מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים בצל המטוסים

אני וסבתא שלי
בסיס צבאי
החיים של רופא בבסיס צבאי

חיים בצל המטוסים
 
כנערה בת 19 שהתחתנה עם רופא, מצאתי את עצמי בבסיס חיל אוויר בחצור: מוקפת טייסים, אנשי חיל אוויר, מכונאים ורעש מטוסים נוראי.
על מלחמת ששת הימים עוד לא חלמנו, אך תמיד הייתה תכונה גדולה בגלל אימונים ומתח בלתי פוסק באוויר.
גיורא בעלי שירת כרופא עתודאי אחר תום לימודי הרפואה, וטיפל בכל אנשי הבסיס כולל הנשים והילדים. הטייסים היו הפציינטים הכי קשים, גיבורי ישראל האלה פחדו אפילו מזריקות…
יש לי סיפורים למכביר על ההווי בבסיס אבל הסיפורים המשעשעים ביותר קרו דווקא בתחום ה"רפואי".
 
מאחר והיה עלינו להתפרנס עבד גיורא כרופא גם בישובים הסמוכים שבהם גרו באותה תקופה הרבה עולים חדשים מארצות ערב. מאחר וטלפון היה מכשיר חדש עבורם היו מקרים רבים שהטלפון צלצל בביתנו אפילו באמצע הלילה ולא ציינו כתובת כי חשבו שאתה רואה אותם דרך הטלפון…
היו מקרים שהשתמשו ברופא כפסיכולוג או רב, כמו האישה שהזעיקה אותו בלילה כדאי לגעור בילדים המבוגרים שלה שהפסידו כסף על משחקי קלפים.
במקרה אחר, במקום לשלם כסף על הטיפול נתנו לנו תרנגולת חיה שאתה היינו צריכים לעבור את כל טקס השחיטה ואחיות במרפאה מרטו לה את הנוצות כדי שאוכל לבשל אותה. למותר לציין שאחרי שבע שעות של בישול שכל הבסיס מחכה לתבשיל העוף שלי הוא עדיין היה קשה כסוליה, כנראה שהעוף היה זקן השבט.
גיורא בנוסף לתפקידו כרופא, רב או פסיכולוג שימש גם לפעמים כווטרינר.
על המטוסים שמרו כלבי שמירה ענקיים ואימתניים. יום אחד הגנן שעבד בסמוך הלך אחורנית ישר למלתעות אחד הכלבים ומרוב פחד הכה את הכלב בעת חפירה ועשה לו חור גדול בצוואר, וכמובן שהביאו את הכלב למרפאה.
לגיורא לא הייתה ברירה להרדימו ולתפור לו את הצוואר, ולתדהמתי מיד כשהנ"ל התעורר מהתרדמה הוא רץ החוצה ושפשף את הצוואר על סלע וכל התפרים נפתחו…
היו גם מקרים מצחיקים יותר שגיורא טיפל בחקלאים מהסביבה שהשתמשו במונחים חקלאים לתאר בעיה רפואית, לדוגמה אחד שהיה לו קלקול קיבה אמר:" אני מרגיש שמסתובב לי עכבר מת בבטן", ואחר עם כאב בצוואר אמר:" כואב לי בכל החלקה הזאת"…
לימים גיורא שימש גם כרופא מוטס בששת הימים וגם ביום כיפור והציל אנשים תחת אש חיה.
סיפור מאוד מרגש היה לו כאשר הציל בחורה בשם ענת יהלום שלימים גילתה שהוא הציל אותה והיא הצליחה לאתר אותו ועד היום הם שומרים קשר.
חבר שלו שגם הוא שהיה רופא מוטס כמוהו קיבל את עיטור העוז כי ביצע ניתוח בשדה בקרב והציל חייו של חיל בהסתכנות אישית.
כדי להשלים את התמונה החצי משעשעת של חיים בצל המטוסים, אותו רופא אמיץ שקיבל את עיטור העוז איבד את בנו הבכור באסון המטוסים כ-15 שנה יותר מאוחר.
 
תשע"ו, 2016
 
אסון המסוקים (נקרא גם "אסון היסעורים") היה תאונה אווירית שהתרחשה בליל כ"ח בשבט ה'תשנ"ז, 4 בפברואר 1997. שני מסוקי יסעור של חיל האוויר הישראלי התנגשו מעל עמק החולה, בעת שהובילו לוחמים מחטיבת הנח"ל, חטיבת גולני, חיל השריון ומיחידות נוספות למוצבי צה"ל שברצועת הביטחון, דלעת ובופור, שבדרום לבנון. אחד המסוקים התרסק בחצר של מבנה ששימש כצימר לנופשים במושב שאר ישוב, והשני התרסק בסמוך, בשדה פתוח ליד קיבוץ דפנה. באירוע נהרגו כל 73 החיילים שהיו במסוקים. 8 מתוכם היו אנשי הצוות שהטיסו את המסוקים. 

מילון

תפוצה
קבוצת יהודים בארץ אחרת

ציטוטים

”על מלחמת ששת הימים עוד לא חלמנו אך תמיד הייתה תכונה גדולה בגלל אימונים.. “

הקשר הרב דורי