מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אברהם אלמליח – הסבא שלא הכרתי ז"ל

סבא אברהם אלמליח אותו לא הכרתי
סבא שני מימין עם דוד ואלי שעלו
הוא היה אהוב על כל בני המשפחה, דודים ובני דודים הם היו החברים שלו המשפחה המורחבת

בתכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה בבית הספר שלי יגאל אלון , תעדתי והעלתי את סיפורה של  סבתי לבנה אלמליח, תוכלו לקרוא בקישור.

במהלך פגישותינו סיפרה לי סבתא לבנה סיפורים רבים על סבא אברהם, שלצערי לא הכרתי אותו. סבא אברהם נפטר לפני  20 שנים, הרבה לפני שנולדתי. אבל זו היתה הזדמנות מצויינת ללמוד להכיר אותו מעט מתוך הסיפורים. סבא אברהם נולד בכפר במרוקו הנקרא תשמשית למרדכי ועלו אלמליח. סבתא מספרת: "בעלי היקר אברהם נולד ב – 1922 במרוקו, בהיותו נער התגורר אברהם אצל בן דודו יהודה אלמליח בעיר הגדולה קזבלנקה. ליהודה לא היו ילדים, ולכן באותה תקופה לקח יהודה את אברהם תחת חסותו הוא היה אדם עשיר ואמיד לאחר מספר שנים הוא  מצא את בחירת ליבו וממנה הביא ילדים לעולם."

השמועה על הקמת המדינה היגיע לקזבלנקה, וסבא אברהם יחד עם יהודים רבים מצפון אפריקה  בקשו לעלות ארצה. למעוניינים בעלייה נפתחו מחנות מעבר.בשנים  1951-1948 עלו לארץ כארבעים אלף יהודים מצפון אפריקה.

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa4
%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa8

 

 

 

 

 

  במרוקו בכפר בהרי האטלס

בשנת 1948 יצאו ממרוקו בדרכם לארץ ישראל. אברהם עלה לישראל ממרוקו. יחד איתו עלו שלושה קרובי משפחה: אליהו אלמליח, חיים אלמליח ודוד אלמליח. חשבו שהם אחים, אז אפשרו להם לעלות יחד.

הם  עלו לארץ יחד ונשלחו להכשרה ואף גוייסו שלושת יחדיו לצבא בשנת 1949. עם הגעם לישראל גרו תחילה בירושלים  אצל הדוד אברהם אלמליח בשכונת קטמון.

%d7%a9%d7%9c%d7%95%d7%a9

 בכיתוב מאחורי התמונה כתובה : מזכרת נצח מאליהו , אברהם, דוד . תמונה הראשונה כאשר הגענו לארץ

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa5

סבתא ממשיכה בסיפור: "בהתחלה אברהם עבד בקואופרטיב, הם ניסו להקים עסק לשרוכי נעליים בתחום הטקסטיל. העסק לא הצליח ונסגר. בסוף שנת 1951 אני ובעלי הכרנו והחלטנו להתחתן. בשנת 1952 אני ואברהם התחתנו ועברנו להתגורר בירושלים בשכונת בית ישראל.

שכונת בית ישראל היא שכונה חרדית בצפון ירושלים מצפון לשכונת מאה שערים. השכונה תחומה בין הרחובות מאה שערים, שבטי ישראל, שמואל הנביא, ויואל. עוד באותה שנה עזבנו את שכונת בית ישראל ועברנו לשכונת רח' ממילא בירושלים. בשנת  1953 נולדה תמי,  הבת הבכורה שלנו בבית חולים הדסה בירושלים.

על גג  הבניין בממילא, ירושלים, סבא אברהם עם הבת הבכורה תמי

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa9

 בשנת 1955 אברהם בעלי, עבר לעבוד במרכז הארץ במפעל בד-גון, אני נשארתי בירושלים  עם תמי הילדה. חודשיים אחר כך בעלי מצא דירת חדר  ברמת גן ברחוב יוסף הגלילי, ללא שירותים ומטבח. היה לנו מטבח משותף עם השכנים.  כך התחלנו לבנות את חיינו ברמת גן. סבא אברהם עבד בבית החרושת לבדים. לאט לאט עלו לארץ עוד בני משפחה ועברו לגור במרכז הארץ בגבעתיים ובחולון . סבא אברהם שמר על קשר חם עם החברים איתם עלה לארץ עם דוד שגם התחתן וגר בחולון ועם אלי ואשתו חיה. הם היו חברי נפש כל השנים. בשנת 1958 נולדה  בתנו השניה כל כך היה חשוב לו זה למצוא לה שם תנכי והוא בחר: ציפורה. אחר כך נולד בננו, מרדכי על שם אביו של סבא אברהם ואחרונה חביבה יעל . כל שמות ילדיו שמות מן התנ"ך.

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa2

סבא אברהם נהג כל חייו על וספה. כל ילדי המשפחה היו ממתינים לו ומבקשים סיבוב על הוספה שלו ליד הבית. כינוי החיבה שלו היה  "ביגו" הוא היה אהוב על כל בני המשפחה, דודים ובני דודים הם היו החברים שלו המשפחה המורחבת."

סבתא מספרת שבגיל 70 חלה במחלת הסרטן, והיא זוכרת את החג האחרון שחגגו איתו את חג המימונה: "ביום שנגמר פסח התחילו חגיגות המימונה, באותו שבוע של חול המועד בעיקבות המחלה של סבא  הוא היה בטיפולים הכל השבוע ואמרתי לו כשבאנו הביתה שהשנה אני מוותרת על החגיגות של המימונה. והוא אמר לי תמשיכי לעשות זאת כמו כל שנה וה' יעזור לנו. הוא לא הסכים לותר על מסורת החג. וכך ישבנו להכין את הכיבוד ישבנו מסביב לשולחן, והוא עזר לי לקלף את השקדים למילוי העוגיות והמתוקים. המילים שהוא אמר לי מאוד חיזקו אותי ונתנו לי כוח להמשיך בהכנות לחגיגת המימונה.

סבא אברהם כבר הרגיש שימיו ספורים וחג המימונה הזה הפך לחג הפרידה ממנו. כולם היגיעו בערב המימונה, הילדים , הנכדים, כל חבריו ובני משפחה. הוא לבש ג'לבייה לבנה ותרבוש. זו אכן היתה החגיגה האחרונה בערב יום הזכרון סבא אברהם נפטר, בדיוק בשעת הצפירה. למחרת בדיוק ביום הזכרון נקבר סבא אברהם בבית העלמין ירקונים.

יהי  זכרו ברוך

 

 

מילון

שכונת בית ישראל
בית ישראל היא שכונה חרדית בצפון ירושלים מצפון לשכונת מאה שערים. השכונה תחומה בין הרחובות מאה שערים, שבטי ישראל, שמואל הנביא, ויואל.

ציטוטים

”תספרי עד עשר“

הקשר הרב דורי