם.

עבדנו יחד במלון כשנתיים. גבי ואני נשאנו במלון בו הכרנו, ולאחר מכן עברנו לתל-אביב. גבי המשיך בעבודת מלצרות במלון שרתון ובמקביל למד תכנות מחשבים. אני עבדתי  במשרד לביטוח בתור פקידה.

אחרי גמר הלימודים של בעלי הוא התחיל לעבוד בתעשייה האווירית כתוכניתן. עברנו לגור בנוף ים בהרצליה ונולדו לנו שני ילדים: רונן ואילן.

כאשר הילדים היו בני חצי שנה וארבע שנים, פרצה מלחמת יום הכיפורים. בעלי סופח בתקופה הזו לחטיבה הירושלמית (השלמת מילואים). הוא ישב במעוז בוצר על גדות התעלה. המעוזים היו מוצבים לאורך תעלת סואץ  שנבנו אחרי מלחמת ששת הימים על מנת להחזיק את הקו. בקרבות אלה המצרים פלשו לצד הישראלי ולקחו בשבי את חיילי המעוזים. אחרי יומיים של הפגזות, המעוז היחיד שהחיילים פונו משם תחת יריות היה המעוז של גבי. גבי קיבל יומיים חופשה שלא הספיקה לו להתאושש ומיד הוא נקרא לחזור ליחידתו בצנחנים כחובש קרבי.

ארבעה חודשים הוא ישב דרומית לאיסמעיליה בין עצי המנגו. חופשה הוא קבל פעם בחודש. עברנו תקופה קשה בפרט שהילדים היו עדיין קטנים. הציפיה לחופשות, הגעגועים אך עברנו זאת עם הרבה התחשבות ואהבה.

בהמשך אני למדתי סייעות שניים.

גבי אני והילדים מאוד אהבנו את נוף ים. במקביל אימצנו את מירי, שהיתה בגיל שלוש, אחת לשבועיים בסופי שבוע מפנימיה בתל אביב. האירוח בתחילת הדרך היה מאוד קשה לכולנו אך לאט לאט התגברנו. מירי הייתה עם פיגור סביבתי מבית הרוס. כולנו התייחסנו אליה כמו בת משפחה במשך 10 שנים, אך לצערנו הקשר לא נשאר. עם התבגרותה צורת החיים לא התאימה לי לצערי הרב.

לאורך כל השנים היתה לי תמיכה נהדרת מבעלי. זוגיות טובה אהבה וחברות.

בשנת 1991 עברנו לגור באבן יהודה. בעלי עבר לעבוד במפעלי נייר חדרה ואני המשכתי לעבוד כסייעת במרפאת שניים בהרצליה. באותה תקופה הבן הבכור התחיל את לימודיו באוניברסיטת באר שבע והבן הצעיר התגייס לצה"ל.

במקביל לעבודתי התנדבתי במשך שנים באקים, התנדבות שנתנה לי הרבה סיפוק. לתת אהבה לאותם ילדים מוגבלים וכמובן לקבל מהם בחזרה. לפני כ- 12 שנים יצאתי לגמלאות ובעלי עדיין המשיך לעבוד.

כיום אנחנו סבא וסבתא ל- 4 נכדים. הבן הבכור גר בגרמניה עם 2 ילדים והבן הצעיר  גר בבית שבנינו באבן יהודה עם 2 ילדים.

אנחנו גרים בעיר נתניה נהנים מהים, הנכדים ומהביחד. אני מקווה שנמשיך כך בבריאות ואהבה. אנחנו מטיילים הרבה, רואים סרטים עוזרים אחד לשני. חברים לחיים.

תמונה 1

בזמן השירות הצבאי

תמונה 2

תמונת ילדות

תמונה 3

תמונה של הורי

הזוית האישית

אילנה: נהנתי מאוד לעבוד עם אדר. למדתי כמה פעולות על המחשב ששינו לי את החיים. כייף לעבוד עם הצעירים.

אדר: היה לי כיף ללמד את אילנה להשתמש במחשב, ללמוד ממנה דברים ואת הסיפור שלה. היה כיף לעבוד עם המחשב ולהשתמש בטכנולוגיה.

מילון

קינדר טרנספורט
(מגרמנית: Kindertransport, "משלוח ילדים") הוא כינוי למשלוחי הצלה של 12,000 ילדים יהודים וילדים נוצרים לא-ארים משטחי גרמניה הנאצית והשטחים שנכבשו על ידה לבריטניה בין דצמבר 1938 לפרוץ מלחמת העולם השנייה ב-1 בספטמבר 1939, מתוכם 10,000 ילדים יהודים. את ההחלטה על מבצע ההצלה קיבלה ממשלת בריטניה בעקבות אירועי ליל הבדולח.

פשיזם
פשיזם (באיטלקית: fascismo) הוא אידאולוגיה ושיטת ממשל לאומנית טוטליטרית.

תעלת סואץ
תעלת סואץ היא תעלת מים מלאכותית העוברת במצרים, ממערב למדבר סיני ומשמשת למעבר אוניות ממזרח אסיה, האוקיינוס ההודי והים האדום, לים התיכון ולאירופה.

ציטוטים

”זכיתי להכיר הרבה תיירים, צליינים שהגיעו לטבריה בדרך לנצרת, ראשי ממשלות ונשיאים מארץ ומעולם.“

”ההיכרות בין גבי וביני התחילה במלון בו עבדנו עם הרבה קינוחים טובים מהמטבח ושחייה...“

”קיבלנו טלפון מאדם שגם חיכה כמונו. מסתבר שגבי זרק פתק מהמשאית שנסע בה.“

הקשר הרב דורי