מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אצל אביבה מזרחי

שחר צילם אותי רואה טלוויזיה
אני ובעלי אלעזר יחד באירוע
החיים על פי אביבה, כולל מתכון סודי לקציצות דגים

שמי אביבה מזרחי, שם המשפחה שלי לפני הנישואים היה כהן. כשהגעתי לארץ בשנת 1948 שמי היה איווט. נכנסתי לבית הספר ואמרו לי שאיווט זה לא שם עברי, אז החליטו שיקראו לי חביבה וזה הפך להיות השם שלי. כשהתחתנתי לחמותי קראו גם חביבה, אז אמרו לי – כדי שלא נתבלבל נקרא לך אביבה, וזה נשאר השם שלי עד עכשיו. נולדתי במרוקו בעיר קזבלנקה למשפחה בעלת שישה אחים.

אני כתינוקת

תמונה 1

כשהייתי קטנה הייתי לכלוכית, כמו סינדרלה: הכל עשיתי. כשהייתי בגיל קטן וכשהייתי צריכה ללכת לבית הספר אימא שלי אמרה לי: "היום את נשארת בבית לשמור על האחים שלך" וזה התנקם בי, עד היום אני לא יודעת לקרוא ולכתוב באנגלית. אני דוברת מרוקאית, עברית,ערבית ומעט צרפתית, כיום אני אימא לשלושה, סבתא לעשרה נכדים, וסבתא רבתא לחמישה נינים. התחתנתי בגיל 16.5 והייתי אימא כבר בגיל 18.

אני כאימא צעירה

תמונה 2

הייתי רוצה לטוס למרוקו, ארץ הולדתי שעזבתי בגיל 6. הייתי שמחה לראות את המקום בו גרתי ולדעת איך הוא עכשיו. לאחר שהגעתי לגיל 6 עברתי ממרוקו לצרפת וגרנו שם שלוש שנים, אמי לא יכלה לסבול את האקלים הקר אז עלינו לארץ בשנת 1948 עם אניית מעפילים.

במהלך חיי פתחתי מסעדה ששמה היה "אצל אביבה", מסעדת אוכל ביתי חמימה. אנשים מאוד אהבו לאכול אצלי, אפילו הכרתי חברים שנשארתי איתם בקשר עד עכשיו. לפני עשרים שנים צביקה הדר היה לקוח קבוע במסעדה שלי ועוד המון קומיקאים מפורסמים אכלו אצלי. כשהם היו עושים הפקה לסרט אני הייתי מביאה לסט את האוכל שלי. עבדתי בעיקר לבד ובעלי עזר לי. חוץ מזה היו לי רק שליחים.

התחביבים שלי הם בעיקר צפייה בטלנבולות, פוקר ורמי, אבל אני יודעת להכין אוכל "ברמה של מסעדה". אני נהנית לבלות ערבי חג וימי שישי עם המשפחה החמה והאוהבת שלי, עם כל הנינים והנכדים. אני אוהבת לשמוע במיוחד מוזיקה ים תיכונית והזמר האהוב עליי הוא אייל גולן. הסדרה האהובה עלי היא ״הכלה מאיסטנבול״ ואני מאוד אוהבת לטייל בעולם עם האנשים היקרים לי (חברים ומשפחה). לי ולבעלי זכרונו לברכה היה תחביב לאסוף כסף מתקופות שונות בעולם יש לנו המון המון כסף מהמון תקופות, אך לצערי הוא לא כלכך שימושי היום. אני ובעלי היינו מבלים שעות בסידור ומיון המטבעות לפי הזמנים שלהם.

אוסף המטבעות והשטרות שלי ושל בעלי ז״ל

תמונה 3

המתכון הסודי שלי: קציצות דגים

לשים בסיר גמבה אחת חתוכה לפרוסות, 3 שיני שום כתושות, 2 עגבניות חתוכות לפרוסות, כוסברה, פטרוזיליה, תבלינים: פלפל שחור טחון ומלח לפי הטעם, פפריקה מתוקה/חריפה. לשפוך רבע כוס שמן בסיר, למלא מים עד גובה הירקות ולהביא לרתיחה. בינתיים לשים בקערה בנפרד קרפיון טחון לטחון 3 שיני שום, פטרוזיליה וכוסברה ביחד ולערבב. להוסיף לקערה טיפה קמח מצה וביצה אחת ולערבב. להוסיף פלפל שחור טחון וקצת מרק עוף (הכל לפי העין, כמובן) לערבב הכל טוב טוב, להכין קציצות ולשים בסיר. בתיאבון!

הזוית האישית

אביבה מזרחי השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדה שחר. התכנית נערכה בבית הספר אורט בחולון, התשע״ט.

מילון

סינדרלה
סינדרלה, או לכלוכית בשמה העברי, היא המעשייה הנפוצה בעולם. ל'סינדרלה' קיימות מאות רבות של גרסאות מעמים ומתרבויות שונות. המעשייה הפכה עם השנים למפורסמת ולאחת המעשיות הקלאסיות והאהובות ביותר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב ללמוד בבית הספר. אני לא למדתי ואני מתחרטת על זה“

הקשר הרב דורי