מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אבי יוצא להציל מעפילים

אני וסבתא בביקור בבית התפוצות
סבתא בצעירותה
סיפור על אבי שיצא להציל מעפילים בחוף אשדוד ומה שקרה בבית בעקבות זה

רקע – תקופת העפלה

סבתא לאה כהן מספרת לנכד ארז

"אחד הדברים המרגשים ביותר שקרו לי כשהייתי ילדה בת ארבע. האנגלים היו אז בארץ. זה היה בשנת 1947, והיו צריכים בסתר ובעורמה למצוא כל מיני דרכים להביא את היהודים, שהגיעו אחרי השואה מאירופה לארץ.

בצעירותי

תמונה 1

אבא שלי נקרא בלילה לחוף אשדוד, על ידי חברי ההגנה, כדי להציל יהודים שהגיעו ב"אניית מעפילים". כשהגיע הבוקר אני זוכרת את אמא שלי, שוכבת במיטה ובוכה, כי הוא לא חזר הביתה. אמא חשבה שאנגלים תפסו אותו והיא פחדה שהם גירשו אותו לקפריסין (כעונש על הפעולה הלא חוקית של "העפלה").

עוד אני זוכרת את אחי בועז (ז"ל) שהיה אז בן 11, מנחם את אמא ואומר לה שלא תדאג, הוא ימלא את מקומו של אבא וידאג לה. אני זוכרת אותי יושבת ודואגת כשלפתע פתאום אבא שלי הופיע!

האנגלים שחררו אותו כי הוא אמר להם שיש לו ארבעה ילדים ושהוא צריך לפרנס אותם. אני זוכרת את השמחה הגדולה שהייתה כשראינו אותו שב הביתה.

הזוית האישית

ארז: מאוד נהנתי לשמוע את סיפורך סבתא, מאוד עניין אותי לשמוע על האחים וההורים שלך. רוצה לאחל לך סבתא חיים טובים וארוכים ושתמיד תהיי בריאה.

סבתא לאה: מאוד נהניתו להכיר אותך ארז יותר בצורה מעמיקה, לראות שאתה מאוד חברותי ומקובל על חבריך בכתה ושאתה ילד מאוד נבון, אפילו יותר ממה שחשבתי. היה לי נעים שגם אתה נהנית להיות איתי ביחד

מילון

מעפילים
יהודים שבאו באניות לישראל אחרי השואה

העפלה
ההעפלה (המכונה גם "עלייה בלתי-לגאלית" ו"עלייה ב'") הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948. ויקיפדיה

ציטוטים

”אני זוכרת אותי יושבת ודואגת כשלפתע פתאום אבא שלי הופיע!“

הקשר הרב דורי