מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתכנית הקשר הרב דורי

עלייתה של דלית מליטא לארץ ישראל

דלית חוגגת את חג הפורים
דלית וחנה, תאומות זהות
הגדת עליות - העלייה מליטה

דלית קליין נולדה בשנת 1947 בווילנה, בירת ליטא, עלתה לארץ בשנת 1971, כשהייתה בת 24, וכיום גרה בקריית מוצקין ועובדת כמורה לאנגלית.

מיום שהיא זוכרת את עצמה, דיברו בביתה על עלייה לישראל. משפחתה הגישה אין-ספור בקשות עלייה, ללא הצלחה. המשרד שטיפל במתן אישורי עלייה ביקש שוב ושוב להמציא מסמכים חדשים ובלבד שלא ידונו בנושא.

למרות האנטישמיות ששׂררה נהנו יהודי וילנה מחיי תרבות. בעיר פעלו חוגים ללימוד יידיש וחוג דרמה שלימים הפך ללהקה יידית הכוללת מקהלה, תזמורת (אחותה ניגנה בה) ורקדנים. הלהקה הופיעה ברחבי ברית המועצות ואף צולמה לטלוויזיה. בראשית שנות השבעים עלו כל חברי הלהקה עלו לישראל והקימו להקה בשם "אנחנו כאן".

דלית וחנה אחותה תאומות מווילנה ליטא

בבית חגגו את חגי ישראל. בפסח היו המצות ארוזות בנייר חום חלק ללא שום סימן היכר לתוכן החבילה. הואיל ונאסר על קיום טקסים דתיים, כאשר חנה, אחותה התאומה של דלית, התחתנה, נערכה החופה בסתר בביתם בנוכחות המשפחה בלבד, החלונות היו סגורים, והברכות נאמרו בלחש.

חנה קיבלה אישור עלייה לישראל לפני שאר בני המשפחה ופעלה מישראל בכל המרץ כדי לסייע להורים ולדלית לקבל אישור עלייה. היא כתבה לראש הממשלה דאז, גולדה מאיר, לאומות המאוחדות, לצלב האדום ולקונסוליות זרות בישראל. מאמציה ושינוי מדיניות הממשל הסובייטי נשאו פרי, וב-1971 קיבלה המשפחה סוף-סוף אישור עלייה לישראל.

ואולם, גם כשהאישורים כבר היו בידיהם, הם חוו אנטישמיות בתחנת הרכבת לאוסטריה. בבדיקת המזוודות נמצאה הדיפלומה המקורית של דלית מהאוניברסיטה, ומכיוון שהיה אסור להוציא מהארץ מסמכים מקוריים, מסרה דלית את הטופס למשפחה יהודית שהייתה במקום לאחר שביקשה מהם שיעמידו פנים שהם קרובים. לאחר בדיקת המזוודות והעלאתן לרכבת ניגשו דלית והוריה למעבר לרכבת והציגו את הוויזות, אך חייל כיוון את נשקו אליהם ואיים שאם לא יזוזו משם, יירה בהם. אימה של דלית פרצה לחדרו של אחד הממונים, אדם בדרגת סגן אלוף, הניחה על שולחנו את הוויזות, נתנה לו עט ופקדה עליו לחתום. נחישותה ונימת הדיבור שלה גרמו לו לחתום. כאשר הגיעו שוב לעמדת החייל, הוא נאלץ לתת לבני המשפחה לעבור, וכאיש אחד הם רצו ועלו לרכבת, שכבר התחילה לנסוע.

דלית חוגגת את חג הפורים עם עולות מקריית מוצקין במסגרת התנדבות בשיחון של"מ

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

יהדות ליטא
יהדות ליטא מנתה את הקהילות היהודיות שהתקיימו בכלל המרחב הליטאי למן ראשיתן במאה ה-12, ומתייחסת במובן הרחב ביותר לכל היהודים שמוצאם מאותן קהילות, ובמובן המצומצם ביותר לאלו המתגוררים במדינת ליטא המודרנית. יהדות ליטא פרחה ושגשגה למן המאה ה-16, פיתחה מסורות מקומיות עשירות ואף השיגה מעמד עצמאי בנפרד מוועד ארבע ארצות. במאות ה-18 וה-19 הפכה למוקד של ההתנגדות לחסידות ושל ריכוז הישיבות הגדול בתבל, ובמקביל מילאה תפקיד חשוב בהתפתחות התנועות היהודיות המודרניות. כמעט כל הקהילה נרצחה בשואה, ובמדינה שרדו רק מעט יהודים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בפסח היו המצות ארוזות בנייר חום חלק ללא שום סימן היכר לתוכן החבילה“