מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא משה רגב בפלמ"ח

סבא משה
סבא בפלמ"ח
מאיפה בא הכינוי "ארמני" ?

האמיתי של סבא שלי הוא משה. אבל כולם קוראים לו "ארמני".

את השם הזה הוא קיבל בפלמ"ח בגלל השיער והשפם הג'ינג'ים שהיו לו, והזכירו לחבריו מראה של בן העם הארמני..
סבא שלי התנדב לפלמ"ח בגיל 17בשנת 1947. כדי להתקבל  היה צריך להיות בן 18. סבא אמר שהוא יותר מבוגר מגילו האמיתי כי מאוד רצה להיות פלמ"חניק. את התחלת הדרך עשה בגרעין הכשרה בקיבוץ . "גרעין הכשרה" קראו אז לקבוצה של בנים ובנות שהתנדבו לפלמ"ח. הם גרו בקיבוץ באהלים , שם עבדו בחקלאות והתאמנו לקראת המלחמה.
 
תמונה 1
יורדים לנגב
•ב- 29 בנובמבר 1947 החליט ארגון האומות המאוחדות על הקמת מדינה יהודית. מיד למחרת פרצו קרבות קשים בכל רחבי הארץ. התחילה מלחמת העצמאות!
•הגרעין של סבא, בנים וגם בנות, ירדו לנגב, והצטרפו לגדוד השמיני של הפלמ"ח. •בתקופה הזאת היו בנגב רק ישובים מעטים. דרך אחת בלבד קישרה אותם עם שאר חלקי הארץ, ורק צינור מים אחד סיפק מים לכל הישובים.
•המחלקה של סבא הגיעה לקיבוץ רביבים וזה היה הבסיס שלהם. שם הם עבדו וגם שמרו.• משם הם יצאו, כמעט בכל יום וגם בלילות, לשמור על הדרך ועל צינור המים.
סיפורים שסבא מספר
סבא מספר סיפורים שלפעמים דומים לנס של ממש. אחד מהם למשל:
פעם אחת כשחזר לבסיס בנגב, הסכים לקחת איתו עוגה שאפתה אימו של אחד מחבריו. הוא צעד ברגל המון קילומטרים, כשלפתע נפתחה אש מאווירונים וכדורים עפו לכל עבר. סבא רץ והצליח להשאר ללא פגע. כשהגיע בלילה לבסיס, סבא פתח את התיק והוציא משם את העוגה. כולם היו בהלם כשראו כדור רובה תקוע בתוך העוגה. העוגה הצילה את חייו.
תמונה 2
 
תמונה 3
 ועוד סבא מספר….
•באחד מהלילות, הוטל על המחלקה של סבא להוביל אספקה לאחד המוצבים. המזון והתחמושת הועמסו על גמלים. הדרך עברה ממש קרוב לעמדות הצבא המצרי, והם הותקפו לפתע.  סבא נפצע מרימונים שהשליכו החיילים המצרים. כעבור שבוע נחת אווירון קטן מסוג פייפר ולקח את סבא ועוד שניים מחבריו לבית החולים. •עד היום נשאר לסבא רסיס רימון בברך ,"מזכרת" מאותם זמנים.

סבא בורח מבית חולים כדי לבנות את קיבוץ יזרעאל
סבא  היה בבית חולים משך יותר מחודש.  בינתיים שוחררו חבריו כדי להקים ישוב חדש קיבוץ יזרעאל סבא, שמנעוריו עבד בבניין,  ידע שחבריו זקוקים לו.  בלי לחכות לאישור, לקח את הקביים וברח מבית החולים כדי להצטרף לחבריו בקיבוץ.  שם, בקיבוץ יזרעאל, הפך לאחראי על בניית היישוב. בשנים אח"כ המשיך סבא בניהול בנייה בארצות שונות, ובעיקר באפריקה.

העשרה
פלמ"ח: "הפלמ"ח (ראשי תיבות: פלוגות המחץ), היה הכוח הצבאי המגויס של ארגון "ההגנה", ששימש כצבא של המדינה היהודית בדרך, בארץ ישראל בשנים 1941–1948. הפלמ"ח הוקם ב-15 במאי 1941, על בסיס סגל פיקודי של אנשים שפעלו כבר יחד במסגרת "הפלוגה הנודדת" ו"פלוגות השדה" בסוף שנות ה-30, תחת פיקודו של יצחק שדה". ויקיפדיה

תשע"ו

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – הפלמ"ח

מילון

ארמני
בגלל השיער והשפם הג'ינג'ים שהיו לו, והזכירו לחבריו מראה של בן העם הארמני..

פלמ"ח
הפלמ"ח (ראשי תיבות: פלוגות המחץ), היה הכוח הצבאי המגויס של ארגון "ההגנה", ששימש כצבא של המדינה היהודית בדרך, בארץ ישראל בשנים 1941–1948. הפלמ"ח הוקם ב-15 במאי 1941, על בסיס סגל פיקודי של אנשים שפעלו כבר יחד במסגרת "הפלוגה הנודדת" ו"פלוגות השדה" בסוף שנות ה-30, תחת פיקודו של יצחק שדה.

ציטוטים

”לשמור כל הדרך גם ביום וגם בלילה“

הקשר הרב דורי