מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משחקי ילדות בירושלים

אני וסבא בקשר הרב דורי
הכדורגל של פעם בירושלים
המצב הכלכלי בירושלים לפני קום המדינה

הקשר הרב דורי של רועי וסבא עודד

סבא עודד רוזן ( רוזנטל) נולד בירושלים (דור שביעי בירושלים) בתאריך 6.10.1943. הם גרו בשכונת מחנה יהודה. הוא עבד בחברת חשמל. סבי סיפר לי על משחקי ילדות שלו בירושלים. נושא הסיפור מתרחש בשנות החמישים של המאה הקודמת, בשכונת מחנה יהודה בירושלים. ילדי השכונה היו הרבה שעות במשך היום לבדם כי ההורים עבדו לפרנסת המשפחה, ולכן היה צורך למצוא איך להעביר את הזמן עד לבוא ההורים. הילדים מצאו לעצמם כל מיני משחקים שליוו את ילדותם בשכונה.

סבא מספר:

"אני גרתי בירושלים בשכונת מחנה יהודה. בשכונה היו הרבה ילדים בגילי וחיפשנו תמיד משחקים כדי להעביר את הזמן עד שההורים היו חוזרים מהעבודה. בתקופה הזאת לא היו מחשבים וטלוויזיות ולא היו משחקים אלקטרונים. במשפחות שלנו לא היה כסף כדי לקנות משחקים והיינו צריכים להמציא משחקים שלא עולים כסף.

המשחקים ששיחקנו

כדורגל: כשילד היה מביא כדורגל והכדור היה מתפוצץ, לא היה כסף כדי לקנות כדור אחר ואז היינו ממלאים את הכדור בסמרטוטים וזה היה הכדור שאיתו היינו משחקים עד שהסמרטוטים היו יוצאים מהכדור.

ג'וגאים: אלו גרעיני משמש שהיינו אוספים ומייבשים אותם ואיתם משחקים. היינו לוקחים אג'ו אחד וזורקים אותו על הקיר , מי שהיה זורק את האג'ו הכי קרוב לאג'ו הראשון הוא היה מרוויח את כל האג'ואים של המשתתפים במשחק, את האג'ואים שהיינו מרוויחים היינו שומרים בשקית בד שתמיד הייתה איתנו.

סטנגה: זה משחק שמשחקים עם כדור טניס. היינו מסמנים עם שתי אבנים במרחק של ארבעה מטר אחת מהשנייה וזה היה השער . כל אחד בתורו היה בועט את הכדור כדי לכבוש שער, כיבוש שער רגיל היה מקבל ניקוד של נקודה אחת, ובעיטה שהייתה פוגעת באבן הייתה מזכה את הבועט בשתי נקודות, מי שזכה במרבית הנקודות הוא המנצח.

מחניים: עם אותו כדורגל עם הסמרטוטים היינו משחקים גם במחניים. היינו מציירים על הכביש שני מלבנים שבתוכם היו שתי הקבוצות, מטרת המשחק היא לפגוע עם הכדור בילד ואם הילד לא היה תופס את הכדור הוא היה "נשרף " ויוצא מהמשחק, הקבוצה המנצחת הייתה זו שעדיין נשארו ילדים במלבן שלה.

אלמבוליק: את האלמבוליק מכינים לבד, לוקחים מוט עץ עגול באורך של 15 סנטימטר, מחדדים את הקצוות עם סכין. לוקחים מקל עץ ומכים על קצה האלמבוליק בזמן שהאלמבוליק היה באוויר היה צריך לחבוט רחוק מאוד את האלמבוליק. מי שהיה מרחיק את האלמבוליק הכי רחוק הוא היה מנצח.

5 אבנים: היינו יוצאים לשדה ומחפשים 5 אבנים בגודל אחיד ורצוי שיהיו קצת עגולות. משחק יש שמונה שלבים מחולקים לפי קושי, המגיע ראשון לשלב השמיני הוא המנצח.

פורפרה: זהו סביבון שהיינו כורכים מסביבו חוט עד לחלק העליון של הסביבון  והיינו מטילים אותו על הרצפה מי שהיה מטיל הכי טוב והסביבון היה מסתובב הכי הרבה זמן הוא היה מנצח.

הזוית האישית

רועי: הקשר הרב דורי חיזק את הקשר בני לבין סבי

מילון

אג'ואים
גרעיני משמש

ציטוטים

” "חיפשנו תמיד משחקים כדי להעביר את הזמן"“

הקשר הרב דורי