מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נכדיי הם משוש חיי

סבתא מיכל
סבתא מיכל בגן הילדים
פסנתר היה מאוד משמעותי עבורי, בגיל הגן הורי קנו לי פסנתר

הקשר הרב דורי של יובל מינצר וסבתא מיכל

סבתא מיכל מינצר מספרת ליובל:

שמי מיכל, שמי הוא על שם הבת של שאול המלך, שם מיכל נבחר כי לאבי קוראים שאול, והוא קרא לילדיו בשמות בני המלוכה: לאה, מיכל, מרב, יונתן. אבי נהג לכנות אותי בשם מיכלינקה, וסבתי קראה לי מיכלי. שם אמי רחל לבית בלויגרונד. שם משפחתי הקודם היה יהודה, ובמקור, היה  "גודיס", מרוסיה, על שם אישה ממגורשי ספרד. השם השתנה למינצר בשנת 1983, לאחר נישואי.

נולדתי בישראל בי"ט אייר בשנת תשכ"ב, בישראל, באחוזה, חיפה. אני הבת השנייה במשפחה, יש לי אחות בשם לאה, גדולה ממני בשנה וחצי, יש לי אחות מרב, קטנה ממני בשנה וחצי והיא גרה ברעננה, אחי הקטן יונתן קטן ממני בחמש וחצי שנים.

אני בגן הילדים

תמונה 1

עד גיל שש גרתי בקנדה, ארה"ב. אני זוכרת שהיה בגן פסנתר, שהיה מאוד משמעותי עבורי. הורי קנו לי  פסנתר קטן בגיל הגן, ומאוד התרגשתי, אהבתי לנגן עליו. אני זוכרת מילדותי שאחי נולד בסופת שלגים. חפץ הקרוב ללבי הייתה בובה קטנה עם ריח של פרחים, קיבלתי אותה מאבי, שיחקתי בה המון. אהבתי לפתור תשבצים, חידות, לתפור, לסרוג, לקרוא, לנגן… אני זוכרת את השיר "גלגולו של מעיל" וכן את השיר "לאבא שלי יש סולם"…

בילדותי

תמונה 2

כל החגים היו אהובים עלי משום שכל חג והייחוד שלו. סוכות, משום שבסוכות מקשטים את הסוכה ויוצאים לאכול בסוכה. בפורים אהבתי את התחפושות ואת משלוחי המנות. בחנוכה את הלביבות ופסח את הניקיון. בחופשות נהגנו לנסוע לצפת, לסבים, לסבתות ולבני הדודים.

מאלבום התמונות

תמונה 3

בבית שגדלתי בו, הורי גרים בו עד היום. מה שמשמש את חדר השינה שלהם היה חדר הילדים לשעבר. הייתי בחדר עם לאה בשלב מסוים, צירפנו את מרב שהייתה עם יונתן בחדר, כי רציתי לעשות חדר בנות, לאה ויונתן כעסו. יונתן כעס כי  לא רצה להיות לבד, לאה כעסה כי נהיה לנו יותר צפוף בחדר. בכל מה שקשור למשפחה ולאחים הייתה לי אחריות יחד עם לאה הבכורה. הקשר שלי עם האחים היה ועודנו טוב, לא רבנו בכלל.

מלחמת ששת הימים

זוכרת היטב את מלחמת ששת הימים, הייתי בת חמש. אמי ספרה לנו שיש מלחמה בארץ והבנו שזה משהו רע. אני זוכרת ששאלתי: האם האויבים הורגים גם זקנים כי דאגתי לסבי וסבתי, והורי הרגיעו אותי. אבי תלה מפה של הארץ על דלת חדר הילדים והסביר וסימן לנו איך מתקדמת המלחמה.

ביום שחרור ירושלים רקדנו ושמחנו!!

למדתי ביסודי, בבית ספר 'כרמל', שברחוב דיזראלי, ברחוב שבו גרתי. אני זוכרת מקרה מיוחד ובו המורה טעתה בשיעור חשבון, בכיתה ה', תיקנתי אותה, היא האדימה ושלחה אותי הביתה. החברים שלי בבית הספר היו: איילה, עופר, אברהם החכם שהיה החבר הכי טוב שלי.

בתיכון למדתי בעירוני ו', הייתי צריכה לנסוע בשני אוטובוסים ולצאת מוקדם. הייתי תלמידה טובה ואהבתי ללמוד. חבר מהרחוב היה אוסף אותי בבוקר לבית ספר. תנועת נוער שהלכתי הייתה בני עקיבא. חבריי בתיכון היו: אותם חברים מהילדות, יש לי קשר אתם עד היום.

אחרי התיכון הלכתי לשירות לאומי בירושלים, בבית החולים שערי צדק. לאחר מכן הלכתי ללמוד שנתיים רפואה. בהמשך, בחרתי ללמוד הוראה ומוזיקה במכללת ירושלים במשך שלוש שנים. בתחילה עבדתי כמורה במדרשת עמליה, ולאחר מכן עבדתי באולפנת נווה חנה.

הכרתי את בעלי דניאל בשנת 1982 כשלמדתי רפואה שנה שנייה. התחתנתי בגיל 21 , בירושלים. גרנו בגבעת מרדכי, אחרי זה בכרמי צור, היום אנו גרים באפרת. נולדו לנו 6 ילדים ושמם: יפעת, בנימין, ספי, נועם, שי וציפורה. נכדי יובל, הוא הבן של בנימין. יש לנו תשעה נכדים, כן ירבו, שגרים באפרת, עפרה, צור הדסה.

אנו פוגשים את הילדים והנכדים, בחגים, בחופשים לסירוגין: חנוכה, פסח ופורים. אנחנו אוהבים לעשות עם הנכדים קייטנת סבתא וסבא בחופש הגדול.

חפצים שעברו בירושה

חפצים מיוחדים מסבתי, שיש לי בירושה: שרשרת פנינים ותמונה עם נוף הגליל והכנרת, בעיני, תמונה יפה. קיבלת אותם לפני פטירתה בשנת תשנ"ז, חפצים אלה חשובים לי מאוד כי הם מסבתי האהובה.

היום, היום שלי מתחיל כך: אני קמה, שותה תה מול נוף גוש עציון ומתחילה לעבוד!

הזוית האישית

יובל הנכד מספר: למדתי מהסיפורים של סבתא הרבה דברים שלא ידעתי על סבתא וזה משמח אותי ומשמעותי לי. התרגשתי מאוד מסבתא שסיפרה לי את סיפור חייה וזה יצר קשר טוב יותר אתה. אני מאחל לסבתא בריאות, חכמה והמון הצלחה בדרך. אני רוצה להגיד לסבתא תודה על הסיפורים המשמחים שסיפרת לי.

סבתא מיכל אומרת: נהניתי מתהליך התיעוד ומההזדמנות לספר סיפורים לנכד שלי. התיעוד גרם לי וליובל זמן איכות :דיברנו, סיפרנו סיפורים וצחקנו יחד. תכנית "הקשר הרב דורי "חשובה בעיני כי היא גורמת לקשר טוב יותר לנכדים עם הסבים והסבתות ומעבירה מדור לדור סיפורים והיסטוריה.

אני רוצה להוסיף שאני אוהבת את הנכדים שלי המתוקים!!

מילון

"גירוש ספרד "
סילוקם בכפייה בשנת 1492 ה'רנ"ב של יהודי ממלכות קסטיליה ואראגון אשר סירבו להתנצר

"תיעוד"
הפעולה של הנצחת ורישום מידע למען שיהיה זמין לדורות הבאים ולציבור המתעניין בהווה.

ציטוטים

”זוכרת שהיה בגן פסנתר, שהיה מאוד משמעותי עבורי. הורי קנו לי פסנתר קטן בגיל הגן.“

הקשר הרב דורי