מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כמעט וזכינו להינצל מהנאצים

עמיחי מור יוסף עם סבתא ליליאן
אני ילדה עם אמא שלי ואליס
בת הדודה אליס קאופמן נרצחה באושוויץ

כמעט וזכינו להינצל מהנאצים

סיפורה של אליס קאופמן שגורלה לא שפר עליה והיא נרצחה באושוויץ. ליליאן מספרת:

"אני ליליאן אלטמן ברונשוויג. גרה בירושלים במושבה הגרמנית.  בתי מורה מובילה את תכנית "הקשר הרב דורי" בבית ספר היובל בירושלים. החלטתי לקחת חלק בפרויקט מרחוק, כאשר אני מספרת לבתי ולנכדיי את הסיפור והם מתעדים את סיפורי.

נולדתי בשווייץ בעיר פריבורג לפני 84 שנים. כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה בשנת 1939 הייתי ילדה בת 7. למזלי הטוב, הצורר היטלר לא כבש את שווייץ, מכיוון ששווייץ תמיד שמרה על סטטוס של ארץ ניטרלית. אני רוצה לציין שבמשך השנים שמעתי שגם השוויצרים שיתפו פעולה עם הנאצים מאחורי הקלעים במסווה של אנשים טובים נעשו פשעים גדולים.

הסיפור שלי מתמקד בבת דודה שלי, אליס קאופמן. אליס נולדה בגרמניה בעיר מנהיים. אליס היא בת דודה שלי מצד האמא שלי ג'ני ריס. אמא של אליס נולדה בשם נעורים , Ries .משפחת Ries חיה בגרמניה בכבוד ובאושר עד אשר התחיל הגרוש של יהודה גרמניה לגטאות ולמחנות הריכוז.

במהלך הגילגולים באירופה, עזבו אליס ואמא שלה את גרמניה והגיעו למרסיי שבצרפת. מרסי היא עיר חוף נמצאת בדרום-מזרח צרפת, על חוףהים התיכון. ממרסיי יצאו אוניות לארצות הברית באופן שוטף. הוריי ג'ני וסילוון ברונשוויג קנו לאליס ולאמא שלהבהרבה כסף שני כרטיסים לאונייה שפניה לארצות הברית. 

תמונה 1

המשפחה שלי הייתה בטוחה שהאל ריחם עליהם ואליס ואמה והן יינצלו ויחיו את שארית ימיהם בארצות הברית, אך כאן הסיפור קיבל תפנית.

אליס ואמה הגיעו עם מעט מטלטיהן לנמל מרסיי, כשהן מצפות ומתרגשות לעלות על הספינה שתוציא אותן מאירופה הבוערת לארץ חדשה לארצות הבריתאבל, משהיצגו אליס ואמה את הכרטיסים היקרים , גילו לתדהמתם, שהכרטיסים שלהם נמכרו למאה איש נוספים. מסתבר חברת הנסיעות שיתפה פעולה עם הנאצים.

רק הזוג הראשון שהיגיע, זכה לעלות לספינה ולהינצלכל שאר 99 האנשים האחרים, שבידיים כרטיסים שנקנו במיטב כספם, הועלו למשאיות היישר למחנות ההשמדהאליס ואמא שלה הגיעו למחנה ההשמדה אושוויץ ונרצחו לאחר מספר חודשים.

חלק מהכלים של המשפחה, שנמצאו בבית של אליס בגרמניה, נמצאים בשימוש בבתי שלי אשר בירושלים. אני, הילדים והנכדים שלי, זוכים להשתמש בחיי היום יום בכלי המטבח של אליס.

התשובה שלי לנאצים, שאני כאן בארץ ישראל ממשיכה את חייה של בכל שנה ביום השואה אני מדליקה נרות נשמה לזכרה של אליס ומשפחתה".

 

תמונה 2

הזוית האישית של עמיחי

"סבתא ליליאן מספרת לי את הסיפור על אליס בכל פעם שאנחנו משתמשים בכלי האוכל של אליס. אני מתרגש להעלות את הסיפור . חשוב לסבתא, שאף פעם לא ישכחו את אליס. בנוסף מאוד חשוב לסבתא שידע העולם כולו שהיו חברות "תמימות" כביכול, שיתפו פעולה באופן מלא עם הנאצים. יהודים רבים נרצחו בגלל שיתופי פעולה חשאיים ונוראיים".

העשרה

פריבורג: "עיר הולדתי , פריבור או פרייבורג (גרמנית: ,הוא קנטון של שווייץ. הוא ממוקם במערב שווייץ. עיר הבירה, שמה כשם הקנטון, פריבור". 

 שם המורה:כרמל מור יוסף

 תשע"ו, יולי 2016

מילון

פריבורג
עיר הולדתי , פריבור או פרייבורג (גרמנית: ,הוא קנטון של שווייץ. הוא ממוקם במערב שווייץ. עיר הבירה, שמה כשם הקנטון, פריבור.

ציטוטים

””הילדים והנכדים שלי, זוכים להשתמש בחיי היום יום בכלי המטבח של אליס“ “

הקשר הרב דורי