מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקרב על ראש העין

סבתא נחמה ואני
אמא סבתא אח שלה אתותה ואישתו
רקע

סבא וסבתא שלי נולדו בפולין. הם גרו בעיר ורשה שזאת עיר הבירה של פולין. סבא וסבתא שלי עלו לארץ בשנת 1924 עם 4 ילדיהם. אמי הייתה נשואה ונשארה בפולין עם אבי. ההורים שלי עלו לארץ בשנת 1929.

הורי עברו לגור בעיר פתח תקווה וגרו שם כל ימי חייהם. אבי קנה פרדס בפתח תקווה ובתוך הפרדס הוא עקר כמה עצים ובשטח הפנוי הוא בנה לאט לאט בית.

האחים של אבי נשארו בפולין. בתקופה זו שלטו בארץ הבריטים. בתקופה זו השלטון הבריטי לא נתן אישור ליהודים לעלות לארץ. רק ליהודים שהייתה להם משפחה בארץ והמשפחה התחיבה לפרנס את העולים יכלו לעלות ארצה. אבי בצורה זו העלה את אחיו לארץ.

אני הייתי הבת הקטנה. למדתי בבית ספר "נצח" שקיים עד היום בפתח תקווה. סיימתי את בית הספר היסודי שהיה עד כיתה ח' והמשכתי ללמוד בבית ספר תיכון עד כיתה יב. סיימתי ללמוד בגיל 18 שנה, התגייסתי לצבא ושירתתי כפקידה. בעת שהייתי בצבא לא הייתה מלחמה והחיים היו שקטים וקיווינו שהמצב הזה יימשך לנצח. בעת שהייתי בצבא התחלתי ללמוד באוניברסיטה בפקולטה למשפטים. כשסיימתי את השרות בצבא המשכתי ללמוד משפטים שנתיים נוספות. עד הסיום עבדתי כעורכת דין שנים מספר כשכירה ואחר כך הקמתי ביחד עם שותף משרד עריכת דין  עד אשר יצאתי לפנסיה. נולדו לי 3 ילדים, שתי בנותיי הן פסיכולוגיות ובני הוא עורך דין.

תמונה 1

מלחמת ששת הימים שנת 1968

בתקופת מלחמת ששת הימים אני הייתי בהריון עם בתי הבכורה. אחי הצעיר מנחם מסינברג היה חייל בצנחנים. הוא נילחם על כיבוש רמת הגולן שנמצאת בצפון הארץ. רמת הגולן הייתה בידי הסורים. רמת הגולן נמצאת במקום מאוד גבוה, ובמשך השנים היו החיילים הסורים יורים לעבר הקיבוצים שלנו שהם נמצאים במקומות נמוכים והיו מסכנים את אנשי הקיבוצים. כשהסתימה המלחמה, לא ידענו היכן אחי נמצא. אני הלכתי לברר מה קרה לאחי אצל קציני העיר אבל לא יכלו לתת לי תשובה. קצין העיר בתקופה הזו היה משרד שטיפל בחיילים.

אחרי יותר משבוע לאחר שהסתימה המלחמה, קיבלנו טלפון מבית חולים בצפת, שאחי נמצא אצלם. הוא נפצע ברגל והיה לו הלם קרב, לכן הוא לא התקשר אלינו. אחי שכב בבית חולים כחצי שנה לאחר מכן הבריא ושוחרר.

החוויה הישראלית שלי

הזיכרון המשמעותי בחיי קשור להקמת המדינה. הייתי תלמידה בכיתה ד' ובעת שהוכרז על הקמת המדינה, יצאנו כולם לרחובות וביחד התחלנו לרקוד כולם שעות רבות.

שבועיים לאחר מכן ב 30.5.1948 הודיעו להורי כי אחי יעקב מסנברג נהרג בעת שהשתתף בקרב על הגנת העיר ראש העין. אחי יעקב היה חבר בארגון אצ"ל, ארגון מחתרת שהוקם לפני קום המדינה ומטרתו היה לגרש מארץ ישראל את האנגלים ששלטו בארץ. נפילת אחי בקרב השפיע מאד על משפחתי ועלי שהייתי הבת הקטנה. כאשר בתי הבכורה נישאה, היא עברה לגור בראש העין וגרה שם עד היום. מידי שנה עורך בית ספר שבראש העין, אזכרה לזכר החיילים שנהרגו בקרב על כיבוש ראש העין. האזכרה לזכרם, נערכת במבצר אנטיפטרוס בראש העין, המקום שבו נערך הקרב על כיבוש ראש העין. שלושת נכדי למדו בבית הר שבראש העין והשתתפו מטעם בית הספר באזכרה. אני ראוה בכך סגירת מעגל.

תמונה 2

תמונה 3

תמונה 4

אחיה של נחמה, יעקב מסנברג, השתתף אף הוא בתכנית הקשר הרב דורי. לסיפורו לחצו כאן

הזוית האישית

סבתא: הקשר בינינו היה הדוק מתמיד והתכנית קרבה אותנו יותר. שמחתי שאני יכולה לספר ליעלי את החוויות הראשונות שקרו למשפחתי בשעת הקמת המדינה.

יעלי: תמיד הקשר שלי עם סבתא היה עצום. התכנית נתנה לי הזדמנות להבין איך היה אז, כמה חיילים הקריבו את חייהם למען הקמת המדינה ואיך הרגישו בזמן הקמת המדינה.

מילון

אצ"ל
ארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל[1] (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים שפרשו מארגון "ההגנה"

ציטוטים

”אין לי ארץ אחרת, לפעמיים צריך לסבול כדי לשמוח.“

הקשר הרב דורי