מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתכנית הקשר הרב דורי

הסיפור של רותי שליט

מיה כהן מגורי וסבתה רות שליט
ארבעה דורות - מהאלבום המשפחתי
רותי שליט מספרת את קורותיה ושוזרת את התפתחות ענף הקולינריה בארץ.

רותי שליט:

נולדתי בירושלים אחרי מלחמת השחרור.

גם הורי נולדו בארץ וכמו כן תשע דורות אחורה כולם ילידי הארץ כך שאני צברית בכל מאודי.

אבי נולד בעין זיתים ליד צפת משפחתו היו חקלאים ורועי צאן.

סבי היה ציוני גדול ויחד עם יצחק בן צבי שהיה חברו קנו אדמות מהערבים ושכנו יהודים במקומות אלו.

הורי אמי נולדו בעיר העתיקה בירושלים והיו ממשפחה דתית וגרו במאה שערים בירושלים.

חיי החדשים בתל אביב

עברתי לגור בתל אביב עקב נשואי בגיל צעיר מאד לבחור תל אביבי שאביו היה איש ציבור מוכר וחברי החדשים היו אנשים מפורסמים שכולם הכירו אותם. לי בתור ירושלמית תל אביב הייתה בערך ניו יורק או לפחות הוליווד.

נולדו לי שני ילדים הבכור שי ואחרי ארבע שנים נולדה שלי שהיא אמא של מאיה.

לנכדי האהובים נכנס לחייהם סבא שני חמוד לנכדי

נשאתי בשנית לבחור "נהרייני" (מנהריה) שעלה עם הוריו מיוגוסלביה קרואטיה בשנת ארבעים ושמונה הוא גדל בעיר היקים וגם באופיו הוא קצת ייקה הוא סבא נהדר לנכדיו ואוהב אותם מאד.

כולנו משפחה אוהבת ומאוחדת.

סבא רבא שלי

חזון גדול פיעם בנפשם של מייסדי הישוב היהודי בארץ.

היו אלה יהודים פשוטים יראי שמיים חרדים לדברי ה'. הם רצו להקים התיישבות פורחת ומשגשגת.

תנאי החיים היו קשים ביותר.

המשק הדל ומקורות הפרנסה לא אפשרו קיום בכבוד פרט למשפחת רוזנבלום לא הייתה למתיישבים הכשרה חקלאית מינימאלית.

משפחת רוזנבלום שזה סבא רבא שלי גידלו עדר כבשים גדול כ- 250 ראש.

העדר הוחזק במכלאה סמוך לצריף אבשלום רוזנבלום הדוד בנו של יעקב יחד עם רועים אחרים ערבים רובם טיפלו בעדר.

יעקב רוזנבלום נושא בתואר מנהל המושבה מגדל עדר אליו הצטרפו לאחר זמן רעייתו ושני בניו שנותרו בתחילה בעין זיתים

אבשלום הבן הצעיר הגיע בפסח תרפ"ז לביקור הורים ונשאר במקום.

בפרוץ המאורעות חשו היהודים בחברון בטוחים ומוגנים.

מסכת היחסים הטובה ששררה עם הערבים בעיר וסביבתה נשמרה וטופחה אבשלום רוזנבלום הדוד עבד כדרכו עם פועליו הערבים

ביום שישי י"ז תרפ"ט 23.8.1929 בשעות הצהריים הערבים שעבדו עם אבשלום הציעו לו לחזור לישוב ולא להישאר בשטח.

בין התעודות על ההתקפה על הישוב היהודי בארץ ישראל נמצאה גם עדותו של יעקוב רוזנבלום.

הוא מספר כי ביום שישי בשעה שתיים וחצי אחר הצהריים השוטרים בקשו מיעקוב לעזוב את השטח ולהתחבא בבית בגלל שפיכות הדמים של הערבים כלפי היהודים.

בתשעה באב תרפ"ט

בתשעה באב תרפ"ט עלו אנשי בית"ר להר הבית בהפגנתיות כתוצאה ממחלוקת נמשכת על זכותם להתפלל כרצונם

ליד הכותל המערבי הערבים הגיבו בהפגנות והסתות שהביאו להתנפלות ההמון על השכונות היהודיות בירושלים.

עשרות יהודים נהרגו ונפצעו בירושלים באירועים אלה.

משם עברה האלימות גם למחוזות נוספים.

תנאי החיים היו קשים ביותר.

המשק הדל ומקורות הפרנסה לא אפשרו למתיישבים קיום בכבוד. פרט למשפחת רוזנבלום, לא הייתה למתיישבים הכשרה מינימלית. נראה שהחלו בנטיעת עצי פרי וגפנים אף שלא נעשתה הכשרת קרקע ראויה לכך.

ציוד וכלים חקלאיים לא עמדו לרשותם, אף לא תקציב ראשוני לביסוס משק.

נעשה ניסיון להקים משק בעלי חיים נרכשו מספר פרות, עיזים, כבשים, ותרנגולות מעט תוצרת חלב הוסעה יום יום לירושלים.

משפחת רוזנבלום יחד עם מאיר ולדמן.

הם גידלו עדר כבשים גדול כ-250 ראש. העדר הוחזק במכלאה סמוך לצריף.

אבשלום רוזנבלום בנו של יעקב המייסד יחד עם רועים ערבים.

בקיץ תרפ"ט עבד אבשלום רוזנבלום כאחראי מטעם שלטונות המנד"ט על קבוצת ערבים שעסקה בהכשרת דרך לבית פאג"ר.

שנות השישים

מיד בתום משטר הצנע, כבר היו בערים הגדולות, בתי קפה ומסעדות פופולריות שאירחו את הבוהמה המקומית, במקביל קמה רשת מזנוני השק"ם שהביאה לחיינו את ה"מצופה" האב המיתולגי של הוופלים וחטיפי השוקולד.

היה זה שיא של גל קינוחי הפרווה שקללו בעיקר מרגרינה ושומנים מעובדים מהצומח ופתאם כולם ידעו להכין קינוחים מפוארים בקלות.

תל אביב הפכה לבירת המסעדות והבילויים ועד היום היא שומרת על תאר זה. ואני שעזבתי את ירושלים, תל אביב הייתה לפחות אמריקה בשבילי. אני שהייתי מאוהבת במטבח ובחידושים, ובעיצובים של שולחן האירוח, התחלתי להכין מאכלים חדשים כגון פונדו גבינה וקניתי את כל הכלים הדרושים לכך.כל חברי רצו להתארח אצלי ונהנו מאוד.

נפתחו בית קפה "קפולסקי" ו"אפרופו" שהגישו עוגות ענק מפוארות.

עודד ברנר הקים ב1996 את מקס ברנר, והישראלים גילו עולם חדש של שוקולדים.

הייתה הרגשה כאילו אנחנו בפריז או בניו-יורק.

והנה מתכון שהרגיש כאילו אנחנו הכי מודרנים בעולם.

 קרם בווראיה. – המתכון

החומרים:

2 כוסות חלב, חצי כוס מים רותחים, 6 ביצים, 80 גרם ביסקוויטים, 25 גרם ג'לטין ללא טעם צבע וריח, 1 כוס סוכר, 1 שמנת מתוקה, ו-150 גרם אגוזים טחונים עבה.

אופן ההכנה:

מרתיחים את החלב, מקררים, ממיסים ג'לטין בחצי כוס מים רותחים ומוסיפים לחלב, לבחוש היטב שלא יוצרו גושים.

מפוררים את הביסקוויטים דק מאוד, מוסיפים את הסוכר והווניל לתערובת החלב.

מקציפים את החלמונים ומוסיפים לתערובת.

בנפרד

מקציפים שמנת מתוקה ולחוד את החלבונים ומערבבים ביחד.

מוסיפים את הקצף בזהירות לתערובת.

על התחתית מפזרים אגוזים ועל זה שופכים את הקרם.

מכניסים למקרר עד להתקרשות.

ומלמעלה שוקולד מגורד.

ועכשיו אנחנו מרגישים ממש בעננים.

ולסיום:

בשנת 2016 קיבלתי מכתב ואינני יודעת ממי זה הכתוב.

"21 חודשים אנו נהנים מהגינה היפיפייה שלכם בטיול הבוקר שלנו.

זו היא נקודת השיא של הטיול לפעמים אנחנו עוברים כמה פעמים ביום. אנא שמרי על היופי הזה ותמשיכי לעשות טוב לסובבים אותך ותודה רבה על היופי שהענקת לנו"

העשרה: 

חברת שקם (במקור שק"מ – ראשי תיבות של שרות קנטינות ומזנונים) היא רשת שיווק שבמרבית שנותיה פעלה בעיקר בתוך בסיסי צה"ל. הרשת הוקמה ב־1948 כחלק מצבא הגנה לישראל. ב־1950 עברה לבעלות משרד הביטחון, אך העסיקה חיילים סדירים לצד אזרחים. (ויקיפדיה)

 

תשע"ו  2016

מילון

בוהמה
כינוי ליוצרים ואנשי רוח המנהלים אורח חיים החורג מהשגרה, ומאופיין בהיעדר קביעות, נדודים ושינויים תכופים.

ציטוטים

”עלו אנשי בית"ר להר הבית בהפגנתיות כתוצאה ממחלוקת נמשכת על זכותם להתפלל כרצונם“