מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אדי פרידמן עושה עלייה מלוס אנג'לס

אני ואחיו בצ'כיה
אני ומשפחתי
החלק הכי טוב בעבודתי היה לשתף את בני הנוער, בנפלאות הארץ ועם ישראל .
המסע של אדי לחיות בישראל – סיפורו של העליות שלי

העלייה הראשונה הייתה , מושב עין איילה ב-1949. בשנה הראשונה גרנו באוהלים. הכי הכיף היה לשחק בשלג הטרי שירד בכל רחבי  הארץ בשנת 1950. בשנת  1955 ממגורים באוהל עברנו לבית חדר אחד, לא היה לנו מים חשמל ,תנאים קשים. כל ארבעה מאיתנו גרו בחדר אחד וישנו במיטה אחת. הכי הכיף בשבילי ובשביל אחי התאום ( mordiachi ), היה לעבוד ולעזור בחווה, גידלנו ירקות ועזרנו להאכיל את חיות משק . אנחנו גם למדנו  בבית ספר בחדר אחד שבו כיתות א' עד ד' למדו עם מורה אחד בכיתה.

היינו צריך לעזוב את המושב בשנת 1955 כי האבא שלי שבר את רגליו והוא לא יכול לעבוד יותר. עברנו לחדר שבו האבא שלי היה בעל חנות מכולת. אחי ואני למדתי בבית ספר יסודי עד 1958 .

לרוע המזל, ההורים שלי החליטו להצטרף לחבר היחיד של המשפחה ששרדה את השואה. אנחנו עברנו לשיקגו בארה"ב להצטרף לדוד שלי . אני שונא לעזוב את הבית שלי בישראל.

אנחנו עברנו ללוס אנג'לס בשנת 1962. התגעגעתי מאוד לישראל , והחלטתי ללמוד במכללה באוניברסיטת תל אביב 1968-1970 . אבל מאז שאבא שלי נפטר אני הייתי צריך לחזור ללוס אנג'לס.

אני הפכתי למורה ונסעתי פעמים רבות לישראל עם תלמידי התיכון שחשבתי. למעשה לפני שעליתי לארץ בשנת 2007 שנסעתי 46 פעמים הלוך ושוב לישראל. בשנת 1976 פגשתי את גברת נפלאה בשם אסתר, שנולדה בלוס אנג'לס. אנחנו ידענו שאנחנו רוצים לעשות את החיים שלנו בישראל ובמיוחד בזיכרון יעקב . לקח לנו זמן רב מסיבות שונות, אולם סוף סוף עלינו על המטוס עזבנו את לוס אנג'לס לארץ הקודש .

אנחנו בחרנו לגור בזיכרון יעקב. בין השנים 1973-1978 עבדתי עם תלמידי לוס אנג'לס במהלך הקיץ בכפר מאיר שפייה . אנחנו אהבנו את המקום וגם הם. אז זיכרון יעקב, הפכה למקום טבעי שבו התיישבנו כשעלינו לארץ ישראל  בשנת 2007.
אני אהבתי את העבודה בני נוער יהודי אמריקאים. החלק הכי טוב בעבודתי היה לשתף את בני הנוער, בנפלאות הארץ ועם ישראל . אני השפעתי על חלק מהצעירים הללו וחלקם בסופו של דבר גם הגיעו והשתקעו בישראל.
אני שמרתי על קשר עם אלה שחיים כיום בישראל. הבית שלי תמיד פתוח לאותם אנשים שבאים לביקורים בארץ. רבים מהם התחתנו והקימו בית ומשפחה בארץ. כעת יש להם משפחות וילדים משלהם. זה דבר נפלא לראות מערכות יחסים שנמשכים עם משפחות אלה הולך וגדל
אני תמיד מקווה לראות עוד ועוד משפחות ובני נוער שעושים עליה ומקווה שנראה גם אותם עולים ביום מן הימים .

מילון

pevo
בירה מיוחדת מצ'כיה

ציטוטים

”"לעולם לא לוותר"“

הקשר הרב דורי