מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא עליזה עלתה לארץ מדמשק שבסוריה

סבתי עליזה בחג פורים
אמא של סבתי
עלייתה לארץ של סבתי עליזה לאחר קום המדינה

עליזה שעלתה לארץ מדמשק שבסוריה. סבתא עליזה נולדה בשנת 1947 בדמשק שבסוריה ועלתה לארץ עם משפחתה בשנת 1949.

בשנת 1949 התחילו פרעות נגד היהודים בדמשק. זרקו רימונים לבית הכנסת וכתוצאה מכך נפצעו ונהרגו יהודים. הורי סבתי היו ציוניים והחליטו שזה הזמן לעלות לארץ ישראל. באותה תקופה היו כמה אפשריות לברוח. אפשרות אחת הייתה דרך רמת הגולן ברגל והשנייה לנסוע לביירות בלבנון ומשם לקחת משאית או מוניות לכיוון הגבול עם ישראל ולברוח דרך מעבר ראש הנקרה. אביה של סבתי יצא ראשון לכיוון ביירות ואימא של סבתי נשארה לבדה בדמשק עם סבתי ואחותה לאה.  בזמן זה היא שלחה לביירות מטען ובו חלק מהרכוש שהיה בביתם בתקווה שיוכלו להכניס אותן ארצה וזה יעזור להם להסתדר כלכלית בארץ. את רוב רכושם השאירו בסוריה .
אחרי תקופת מה, אמה של סבתי החליטה להצטרף לבעלה עם הילדות. לשם כך היא התחפשה לערבייה, ועלתה למונית יחד עם שתי בנותיה. היא חששה  שהילדות ידברו בניב היהודי, שהוא שונה מהערבית הסורית הרגילה והדבר יסגיר את מוצאן. לכן היא אסרה עליהן לדבר ולייתר ביטחון גם סתמה את פיותיהן כל הדרך. הנסיעה ארכה כל הלילה. הן הגיעו לביירות מפוחדות מאוד. בביירות נפגשו ההורים של סבתי, שכרו משאית והעמיסו את כל הרכוש שהצליחו לארגן ויצאו לדרך לכיוון ראש הנקרה. לרוע מזלם, לפני ראש הנקרה עצר אותם משמר סורי שערך חיפושים ברכוש והסורים מצאו חומר מודיעיני שאבא של סבתי התכוון להעביר למודיעין הישראלי.
מרים אמא של סבתי עליזה.
הסורים עצרו את הוריה ועינו אותם עינויים קשים. הם הוציאו אותם ערומים לשלג כאשר קודם לכן הם נתנו להם פלוקות על כפות רגליהם. בזמן הזה סבתי לא זוכרת מי השגיח עליה ועל אחותה. הסורים החרימו להם את המשאית עם כל רכושם.
חיים ומרים ההורים של סבתי.
כאשר נודע בישראל על מעצרם של הוריה, המשפחה בישראל הפעילו את האו"ם ובזכות התערבות האו"ם ואנשי הסוכנות ההורים שוחררו אחרי כמה שבועות והובאו לישראל. בשל העינויים הקשיים שעבר, אביה של סבתי חלה מאד, הוא אושפז בבית חולים. אמה של סבתי שהתה רוב הזמן ליד מיטתו וסבתי ואחותה נשארו אצל קרובי משפחה. תוך מספר חודשים אביה של סבתי נפטר בגיל 33.
בתחילה גרו בשער עליה בחיפה ולאחר מכן עברו למעברה בכפר שלם למספר שנים. כשסבתי הייתה בת 5 אחותה נפטרה בגלל ניתוח שלא הצליח. כשסבתי הייתה בת 9 אמא של סבתי רכשה דירה ביד אליהו בתל אביב.
בגיל 20 הכירה את סבי סמי וכעבור שנתיים בגיל 22 הם התחתנו ונולדו להם שלושה ילדים הגדול (אבי) ראובן חבוב שכיום קוראים לו ראובן כלנועם או רובי כלנועם, הבת האמצעית היא שירית חבוב שכיום קוראים לה שירית טליס. הבת הקטנה היא מירב חבוב שכיום קוראים לה מירב היימנס. היא עבדה בחברת עמידר עד ליציאת לגמלאות.
העשרה
יהדות סוריה: "יהדות סוריה הייתה אחת הקהילות הגדולות והחשובות בין קהילות היהודים במזרח התיכון. שתי הקהילות הגדולות והחשובות בסוריה הן קהילת דמשק, וקהילת חלב היא ארם צובא".
קהילת יהודי דמשק: "יהדות סוריה נפגעה קשות לאחר עצמאות סוריה. ב-1946 פרצו מהומות אנטי יהודיות ונשללו זכויות יסוד מהיהודים. בשנת 1947, לאחר החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר, התחוללו פרעות קשות ביהודים בערים חלב ודמשק, מהקשות ביותר שספגו יהודי סוריה. הקהילה נפגעה אנושות, בית הכנסת המרכזי של חלב נשרף, ורכוש רב הוצת או נהרס. לאחר הקמת מדינת ישראל נמלטו בעל כורחם רוב יהודי סוריה, ומתוך 30,000 היהודים שחיו בה לפני הבריחה ההמונית נשארו רק כ-5,000. מתוך היהודים שעזבו הגיעו לישראל כ-1700 איש‏‏‏ ב-1948 הוחמר עוד יותר מצב היהודים. נשללו מהם כל זכויות האזרח והוטלו עליהם גזירות כלכליות כבידות. החל מ-1949 נאסר על היהודים לצאת מסוריה".
תשע"ו

סיפורה של עליזה חבוב בשפה האנגלית – Aliza Habov's Story In English

(תרגום ע"י יובל אלקן)

מילון

יהדות סוריה
יהדות סוריה הייתה אחת הקהילות הגדולות והחשובות בין קהילות היהודים במזרח התיכון. שתי הקהילות הגדולות והחשובות בסוריה הן קהילת דמשק, וקהילת חלב היא ארם צובא.

קהילת יהודי דמשק
יהדות סוריה נפגעה קשות לאחר עצמאות סוריה. ב-1946 פרצו מהומות אנטי יהודיות ונשללו זכויות יסוד מהיהודים. בשנת 1947, לאחר החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר, התחוללו פרעות קשות ביהודים בערים חלב ודמשק, מהקשות ביותר שספגו יהודי סוריה. הקהילה נפגעה אנושות, בית הכנסת המרכזי של חלב נשרף, ורכוש רב הוצת או נהרס. לאחר הקמת מדינת ישראל נמלטו בעל כורחם רוב יהודי סוריה, ומתוך 30,000 היהודים שחיו בה לפני הבריחה ההמונית נשארו רק כ-5,000. מתוך היהודים שעזבו הגיעו לישראל כ-1700 איש‏‏‏ ב-1948 הוחמר עוד יותר מצב היהודים. נשללו מהם כל זכויות האזרח והוטלו עליהם גזירות כלכליות כבידות. החל מ-1949 נאסר על היהודים לצאת מסוריה.

פלוקות
שוטים שמכים בו העשויים מגומי

ציטוטים

”הקמת מדינת היהודים“

הקשר הרב דורי