מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתכנית הקשר הרב דורי

תחביביה של חביבה

קצת על חייה של חביבה

חביבה בת 70. היא נולדה ב- 20 לטבת בעיר קזבלן שבמרוקו. לחביבה יש ארבע אחיות ואח אחד.

חביבה עלתה עם משפחתה לארץ ישראל בשנת 1958. היא הייתה בת 18 .

הם עלו לישראל באמצעות האנייה. במרוקו היו הרבה קשיים ליהודים. הם סבלו מאנטישמיות, היה אסור להגיד שהם יהודים.

חביבה התחתנה בישראל בגיל19 , ונולדו לה 9 ילדים. 2 מהם נהרגו ונשארו לה 7 ילדים.

הילד שלה נהרג בתאונת דרכים במרכז גן יבנה. נדרס על ידי בחור ערבי. לפי סיפורה של חביבה בנה היה בן 7, נולד בפורים, נפטר בפורים. ילדיה הולידו 10 נכדים. חביבה עבדה כעוזרת טבח בקבוצת יבנה.

בשעות הבוקר חביבה הולכת למועדון "גיל הזהב", נפגשת עם חברותיה ומשחקת קלפים. אחר הצהריים היא מבלה בבית: רוקמת, מבשלת, אופה עוגות ואוהבת לצפות בחדשות.

במפגש השני ראיינתי את חביבה בנושא של "תרופות סבתא".

התרופות שחביבה מכירה הן: להרתיח מים עם הזעתר עוזר לכאבי בטן לשלשול.

אם משתעלים אז מכינים בצל ומוסיפים דבש: לגרד את הבצל וזה עוזר גם להוציא את הלחה .סבתא של חביבה הכירה לה את התרופה הזאת. מה שטוב בתרופה שהיא מיועדת לכולם ועוזרת כבר בפעם הראשונה. התרופה לא קשה להכנה ואין לה תופעות לוואי, כי זו תרופה טבעית. כשהם חיו במרוקו לא היה להם זמן ללכת לרופא לקנות תרופות, אז הם עשו את זה בעצמםחביבה ממליצה על התרופה והיא אומרת שלתרופה יש קצת ריח.

תרופות נוספות :

1.מרק ירקות עוזר לחמם את הגרון. לשים ירקות חתוכות, עוף נקי וזה עוזר כשחלשים.

2.למרוח ערק בגוף ולשים מגבת. למחרת מרגשים מצוין. משתמשים בערק כשכואב הבטן.

4.רותה מרגיעה את הבן אדם, נגד עין הרע, גם עוזר נגד הפחד, אפשר להכניס כמון עם קצת דבש, סוכר ולשתות את זה.

בי"ס "שמר" הפעיל השנה את תכנית "הקשר הרב דורי" עם תלמידי כיתה ח'5 מהחינוך המיוחד (חנ"מ) בשיתוף פעולה עם האזרחים הותיקים ממועדון "גיל הזהב" בגן יבנה.

השנה בנוסף לסיפורי חיים עסקנו בנושא: תרופות סבתא. בתהליכי למידת חקר למדו התלמידים והמבוגרים את סגולות צמחי המרפא. הותיקים הוסיפו מניסיונם וממסורת המשפחה ותרמו את מרקחתם.

אתר תרופות סבתא :www.trufatsavta.co.il

מחנכת ח'5: אליין אמה

מילון

אַנְטִישֵׁמִיּוּת
מונח פופולרי לתיאור שנאת יהודים. הפירוש המילולי של המונח הוא "נגד השֵמִיִים", דהיינו שנאת כל בני הגזע השֵּׁמִי, אשר עמם נמנים בין היתר היהודים והערבים (על שמו של שם בן נח, על פי ההיסטוריוגרפיה המקראית). בפועל, המושג אנטישמיות משמש לציון שנאת יהודים בלבד, והוא מעולם לא שימש לציון שנאה כלפי עמים שמיים אחרים.

ציטוטים

” במרוקו לא היה להם זמן ללכת לרופא לקנות תרופות, אז הם עשו את זה בעצמם.“