מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הוא מעולם לא דיבר על הטרגדיה

שירה וסבא אברהם.
בכיתה עם אנה פרנק
האיש שנלחם למען ניצולי השואה - סיפורו המרתק של אברהם רוט

השואה התחילה כשהייתי ילד בבית ספר יסודי באמסטרדם. שזו חוויה בלתי נתפסת לילדים וגם למבוגרים.

אברהם רות – בכתה עם אנה פרנק, אמסטרדם – הולנד

תמונה 1

חווית הקשר הרב דורי שלי עם נכדתי שירה

הייתה לי זו חוויה מיוחדת כשהגעתי עם שירה לביקור בבית ספר היסודי בו למדתי. שירה ואני נכנסנו לאותה הכיתה בה למדתי כילד והשתתפנו ביחד בפעילות  עם הילדים שלומדים שם. כששירה נכדתי שהיא באותו הגיל שבו הייתי אני כשהתחילה המלחמה. לכן החוויה היתה מיוחדת מאוד מבחינתי.

לפני 77 שנה עם תחילת השואה, כל חיי השתנו באותה התקופה. מילד עם חיים רגילים החיים התהפכו.

להשתתף היום בחוויה של בית ספר יסודי בישראל העצמאית, יחד עם נכדתי המאוד מוכשרת ונעימה מאוד, עם חברותיה גלי ומיקה, זה מעגל שהיה בגדר חלום הרבה מאוד שנים.

כל החיים  נלחמנו למען עצמאות ארצנו, להיות עם חופשי ודמוקרטי וראינו במו עינינו כיצד מחנך בית הספר את נכדינו, נכדותינו ברוח הזו.

משפחתו של אברהם מספרת: 

אברהם איש מיוחד שעשה הרבה למען הגברת המודעות בציבור ובממשלה למצבם הקשה של ניצולי השואה בישראל. הוא הקים את החברה להשבת הרכוש היהודי ודאג שיקבלו החזרים מהכספים שהוחרמו על ידי האפוסטרופוס הכללי, על מנת שניצולי השואה יוכלו לחיות בכבוד.

הוא אדם מיוחד שניהל הרבה מאבקים בכנסת ובזכותו ישנה מודעות עצומה למצבם הקשה של ניצולי השואה בארץ. הוא ניהל משא ומתן עם ממשלת הולנד למען הניצולים ודאג שישלמו להם פיצויים.

אברהם היה מנכ"ל של אולפני הרצליה כאשר הפיקו את "סלאח שבתי". שתי אחייותיו נרצחו באושוויץ יחד עם בני משפחה רבים נוספים. אברהם השתתף בכל מלחמות וגם כאשר נפצע התעקש לחזור לקרב. אברהם היה ממקימי שורת המתנדבים שנלחמו נגד השחיתות.

בשנה שעברה ביום השואה אורלי וגיא עשו את הסרט המספר את סיפורו

"הוא מעולם לא דיבר על הטרגדיה"

הזוית האישית

סבא אברהם רות: מגיעה תודה והערכה מעומק לב למורה קלאודיה, למנהלת בית הספר, לכל יוזמי ושותפי תכנית הקשר הרב דורי: משרד החינוך, המשרד לשיוויון חברתי ולמוזאון בית התפוצות ומעל לכל לנכדתי שירה שהסכימה והשכילה לשתף אותי.

סבא אברהם רות תרם סיפורים נוספים למאגר המורשת:

משפחה גדולה ואוהבת

אברהם רות בבית התפוצות

כניסת הנאצים לאמסטרדם

מילון

השבת רכוש ליהודי השואה.
בספטמבר 2016 נכנס לתוקפו חוק חדש בפולין, לפיו לניצולי שואה ויורשיהם יש שישה חודשים להתייצב ולהפעיל את תביעתם מחדש, מרגע שעיריית ורשה תפרסם הודעה על הנכס שלהם בתקשורת המקומית. בהמשך, ניתנו שלושה חודשים נוספים כדי להוכיח את זכויותיהם בנכס, אחרת יועבר הרכוש באופן סופי לאוצר המדינה או לעיריית ורשה. יצוין כי ורשה יכולה בכל עת וללא התראה להתחיל בפרסום כתובות הנכסים מהרשימה – מה שיחל את תקתוקו של שעון העצר.

ציטוטים

”הייתי ילד בבית ספר יסודי באמסטרדם.“

הקשר הרב דורי