מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נולדתי סמוך לחג חנוכה וזה היה החג שלי

כייף לי ללמוד מהצעירה הסבלנית, תודה לך.
טיול עם חברים.
הכל בשבילי ולמעני

בתכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה השנה בבית הספר איל בעכו, עסקנו השנה בנושא מרכז על משחקי הילדות של המשתתפים הותיקים בתכנית.

שאלתיאל מספר לתלמידה רומי:

חנוכה

מחג חנוכה, אני זוכר את  האורות  של הנרות שמאוד אהבתי להסתכל עליהן ולדמיין דברים טובים. שלהבות הנרות ריתקו אותי. התבוננתי בהם תוך כדי שירי חנוכה ששרנו: "חנוכה, חנוכה חג יפה כל כך". השיר: "אנו נושאים לפידים" ו"באנו חושך לגרש" – בשיר זה היינו רוקעים חזק ברגל ימין על מנת להדגיש את גירוש החושך. אני לתומי חשבתי שהשירים נכתבו במיוחד לכבודי ובשבילי כי נולדתי סמוך לחג חנוכה וזה היה החג שלי.

אהבתי מאוד את המסיבות כי חילקו לנו לביבות וסופגניות ולעיתים נקראתי גם לדקלם. שמחתי לקבל שי סביבון גדול מקרטון ובו סביבונים קטנים, סופגנייה עם ריבה ושאר מיני ממתקים. במשחק הסביבון התחרינו מי מסובב את הסביבון יותר זמן, ככל שהסביבון עומד ולא נופל הוא זמן הניצחון, היה לי אוסף של 15 סביבונים, זה היה האוצר שלי והיקר לי מכל.

בכיתה היה ילד ששם משפחתו חביב ותמיד רבנו ולא הבנתי בדמיוני הפרוע איך חביב נכנס לשיר חנוכה "חנוכה, חנוכה חג יפה כל כך, מסביב אור חביב…" ולא רציתי אותו בשיר. כשהתבגרנו השלמנו.

בחג פורים, אני זור, שהתחפשתי לליצן עם כובע בצורת חרוט וכל התלמידים שרו מסביבי, המשחק היה מי שמפסיק לשיר יוצא מהמשחק.

משחקי פסח

בחג הפסח היה נהוג לשחק במשחקי אגוזים, שיחקנו באגוזים שמנו יד בשקית אטומה ושאלנו זוג או פרד ואם הילד השני ניחש נכון, הוא מרוויח את האגוזים שיש לי ביד אם הוא לא ניחש הוא נותן לי כמספר האגוזים שיש לי ביד. המשחק היה מיועד לשני שחקנים. משחק שני, שנהגנו לשחק היה לקלוע לקיר מי שהגיע יותר קרוב לקיר מרוויח את כל האגוזים. המשחק הזה מיועד למספר משתתפים גדול.

משחק נוסף היה ניתן לשחק בו בין שניים לכמה משתתפים – המטרה הייתה לקלוע כמו בגולות. מי שקולע לאגוז של חברו מקבל ממנו מספר אגוזים שנקבע מראש. זרקנו אגוזים לגומה או לעיגול ולמשחק זה היו כמה גרסאות לקחת אגוז מכל ילד ואם נשאר בגומה באחת הגרסאות זוגי זה שלך. הייתה גירסה שנייה מה שבתוך המעגל – שלך ומה שמחוץ למעגל מתחלק בין המשתתפים. וכמובן היה את משחק האפיקומן – הילד שעומד להירדם קושרים לו את האפיקומן על ידי כך ששמים את האפיקומן בצרור במטפחת ושולחים אותו לירושלים כך שלא ירדם.

ביום יום, לא בחגים היו משחקי גולות, היה משחק מור ששמים גולות במין סימון מאורך ובמרחק מה היה קו שמאחוריו קלעו לכיוון המור מי שקלע הרוויח מה שיצא מהמור, אם קלע בגולה של חברו הוציא אותו מהמשחק וגם אם היו לו גולות למפסיד הוא מוסר אותם לקלע המנצח. היה גם משחק שזורקים גולה לקיר ומי שיותר קרוב מרוויח וכל אחד משלם בגולות כמה שנקבע מראש

משחק שיבר – קליעה, מי שקולע לגולה של חברו הרוויח, מי שהגיע לשיבר קיבל חצי מהסכום. שיבר זה מתיחת האצבעות בין גולה לגולה.

משחק בחבל – שעליו דילגנו והיו גם שני חבלים שגולגלו במקביל אחד מול השני וזה היה למומחים.

משחק מחניים – זרקו כדור בין אחד לשני ובאמצע עמדה קבוצה, מי שפגעו  בו בכדור נפסל ויצא מהמשחק ומי שתפס את הכדור בידיו ניצח.

הי משחקים נוספים כמו משחק הקפות -דומה לבייסבול האמריקאי. משחק המחבואים, תופסת, שבע דגים ומשחקי קופסה.

הזוית האישית

התלמידה רומי גלעדי סדובניק מבית הספר איל בעכו השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם שאלתיאל חורב ותיעדה את סיפורו.

שאלתיאל תרם סיפור נוסף לתכנית הקשר הרב דורי, לקריאתו לחצו כאן 

מילון

אנדס אפ - Hands up
להרים ידיים

אלקזה
לך הביתה, כך היו אומרים לילד שהפריע

בסתה
מספיק

איזו מיו
בן יקיר

ציטוטים

”אני לתומי חשבתי שהשירים נכתבו במיוחד לכבודי ובשבילי כי נולדתי סמוך לחג חנוכה“

הקשר הרב דורי