מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיי אריה וולפין מתנועת הבונים באנגליה לארץ ישראל

במפגש תכנית הקשר הרב דורי
נשלחנו לויילס בזמן מלחמת העולם השנייה
המעבר מאנגליה לישראל

אריה וולפין נולד בשנת 1934, בעיר לונדון באנגליה. אריה השתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, הוא סיפר את סיפורו לתלמידים, רגב אמר גל זורע.

הזיכרון הראשון שלי

הייתי בן חמש בשנת 1939 עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, שלחו את כל הילדים ברכבות מלונדון לכפרים ועיירות בגלל ההכנות לקראת ההפצצה של הגרמנים. אותי שלחו לויילס למשפחת אומנה, הייתי שם כמה חודשים עד שהחזירו אותנו למשפחותנו, כשראו שהגרמנים לא מפציצים את אנגליה. איך שחזרנו למשפחותינו, התחילו להפציץ את העיר. אני זוכר שהיינו זוחלים למקלטים.

בוקר אחד יצאנו מהמקלט וראינו שכל הרחוב והבית שלנו נהרסו. כל המשפחה נאלצה לעבור לעיירה בדפורד, מאחר ואת בדפורד הגרמנים לא הפציצו. אבי היה איש עסקים שנסע כל יום ללונדון ואמי הייתה עקרת בית.

בשנת 1945, חזרנו ללונדון בתום מלחמת העולם השנייה, לאיזור פינצ'לי שבצפון מערב לונדון ושם העברתי את נעוריי. הייתי תלמיד רע מאוד והצטרפתי למועדון לנוער יהודי שמטרתו הייתה לחנך אותנו להיות אנגלים טובים.

באותה תקופה כותרות העיתונים היו מלאי חדשות מהארץ, מה שקורה עם הבריטים ומעשי הטרור ואני תהיתי למה לא מזכירים את זה באותו מועדון בו הייתי חבר. יום אחד עמדתי ליד תחנת האוטובוס והגיע אליי חבר מבית הכנסת ואמר לי: "תשמע אנחנו הקמנו סניף של תנועת הבונים" שאלתי אותו: "מה עושים שם?" והוא אמר לי שזה מועדון חברים שגם לומדים על היהדות וגם רוקדים שם. שאלתי אותו "האם מגיעות לשם בנות?" והוא אמר לי שכן אז, ישר שמחתי ואמרתי: "כן! אני בא".

הגעתי לארץ לשנה אחת בשביל קורס מדריכי תפוצות בחו"ל. מתוך השנה הזאת עבדתי שלושה חודשים בקיבוץ רמת יוחנן. זה הרגיש באותם השנים לחזור חמישים שנה אחורה במעבר מחו"ל לארץ. היום  המדינה כבר מתקדמת.

כשחזרתי לאנגליה ניהלתי את "תנועת הבונים" ואמרתי לאבי שנמאס לי ללמוד בבית הספר ושאני רוצה לעלות לארץ לישראל ולעבוד בקיבוץ וכך עשיתי. עליתי לארץ לקיבוץ כפר הנשיא שבו אני גר עד היום. אחרי 10 שנים שגרתי בכפר הנשיא יצאתי כשליח לשליחות בפורט אליזבת בדרום אפריקה.

כשחזרתי לארץ זה היה קצת לפני מלחמת יום כיפור. גויסתי לצבא למשך חצי שנה והשתחררתי בגיל 41. חיפשתי עבודה ובדיוק מנהל בית הספר עמק החולה פנה אליי אמרתי לו שאין לי שום ידע בהוראה, אבל אני יודע לנהוג על טרקטור וככה לימדתי את תלמידי כיתות י' לנהוג על טרקטור. כל תלמיד יצא עם רישיון טרקטור בסוף כיתה י'. לאחר מכן משרד החינוך החליט לתת אפשרות ללמוד הוראה ולהוציא תואר במימון שלהם. למדתי וקבלתי תואר ראשון ושני ותעודת הוראה והפכתי למורה לאזרחות והיסטוריה בעמק החולה. כיום אני מלמד מבוגרים בתל חי ויש לי 5 ילדים ו-11 נכדים.

אריה תרם סיפור נוסף לתכנית הקשר הרב דורי, לקריאתו לחצו כאן

הזוית האישית

אריה וולפין: זו הייתה חוויה מהנה ומלמדת.

במפגש תכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

מילון

ויילס
ויילס (בוולשית: Cymru - "קַמְרִי", באנגלית: Wales) היא מדינה וחבל ארץ באי הבריטי המהווה חלק מהממלכה המאוחדת. מבחינה אתנית, תרבותית ופוליטית האומה הוולשית היא אומה קלטית. היא ממוקמת באזור הדרום מערבי של האי הבריטי וגובלת באנגליה ממזרח, בתעלת בריסטול מדרום ובים האירי ממערב ומצפון. ויילס היא הנסיכות הגדולה בעולם. ויקיפדיה

הבונים - תנועה
הבונים דרור היא תנועת נוער יהודית, ציונית-סוציאליסטית עולמית. התנועה הוקמה בשנת 1980 כאיחוד של שתי תנועות נוער ציוניות - הבונים, שקמה בבריטניה ופעלה בעיקר במדינות דוברות האנגלית, ודרור, ששורשיה במזרח אירופה.התנועה דוגלת בערכי העבודה, הציונות והסוציאליזם. מטרותיה הן חיזוק הקשר של יהודי התפוצות עם ישראל והכשרת צעירים שיגשימו את עקרונות הצדק החברתי, השוויון והדו-קיום בישראל ובתפוצות. ויקיפדיה

ציטוטים

”כשחזרתי לאנגליה ניהלתי את "תנועת הבונים" “

הקשר הרב דורי