מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתכנית הקשר הרב דורי

חייה של סבתא רותי בקיבוץ שער העמקים

סבתא רותי והנכדה גילי
סבתא רותי בפורים
בל"ג בעומר כל כיתה הייתה בונה לה מחנה מחוץ לקיבוץ

בשנת 1946 נולדה סבתא ונכנסה לחינוך המשותף בבית התינוקות. כשסבתא גדלה היא עברה לבית שבו היא הייתה בעשירייה ואחר כך בגן. הבית שבו סבתא גדלה ועוד הרבה ילדים כולל אימי זה הבית הראשון שניבנה בקיבוץ וכיום הוא מתפרה ומשמש לעוד דברים נוספים.

חורף שנת 1950 כאשר סבתא הייתה בת ארבע, ירד בקיבוץ הרבה הרבה שלג ועל החלונות היו פרחים של שלג מן הקור. סבתא מספרת "בנו לנו בובות שלג גדולות  ואנחנו והלכנו לשחק ועשינו כדורי שלג בלי כפפות, ושהיה לנו קר רצנו לבית הילדים לחמם את הידיים ליד התנור".
פעם בגן הילדים הם השתוללו ועם השמיכה והפילו את תנור הנפט  ופרצה שריפה בגן. "מכיתה ג' במשך החורף היה לנו יום חופשי מהצהרים עד הערב וזה אומר: שלא ההינו צרכים לנוח במיטות, יכולנו לטייל בקיבוץ, בגבעות ולעשות כל מה שאנחנו רוצים. לדוגמה עשינו: מחנה מגרוטאות בלי עזרה של מבוגרים, הלכנו לקטוף פרחים כי עוד היה מותר. במתבן (מקום שבו שומרים את החציר לפרות ) בנינו מחילות ועל הקורות שלו קשרנו חבלים, ועשינו טרזן.
פעם אחת ביום חופש הלכנו לטפס על העצים ולאסוף את הביצים של הדרורים שמהם עשינו חביתה ונתנו לכלבים לאכול. "האחות הקטנה שלי רצתה לעשות כל מה שאני עושה היא טיפסה אחרי על העץ וכאשר היה צריך לרדת היא לא הצליחה, ירדתי מן העץ והלכתי לקרוא לאבא שלי והוא בא עם סולם והוריד אותה מן העץ ועלי הוא מאוד כעס למה אני סוחבת אותה אחרי."
נהגנו לשחק בקיבוץ  עם החיות בפינת החיי והיה גם זמן חופשי למשחק. לדוגמא: מחנים, חמש אבנים ("שאנחנו עשינו מחתיכות שייש"), תופסת, שוטרים וגנבים, הקפות, חמור ארוך…..
חגים
בילדות של סבתא בחג סוכות, בנו סוכה גדולה סביב העיגול קישטו אותה ובפנים סדרו שולחנות וספסלים
שעליהם ישבו בזמן המסיבה. גם בשאר ימי חג סוכות היו פעילויות לילדים עם ההורים וגם להורים לבד.
בחנוכה הדליקו חנוכייה גדולה על המגדל וכמה ימים לפני חנוכה הילדים היו מכינים לפידים. הלפידים היו
עשויים מקופסת שימורים שמחוברת למקל ארוך ובתוך הקופסה. "ההינו שמים שק ושופכים עלו סולר או
נפט ומדליקים בתהלוכה בערב החג. בתהלוכה השתתפו כל הילדים. היינו הולכים סביב חדר האוכל  ושרים
את שירי חנוכה".
בט"ו בשבט נוסף לשתילת העצים ההורים של הילדים היו מכינים כל שנה הצגה. למשל: שלגיה, מלכת השלג,
מעשה בשלושה אגוזים לפי הסיפור של לאה גולדברג.
בפורים כל שנה הילדים היו מתחפשים והיה מופע של כל הילדים וההורים היו עושים איזה מופע לפורים שהתאים
גם לילדי הגנים וגם לילדי בית הספר. ערב אחד כול ילדי הבית ספר התחפשו ועשו תהלוכה בחדר האוכל ואחר
כך ירדו לבית הספר ובכיתה אחת ערכו את המסיבה שבה כל כיתה הופיע וגם היו ביתנים שבהם: באחד חילקו
פרסים , באחד היה קוסם, באחד היה משחקים.
פסח זה היה חג מאוד מיוחד כל ילד קיבל בגדים חדשים לקיץ וסנדלים פעם בשנתיים. את ערב החג חגגו
בסככה גדולה שסידרו בה שולחנות לאורך וספסלים ובמה גדולה שעלה ישבה המקהלה ששרה את כל שירי החג .
בתחילת הערב היו נכנסים הילדים עם עלומות של שיבולים בתהלוכה בין השולחנות ומביאים את העומר למחרת
היו אורחים את קציר העומר קוצרים את השיבולים והילדים היו אוספים את העומר, והיה ריקוד לפי שירי החג.
(כיום שאני כבר מבקרת אצל סבתא אנחנו הולכים לעשות גם פיתות בטבון.)
בל"ג בעומר כל כיתה הייתה בונה לה מחנה מחוץ לקיבוץ ההינו עושים ערסלים וחבלים לטרזן ועוד מתקנים.
בילויי הקיץ בקיבוץ
בילויי הקיץ היו בילוי של הרבה שעות בבריכה. בבוקר ואחר הצהריים, וכל שנה היו מארגנים לנו קייטנה בים
בחוף דור, או בשדות ים. זה היה שבוע של כייף. באחד הקייצים באה המשפחה שלי והביאה לי שוקולד שזה
היה מאד מאד נדיר וכמובן מאד משמח.
משוב של הנכדה גילי:
בתכנית הקשר הרב דורי , מאוד נהנתי , למדתי הרבה מסבתא אל ילדותה בקיבוץ  ואיך נהגו בעבר.
במיוחד נהניתי מעבודה עם סבתא , וגם הסיפורים שהיא סיפרה לי היו מעניינים מאוד. אני מודה לה על
השתתפותה בפרויקט.
משוב של סבתא רותי:
היה מפתיע ומשמח לראות, שלמרות פערי הגילים והשנים אפשר ליצור קשר נוסף, שמחייב גם את הסבים
והסבתות את הנכדים ואת הצוות המנחה. הרגשתי שמנסים לשתף מעגלים נוספים בחיי הילדים, ושמחתי
להשתתף עם נכדתי החמודה בפרויקט ולהכיר כיוונים שונים של חיי וחייה.
תשע"ד 2014

מילון

חינוך משותף
"חינוך משותף" היא שיטה חינוכית שבה התחנכו הילדים בקיבוץ בתקופה שבין שנות ה-20 של המאה העשרים ועד סוף שנות ה-80. החינוך המשותף נמשך מינקות ועד בגרות. הוא נחשב בזמנו לתולדה טבעית של עקרון השוויון שהיה נהוג בקיבוץ. חיי הילדים התנהלו בשלושה מעגלי חיים: בית הילדים, חדר ההורים והקיבוץ. ילדי החינוך המשותף גרו בבתי הילדים, ישנו בלינה המשותפת, וביקרו בבתי ההורים בשעות אחר הצהריים, כשעתיים-שלוש בכל יום.

ציטוטים

”היה מפתיע ומשמח לראות שלמרות פערי הגילים והשנים אפשר ליצור קשר נוסף, “