מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיה אלעזרא על ילדותה בצפת

נועם אלקיים, דביר שומר וחיה אלעזרא במהלך עבודת התיעוד
חיה ביום חתונתה
חיה אלעזרא מספרת על עברה וילדותה

שמי חיה, נקראתי על שם דודתי שנפטרה ולא היו לה ילדים. נולדתי ברומניה, טרנסילבניה. שם היה לנו בית פרטי גדול שהיו בו שישה חדרים. בישלנו במטבח, בבית היה פרימוס. אימא כיבסה את הבגדים בנהר, היא הייתה עקרת בית ואבא היה כורה פחם. אבא שלי (ז"ל) היה אדם מאוד דתי, אימא שלי הייתה מאוד פעלתנית. לאמי קראו שרה ולאבי אפרים. בבית הספר לבשנו תלבושת אחידה חצאית עם נקודות וסינר לבן. בשבתות אמי הכינה חמין. לא גרנו בשכונה יהודית. מקומות המפגש של היהודים היו בבית הכנסת. קנינו במכולת מצרכי יסוד ובשר אצל הקצב. שמענו מוזיקה צוענית, לא היו ריקודים.

התחתנתי בגיל 18 וחצי. שמענו מוזיקה ישראלית, שנות השישים, ריקודים סלוניים, להקת אבבא. זמרים: אריס סאן, צביקה פיק, שירי ארץ ישראל ושירים ביוונית. עם בן זוג וחברים בילינו במועדוני לילה. היה קולנוע והיינו רואים סרטים והצגות. מפגש חברים כלל פטיפון עם תקליטים. טלוויזיה הייתה בשחור לבן, וטלפון היה ווקי טוקי.

אני ומשפחתי

תמונה 1

 

זיכרונות משנות העשרים

נישאתי לאיש צבא קבע. נולדו לי שני ילדים, עבדתי במפעל ליהלומים. לאחר כ – 12 שנה התאלמנתי והמשכתי לגדל את ילדיי לבד. עזבתי את מפעל היהלומים ועברתי לעבוד בגן ילדים כדי שאוכל להיות זמינה לילדיי. בשנת 1976 ילדתי את בתי הבכורה דקלה. דקלה הייתה ילדה מקסימה חייכנית וילדה מאוד נוחה. כיום דקלה נשואה לאיש צבא ויש לה 4 ילדים. דקלה גננת בגן ילדים. בשנת 1978, נולד בני משה, ילד מקסים, אהב מאוד לעזור. כיום משה נשוי ליועצת חינוכית וגר במושב רמון. משה עובד במחקר בטכניון.

בחתונה

תמונה 2

 

החברים שלי היו ילדים שגרו איתי בשכונה. שיחקנו 5 אבנים, 7 דגים, קלאס, קפיצה בחבל, קפיצה בגומי. בשעות הפנאי קראתי ספרים והלכתי לתנועת הנוער בני עקיבא. למדתי בבית הספר "בירב". למדתי היסטוריה, תנ"ך, חשבון ואנגלית. הייתה משמעת חזקה. היו לנו טיולים יומיים בתוך צפת ולקראת סוף השנה היה לנו טיול שנתי בכל מיני מקומות בארץ. הייתה לנו תלבושת אחידה: חצאית ג'ינס וחולצה תכלת. בבית הספר היה חדר אוכל, אהבתי שם במיוחד את המרקים. היו ממתקים בטונות. הייתי חברה בתנועת בני עקיבא, פעמיים בשבוע הייתה לנו פעילות עם המדריך ובכל שבת הייתה לנו פעילות בסניף.

אני ומשפחתי

תמונה 3

השנה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם התלמידים: נועם אלקיים ודביר שומר, שנהניתי מאוד להכירם ולהיפגש עמם.

הזוית האישית

חיה אלעזרא: מפגש רגיש, נהניתי להכיר את הילדים החמודים ולעבוד איתם, ושיהיה להם בהצלחה.

נועם ודביר: היה לנו כיף לעבוד עם חיה. היא מאוד מצחיקה ואנחנו הכרנו אותה וכיף לנו לעבוד איתה. כיף לנו ללמוד איתה ואנחנו לומדים הרבה דברים חשובים שלא ידענו. מאוד נהנינו מהמפגשים איתה.

חיה, נועם ודביר בעת העבודה המשותפת

תמונה 4

מילון

פטיפון
מכשיר חשמלי להשמעת מוסיקה באמצעות תקלטים

ציטוטים

”היינו אוכלים אוכל מבושל וירקות מהגינה.“

הקשר הרב דורי