מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מזל טוב

תמונת הפספורט של סבתא
סבתא בזקנתה
קורות חייה של סבתא-רבתא מזל סקא

 ילדות

סבתא רבתא מזל סקא נולדה בסוריה למשפחה בת 9 נפשות. אב המשפחה היה חולה ואם המשפחה עקרת בית. היות שהמשפחה הייתה ענייה, שלחו רק את שני הבנים ללמוד. אב המשפחה נהג להביא הביתה גפרורים בתפזורת כדי שבנות המשפחה יסדרו אותם בקופסאות. גם הקופסאות הגיעו כיחידות קרטון קטנות שצריך היה לקפל ולהדביק ואז לספור מספר מדויק של גפרורים ולהכניס לקופסה (לימים אחד הבנים הפך להיות הרב הראשי בקהילת יהודי לבנון בשנות החמישים).

כאשר סבתא-רבתא מזל הגיעה לגיל 9, היא נשלחה לביתה של תופרת מנוסה כדי ללמוד תפירה ולעזור בביצוע עבודות התפירה, 15 שעות עבודה (משעה 6:00 בבוקר עד שעה 21:00 בלילה) ואת הכסף הביאו לאב. וכמובן לא היה אוכל להביא לה לעבודה. לימים כשסבתא רבתא מזל עלתה עם משפחתה הפרטית לארץ בגיל 32, היא ביקשה ללמוד לחתום את שמם המלא, כדי שלא תצטרך לחתום עם טביעת אגודל.

העליה מסוריה (בגוף ראשון)

העלייה מסוריה בשנת 1958 הייתה בתיאום עם פעילי העלייה מהסוכנות היהודית שישבו בטורקיה, ומשם ניהלו את כל המהלכים להעלאת היהודים. כאשר משפחתי החליטה לעלות לארץ ישראל הוכן פספורט עם תמונות של המשפחה (כל אחד לחוד) וזו הייתה התמונה שבה צולמתי (מצורפת כאן). דבר העלייה נשמר בסוד. הציוד של המשפחה נשלח לארץ, ואת המשפחות העבירה משאית בנסיעה לטורקיה.

בטורקיה, המשאית בה נסענו עלתה לאנייה כדי להעביר אותנו את הים לעיר איסטנבול. באיסטנבול חיכינו חודש כדי לארגן לנו טיסה לארץ. בנובמבר 1958, הגענו לשדה התעופה לוד, לימים שדה התעופה בן-גוריון.

בארץ קיבלנו מהסוכנות היהודית מיטות מברזל ומזרנים שהיו מלאים בקש דוקרני ושמיכות צמר. המשפחה, שמנתה תשע נפשות, קיבלה שני צריפונים מפח למגורים. גרנו במעברה ביבנה והשירותים היו בצריף בחוץ. בלילה היה קר ומי שרצה לצאת לשירותים היה צריך לצאת בחושך ובקור לשירותים שהיה בו רק חור באדמה. כך גרנו במשך שישה חודשים.

רק אחרי שישה חודשים קיבלנו דירת שיכון בראשון לציון.

החיים בארץ 

כשילדיה גדלו סבתא רבתא ביקשה ללכת לאולפן וללמוד בצורה מסודרת לקרוא ולכתוב. וכך, בגיל 50 היא התחילה מהיסודי, למדה במשך 30 שנה את כל מה שילד לומד בימינו בשנות נעוריו הצעירות. סבתא רבתא מזל הייתה תלמידה מאוד שקדנית וחרוצה והיא זכתה להמון מחמאות מהמורה וגם מהמנהלת על התקדמותה המדהימה. סבתא יהודית רשמה את סבתא-רבתא מזל לספריה העירונית בראשון לציון. כמות הספרים שסבתא רבתא מזל קראה הייתה מדהימה. היא קראה ביוגרפיות של מקימי מדינת ישראל, למדה תולדות ארץ ישראל, היסטוריה, גאוגרפיה, ספרות ועוד.

מאישה שאינה יודעת לקרוא ולכתוב או לדבר עברית, נהפכה סבתא-רבתא מזל לאישה מלאת ידע, מרשימה ומעניינת. 

כיום סבתא-רבתא מזל בת 88. היא צלולה, עצמאית ואפשר לדבר אתה על כל נושא שבעולם.

תשע"ו, 2016

 

מילון

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הידועה בשמה המקוצר הסוכנות היהודית, היא ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל. לסוכנות היהודית ישנה שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל ומעמדה החוקי והציבורי ייחודי ומעוגן ב"חוק המעמד" שהתקבל ב-1950.

ציטוטים

”מאישה שאינה יודעת לקרוא ולכתוב, נהפכה סבתא-רבתא מזל לאישה מלאת ידע, מרשימה ומעניינת“

הקשר הרב דורי