מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נהג הקטר

סבא יעקב והילה בתכנית "הקשר הרב דורי"
סבא נוהג בקטר
נהג קטר, מקצוע ייחודי

אני יעקב מזרחי, נהג קטר כבר 40 שנה ברכבת ישראל. נולדתי בארץ בשנת 1954 בעיר לוד.

בהיותי חייל משוחרר, נשוי עם ילדה בת חודש (אמא של הילה). הייתי מובטל, הדוד של אישתי היה נהג רכבת והוא עזר לי להיכנס לעבודה ברכבת. בין היתר הייתי ימאי בחברת צים לתקופה קצרה. עברתי קורס כרסום וחריטה בתעשייה אווירית. כמו כן הספקתי לעבוד בכל מיני עבודות מזדמנות. התחלתי לעבוד ברכבת בתור עוזר נהג ולימים בתור נהג קטר. עבדנו על קטרים ישנים, מדינת ישראל לא פיתחה את תחבורת הרכבת, אפשר אפילו לומר שהזניחה מאוד. 80% מהעבודה הייתה ברכבות משא. לאחר 15 שנה בערך הרכבת החלה לתפוס תנופה של פיתוח רכבות נוסעים חדשות, תשתיות חדשות ורכבות שבכלל לא דומות לישנות. תא הנהג ברכבת ניראה כמו תא הטייס. הרכבות של היום עדיין מונעות באותו דלק של פעם שניקרא סולר.  התכניות לשנת 2018 הרכבת להפעיל רכבות חשמליות.

נהגי הרכבת בין אם הם נהגי נוסעים או נהגי משא נוהגים בארץ מצפון עד דרום. בדרך רואים את הנוף המדברי בדרום ואת הירוק והים בצפון באותה נסיעה.

תמונה 1

פעמים רבות הנהגים זוכים לראות את השקיעות והזריחות של השמש בקיץ… את הגשמים הברקים הרעמים ולפעמים את השלג בירושלים בחורף.

בין היתר אנו רואים את פריחת השקדיות והרקפות בחורף ואת הפריחה באביב. אנו חולפים בין פרדסים, מטעים ושדות ורואים את הגידולים בכל העונות החקלאיות.

בנוסף אנו נתקלים בבעלי חיים כגון: איילות, יחמורים, שועלים, דרבנים, ינשופים, תנים, נשרים ועוד.

באחת מהנסיעות שלי בין באר שבע לדימונה ראיתי להקה שמונה כ-15 עופות דורסים ענקיים עומדים לצד הדרך, כאשר התקרבתי אליהם עם הרכבת התרוממו כל העופות ביחד ועפו כשהם פורסים את כנפיהם הענקיות. זה היה מראה מרשים ומרגש מאוד, מראה נדיר!

אלה היו חלק מהחוויות הנעימות של נהג הקטר. לעתים הנהג חווה גם חוויות פחות נעימות.

לדוגמה:

מקרה 1: באחת מהנסיעות שלי ברכבת משא בדרום נסעתי באחד הסיבובים בקטע ולפתע אני רואה מולי רכב תקוע על הנסיעה ומתוכו יוצא הנהג ובורח עצרתי עצירת חירום וצפרתי במקביל, אך כידוע לכם הרכבת מחליקה על המסילה ולוקח לה זמן לעצור עצירה מוחלטת. פגעתי ברכב וגררתי אותו כ – 500 מטר. ירדתי מהקטר לבדוק אם יש נפגעים: למזלנו האירוע הזה הסתיים ללא נפגעים.

מקרה 2: בנסיעה אחרת יצאתי מתחנת באר שבע לכיוון קריית גת. בדרך ראיתי מרחוק דמות על המסילה  צפרתי והדמות לא זזה, עצרתי עצירת חירום והרכבת המשיכה להחליק ולהתקרב אל הדמות שהתברר שזו דמות של אישה שמנסה להתאבד. המשכתי לצפור ולחוש חוסר אונים ורגעים של חרדה… הרכבת המשיכה להחליק ולהתקרב לאישה ונעצרה כ-5 מטר לפני האישה שסימנה לי בידיה להמשיך בנסיעה.

הנה לכם מקרה נוסף שהסתיים ללא נפגעים.

הקדשה: הסיפורים האלה מוקדשים לנכדתי הבכורה והאהובה, הילה בן משה, מסבא יעקב מזרחי, נהג קטר 40 שנה.

מוגש באהבה רבה!!!

הזוית האישית

הילה נכדתי הבכורה, תמיד היה לנו קשר מיוחד, התכנית הוסיפה עוד ממד וראיתי אותה בסביבתה הטבעית עם בני גילה. למדתי דברים חדשים על אופייה המקסים של נכדתי הילה.

מילון

מרחק בלימה של רכבת
רכבת נוסעים במהירות של 150 קמ"ש תגיע לעצירה מוחלטת אחרי כ-800 מטר.

ציטוטים

”נהג קטר חייב לאהוב את עבודתו - אחרת לא יכול לעשות אותה לאורך זמן.“

הקשר הרב דורי