מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מעיראק

שולמית נתן ובתאל כהן ,אלונים תשע"ז
תמונות פורים
העליה מעירק וההתאקלמות בארץ

העלייה שלי מעיראק לארץ ישראל

בשנת 1950 עליתי ארצה וזה היה הפתעה וקצת עצוב כי כמה חודשים לפני כן לקחו את אבא לבית הסוהר כי גילו שיש לנו הרבה ספרי לימוד תורה. האשימו את אבא בריגול והוא נלקח לבית הסוהר. זה היה עצוב. לאחר שלושה חודשים הודיעו לנו שנגיע לשדה תעופה. כמובן את אבא העבירו ישר מבית סוהר למטוס. נחתנו בלילה בקפריסין ולאחר מזה עלינו למטוס לארץ והגענו לארץ.

ראינו חול ושממה, העמידו לנו אוהל עם מיטות ברזל ומזרונים מקש, נבהלנו לראות את המראה הזה כי באנו ממקום שלא היה חסר לנו כלום. (בית קטן בערבה עם שומרים ועוזרים). לכן התאקלמות הייתה לנו קשה.

אחרי יומיים הגענו לתלפיות. לאבא היה כסף ששלח דרך אנשים לארץ והצלחנו לגור בביתן של הבריטים. כמובן היה לנו חשמל, מים ושירותים. וזה גם שירת את השכנים שסביבנו ששמחנו לתת להם את השירותים שלנו. את אחי ואותי העבירו למקום שקראו לו גן ונוף ושם היינו 4 שנים. היה לנו מאוד טוב היה לנו קל לדבר עברית כי בעיראק קראנו עברית אבל לא דיברנו לכן היה לנו יותר קל בבית ספר.

למדתי בבית יעקב ושם היו רוב רובם אשכנזיות בהתחלה ניסו לדחות אותי אבל בגלל הידע העברית ושהייתי דומה להם במראה התגברתי על זה אבל מדי פעם המנהל והמורה ניסו לשנות את שם המשפחה מניסים  לבאום. וכמובן לא הסכמתי סיימתי את הסמינר בהצטיינות טובה.

התחתנתי ויש לי 4 ילדים 9 נכדים ו – 10נינים ואני שמחה שאני בארץ ישראל.

תמונה 1

הזוית האישית

שולמית: אני מחכה ליום שלישי לבוא לשיעור מחשבים. יש לי מדריכה טובה יש לנו כמיה טובה אני אוהבת אותה.

בתאל: אני שמחה שהכרתי אותך את מקסימה ומדהימה אני שמחה מאוד שהייתה לי ההזדמנות ללמד ולהכיר אותך את אישה מקסימה ונהדרת!

מילון

גן נוף
כפר הנוער ויצו גן ונוף נוסד בשנת 1922 כמשק פועלות (חווה חקלאית להכשרת עולות חלוצות) ע"י גב' רבקה ברייזמן, חלוצה מרוסיה, אגרונומית ושתלנית במקצועה, שניהלה את המקום במשך 46 שנים עד שנת 1968. במשק הפועלות התחנכו אך ורק בנות, ישראליות ועולות חדשות שעבדו בכל ענפי המשק החקלאי, כולל רפת ולול וגם יצאו לעבוד מחוץ למשק.

ציטוטים

”היה לנו קל לדבר עברית כי בעיראק קראנו עברית אבל לא דיברנו “

הקשר הרב דורי