מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונותי של סבתא טובה מתקופת השרות הצבאי

אני וסבתא טובה
סבתא טובה בחיל התותחנים ליד התותח
לאחר שחרורה של סבתא מהצבא, פרצה מלחמת ששת הימים. סבתא גוייסה לעזרה במקום עבודתה באותה עת בשק"ם

סבתא טובה מספרת לרועי:

השרות הצבאי

"בשנת 1965 התגיסתי לצבא ושובצתי לאחר הטירונות בצריפין לחיל תותחנים. שובצתי לקתמ"ר שפרושו קצין תותחנים ראשי, שהיתה גם בצריפין. השירות הצבאי היה מרתק, מהיותי משרתת  בלישכת קצין תותחנים ראשי היינו מגיעים להרבה מקומות בארץ, וחשופים לאירועים רבים. הייתי בעת גיוסי בת 18 שנים.

סבתא טובה בחיל התותחנים ליד התותח

תמונה 1

בזמן שחרורי מצה"ל הייתי כמעט בת 20 והתחלתי לעבוד עבודה זמנית במשרדי השק"ם הראשי ביפו – ברחוב שדרות ירושלים. השק"ם היא מעין רשת של חנויות בכל הארץ המשרתת את משפחות אנשי הצבא.

ביוני 1967 פרצה מלחמת ששת הימים. השק"ם היה משוייך לצבא ובאותו זמן המנכ"ל היה איש צבא בשם חנן גיאור, צוות עובדי השק"ם עבדו בשיתוף פעולה עם הצבא  והכינו אוכל ארוז שחולק ופוזר בכל יחידות צה"ל בארץ. במשרדי השק"ם ביפו שבו עבדתי באותה עת, היה עומס עבודה עקב המלחמה ואירגנו לעובדים שהיו פנויים מבחינה משפחתית (ללא ילדים קטנים, כמוני) תנאי שהות במקום ושם נשארנו רצוף במשך כל תקופת המלחמה. במשך כל זמן המלחמה, בשעות הלילה היינו אורזים מגשים עם אוכל ונוסעים לחלק את מנות המזון לבסיסים בצה"ל בליוי של אנשי צבא כדי להיכנס לבסיסים.

בזמן המלחמת ששת הימים, הרמטכ"ל היה יצחק רבין ז"ל, המלחמה באותו זמן התנהלה אחרת מהיום, לא היתה כיפת ברזל, ולא טילים, אלא מטוסי קרב שהפציצו. התושבים בכל הארץ התבקשו לעשות "האפלה" כלומר להדביק על כל החלונות בבית בריסטולים שחורים בצורה אטומה לגמרי כדי שלא תהיה אפילו קרן אור אחת בשעות הלילה. בשעות הלילה בזמן האפלה הסתובבו גורמי בטחון ברחובות ומשהבחינו שמאיזה בית אין מספיק אטימות לאור, מיד עלו לאותו בית וביקשו לאטום היטב. גם פנסי המכוניות נצבעו לכחול ואז בשעות הלילה הכל היה שחור לגמרי בלי אף קרן אור וזאת כדי שהאוייב לא יאתר עפ"י האור מקומות יישוב.

המלחמה נמשכה ששה ימים בניצחון ישראל שנלחמה נגד כל אויביה לאורך כל הגבולות שלה. המלחמה היתה קצרה אך עם קורבנות רבים ולאחריה היו עוד כמה מלחמות קשות ביותר שנמשכות למעשה עד היום.

לאחר המלחמה התחתנתי עם סבא יעקב, שאיתו הייתי חברה מגיל 16. טלי בתנו הבכורה היא אמם של נכדי רועי, תומר ואופיר. אופיר נכדי הבכור היום הוא חייל בצה"ל ועם נכדי רועי אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר רמת חן ומספרת לו את סיפורי.

הזוית האישית

רועי דיין: במפגשי תכנית הקשר הרב דורי שמעתי מסבתא טובה סיפורים רבים, שניים מסיפוריה תיעדנו והעלנו למאגר הסיפורים. קישור לסיפורה של סבתי, שסיפרה לי על אביה, סבא רבא משה אשכנזי בצבא הבריטי

אנחנו מאחלים אחד לשני הצלחה בריאות ושלום.

מילון

"האפלה"
בזמן המלחמה מדביקים עם בריסטול/קרטון שחור אל כל החלונות בדירה וגורמים לחשכה. ואת פנסי המכוניות צובעים בצבע כחול. מטוסי האוייב לא יוכלו לזהות בשעות הלילה ישובים מאוכלסים.

שק"ם
חברת שקם (במקור שק"מ - ראשי תיבות של שרות קנטינות ומזנונים) היא רשת שיווק שבמרבית שנותיה פעלה בעיקר בתוך בסיסי צה"ל. הרשת הוקמה ב־1948 כחלק מצבא הגנה לישראל. ב־1950 עברה לבעלות משרד הביטחון, אך העסיקה חיילים סדירים לצד אזרחים. עם השנים, פעלה החברה יותר ויותר בשוק החופשי עד שנמכרה לגוף מסחרי פרטי (אלקו החזקות). במשך רוב שנותיה ישבה הנהלת השק"ם בבניין היסטורי בשדרות ירושלים 8 ביפו לאחר שעברה אליו מבית סורסוק ההיסטורי שהיה ברחוב רזיאל הסמוך. באזור התעשייה של חולון שכן מפעל לעיבוד בשר של השקם. ויקיפדיה

ציטוטים

”בזמן המלחמת ששת הימים הרמטכ"ל היה יצחק רבין ז"ל“

הקשר הרב דורי