מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האגדה לבית איידס

הצטלמנו בבה''ס ליד פרחים בגינה
סבא עם הוריו
סבא ישראל מספר על השורשים, החל בפולין, מעבר לארגנטינה, ובניית בית בישראל

שמי ישראל, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי.

כדי לגלות את השורשים שלי נצטרך לדלג אחורה בזמן ולהגיע לעיירה יהודית בפולניה ושמה רטנה. אבי נולד לתוך משפחה מסורתית והתחנך בישיבה, ככל הילדים היהודים. לאבי היו שישה אחים ואחות אחת. בגיל צעיר נדבק ביחד עם חבריו באידיאלים של הציונות והתכונן לעלות לישראל. לפני העלייה, הנהגת התנועה מכרה את האישור (סרטיפיקט) לצורך איסוף כספים ובלית ברירה, אבי הצטרף לאחיו הבכור שהיה בארגנטינה. אבי ואחיו עבדו קשה כדי לקנות כרטיסים למשפחה שנשארה בפולין והספיקו להביא רק את האחים, לפני שממשלת ארגנטינה סגרה את שעריה להגירה היהודית מאירופה. האחות וההורים (הסבים שלי) נספו בשואה.

אבי התיישב ברסיסטנסיה, בצפון מזרח ארגנטינה. הוא התאהב בצעירה מאד יפה, פאני כינינזון, הם התחתנו ואז התחילה ההיסטוריה שלי. אבי נעשה מאד פעיל בקהילה היהודית הקטנטנה. יחד עם חברים הקים את הספריה ואת בית הספר היהודי. אמי נעשתה פעילה מאד בסניף של הארגון ויצו (נשים ציוניות). אפשר להגיד שגדלתי באווירה מאוד ציונית. למדתי בבית הספר היהודי בנוסף לבית הספר הממלכתי. בגיל 13 הצטרפתי לארגון הנוער דרור. בתנועה פעלנו כל סוף שבוע: למדנו על ארץ ישראל ועל התנועה הציונית. בקיץ השתתפנו במחנות של התנועה בסביבת העיר שלנו ובמקומות שונים בארגנטינה. אחד המדריכים שלי היה בן דודי שמואל הדס (איידס במקור) שעלה ארצה והפך לשגריר ישראל הראשון בספרד ובוטיקן. גם אני הפכתי למדריך בתנועה וכך הכרתי את חברתי לחיים, נלי, סבתה של רותם ושל כל הנכדים.

עלינו ארצה בשנת 1958 לאחר סיום בית הספר התיכון, בלי להמשיך את הלימודים באוניברסיטה, כי רצינו להתיישב בקיבוץ כעובדי אדמה. הפלגנו מבואנוס איירס על האוניה "קונטה גרנדה" ושטנו כחודש ימים עד איטליה. משם הפלגנו על האוניה מולדת עד נמל חיפה. התיישבנו בקיבוץ הצעיר אור הנר שאז עלה לקרקע. את ההכשרה לחיי הקיבוץ עשינו עם חברים בדורות במשך כשנה. בסיום חזרנו מוכנים לחיי חברה ועבודה. נלי עבדה בבתי ילדים ואני הייתי עוזר לחשמלאי. נולדה אלית בתנו הבכורה, שעם כל ההכשרות שלנו לא הסתגלה לחיי קיבוץ. אלית רצתה בכל מאודה לישון בחדר ההורים, כנגד כללי הקיבוץ, וביטאה את זה בבכי בלתי פוסק בלילות בחדר הילדים. הנהגת הקיבוץ לא נענתה לבקשתה והביאה אותנו למחשבות עזיבה. החלטנו להגשים את חלומי, ללמוד הנדסה, ועברנו לחיפה. למדתי בטכניון ועבדתי ברפאל. נלי עבדה בעיריית חיפה במחלקה לתכנון העיר. המשפחה התרחבה עם ניר, אבא של רותם ועמית.

היום אנו גמלאים עם משפחה של שלושה ילדים ושמונה נכדים. אנו גרים בקריית ביאליק ודואגים לארח את כל המשפחה בערבי יום שישי. הגשמנו את חלומותינו והצלחנו לנטוע את השורשים במדינת ישראל ולגדל משפחה שממלאה את ליבנו.

הזוית האישית

הנכדה רותם: למדתי הרבה על סבא דברים שבכלל לא חשבתי לפני כן שעשה.

מילון

סרטיפיקט
אישור עלייה לארץ.

ווטיקן
מְדִינַת קִרְיַית הוַותִיקָן היא המדינה העצמאית הקטנה בעולם מבחינת שטחה - פחות ממחצית קמ"ר בתוך העיר רומא שבאיטליה, וכן מבחינת האוכלוסייה - כ-1000 נפש. קריית הוותיקן היא הביטוי הטריטוריאלי לעצמאותו וריבונותו של הכס הקדוש (הממשלה האוניברסלית של הכנסייה הקתולית) והאפיפיור. קריית הוותיקן משמשת כמרכז הנצרות הקתולית בעולם, ובהתאם רוב התושבים הם אנשי דת קתולים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הגשמנו את חלומנו והצלחנו לנטוע את השורשים במדינת ישראל“

הקשר הרב דורי