מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

וחג שבועות תעשה לך…

נויה וסבתא דוריס בתכנית
סבתא דוריס עובדת על המחשב
בשבועות נוהגים לאפות עוגיות בצורות שונות כגון לוחות הברית

סבתא דוריס סלע, נולדה בלוב בעיר טריפולי, בשנת 1948.

סבא בנימין סלע, נולד בישראל, ברמת השרון בשנת 1941

השנה סבתא דוריס וסבא בנימין השתתפו עימי בתכנית הקשר הרב דורי. מספרת לי סיפורי מורשת על משפחתנו ויחד אנחנו עובדות על המחשב. בקשתי מסבתא לספר לי על חג השבועות , כיצד היא חגגה בילדותה? וסבתא מספרת:

חג שבועות במשפחתנו

חג שבועות: "חג השבועות (המכונה במקרא חג הקציר או יום הביכורים) הוא חג ביהדות, השני מבין שלוש הרגלים. הוא חל יום לאחר סיום ספירת העומר בת שבעת השבועות, ובלוח העברי הקבוע חל תמיד בו' בסיוון. החג כולל יום אחד בארץ ישראל ושני ימים בחוץ לארץ." (ויקיפדיה)

זיכרונות מבית אבי, בטריפולי שבמרוקו: בחג שבועות היינו מכינים מאכלים מיוחדים, שמכינים אותם רק לכבוד חג השבועות. ליהדות טריפולי שבלוב  יש מסורת שלמה של מאכלים מיוחדים לכל חגי ישראל. לכל חג יש מאכלים המאפיינים רק את אותו חג. לא רק מאכלים אלא גם ממתקים, עוגות ומאפים מיוחדים לכל חג וחג.

לפעמים, אנו אומרים לעצמנו שנעשה את המאכלים גם במשך כל השנה , כי אלו מאכלים מאוד טעימים. אולם זה פשוט ומשום מה לא יוצא. כך נשמרת המסורת והמאכלים נשארים מיוחדים לכל חג וחג. 

בשבועות ביהדות טריפולי, נוהגים לאפות עוגיות בצורות שונות המאפיינות את החג כגון עוגיות בצורת "לוחות הברית", עוגיות בצורת " סלסלה לביכורים", עוגיות בצורת "סולם" המסמלות את סולם יעקב. וכו'.

בנוסף לארוחות החג ,ברור שלאחר ארוחת החג הולכים לבית- הכנסת, לליל שימורים ללימוד כל הלילה. מנהג נוסף הוא בדרך כלל מתלבשים בבגדי חג, בגדים לבנים וחדשים.

נוהגים להתארח ולארח, קרובי משפחה לכל החג. כל בני הדודים מגיעים. זו חוויה נפלאה של ה"ביחד", של כל בני המשפחה. עד היום כשאנו נפגשים, אנו זוכרים ומספרים על כל אותם הימים ועל כל אותם הביקורים.

 תמונה 1

תכנית הקשר הרב דורי שלנו – משוב

נויה: מאוד נהניתי בתכנית "הקשר הרב דורי". היה מיוחד ומרתק ושמעתי סיפורים חדשים ומעניינים מסבא וסבתא שלי שלא שמעתי עליהם. היה לי כיף ללמד את סבתא וסבא על המחשב ונהנתי לצחוק ולדבר איתם.

סבתא: הרעיון לתכנית "הקשר הרב דורי" נפלא. התכנית מאד מעניינת ומרתקת ונוסף לכל המיוחד בתכנית זכינו למפגשים ולזמן איכות עם הנכדה שלנו נויה הנפלאה שתחיה.

ברכות ותודות למורה אורנה, מביה"ס אלומות. ארנה, נעימת ההליכות. תודה על כל ההשקעה ודביקות במטרה להשגת המיטב.

שנת הלימודים תשע"ד

מילון

חג שבועות
"חג השבועות (המכונה במקרא חג הקציר או יום הביכורים) הוא חג ביהדות, השני מבין שלוש הרגלים. הוא חל יום לאחר סיום ספירת העומר בת שבעת השבועות, ובלוח העברי הקבוע חל תמיד בו' בסיוון. החג כולל יום אחד בארץ ישראל ושני ימים בחוץ לארץ.

ציטוטים

”הרעיון לתכנית "הקשר הרב דורי" נפלא, התוכנית מאד מעניינת ומרתקת“

הקשר הרב דורי