מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ממבצע קדש

סבתא ברכה ואגם בתכנית הקשר הרב דורי
חיילי צה"ל, מנות קרב במבצע קדש (ארכיון ציוני)
סבתא מספרת על ילדות מאושרת ועל פחדיה כילדה בזמן מלחמת קדש.

שמי אגם מלינגר, משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא ברכה מלינגר. יחד תיעדנו והעלנו את סיפורה.

סבתא ברכה מספרת:

"נולדתי בשנת 1951 ביפו. הורי אהובה ומנחם ראוך עלו לארץ מפולין בשנת 1948 לאחר שהצליחו לברוח מפולין לרוסיה בימי המלחמה הנוראה.

עלייתם לארץ לוותה בטלטלות רבות, מפולין הם עברו לאוסטריה, משם לאיטליה למחנה עבודה. במחנה העבודה שהו בתקופת המתנה עד לעלייתם לארץ. אחרי תלאות ונדודים היגיעו הורי ליפו.

ילדותי ביפו הייתה ילדות מאושרת מלאה בחוויות ילדות עם חברים וחברות, שיחקנו בחצר הבית עד ש…. מבצע קדש החל בשנת 1956 הייתי ילדה קטנה בת 6 אלה היו ימים של פחד וחרדה, אני ומשפחתי היינו צריכים לשבת בחדר אחד, חשוך ושקט.

מבצע קדש

"מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר". (ויקיפדיה)

מבצע קדש היה מבצע של שיתוף הפעולה עם המעצמות הגדולות שהם: בריטניה וצרפת ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן גוריון קבע שישראל לא תצא למלחמה בלא תיאום אם אחת המעצמות הגדולות. (בריטניה וצרפת) מנכ"ל משרד הביטחון שמעון פרס פיתח באותה התקופה קשרים הדוקים עם הממסד הביטחוני הצרפתי, ופתח לפני ישראל מקור חיוני לרכש ציוד צבאי ונשק.

ביום בו החל המבצע נשארנו בני המשפחה ואני בחדר אחד. בשאר הבית היינו צריכים להדביק בריסטולים שחורים על כל החלונות והזכוכיות עם סלוטייפ מחשש שהזכוכיות יתנפצו וכדי שהאור לא ישתקף החוצה. היה אסור לנו להדליק אור שלא יראו אם יש אנשים בתוך הבתים, בגלל שמטוסים חגו סביב ארץ ישראל וחיפשו מטרות להפציץ פצצות.

בחוץ הסתובבו אנשי הג"א אנשי הג"א היו יחידה של צה"ל שטיפלה בהגנה אזרחית. תפקידם היה לדאוג שעם רדת החשיכה בכל הבתים תשרור אפלה מוחלטת, אני זוכרת את הצעקות "קומה שנייה לכבות את האור".

המלחמה הסתיימה, הייתי ילדה קטנה ומפוחדת ולאחר כמה שנים למדתי והבנתי את משמעות המלחמה, ותוצאותיה. בימי המלחמה לא הבנתי את משמעות המלחמה ועד כמה זה נורא, וגדול. ומהיום למבט לאחור אני מבינה איזו חוויה קשה עברתי ולמה כל כך פחדתי.

הזוית האישית

אגם מלינגר מתעדת את סיפורה של סבתא ברכה, זכרונותיה כילדה בת שש ממבצע קדש.

מבצע קדש – קישור לאתר הארכיון הציוני

מילון

מבצע קדש
מלחמת סיני הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר".

ציטוטים

”"קומה שנייה לכבות את האור". “

הקשר הרב דורי